Annons:
Etikettfakta-och-symtom
Läst 954 ggr
Aleya
2015-03-29 18:15

Är problem med mensen pinsam?

Tycker ni att problem som är relaterade med mens är mer pinsamma att söka för hos läkaren än en "vanlig" åkomma? Har funderat på detta då det tar så länge att få diagnosen Endometrios. Är det för att det är pinsamt att söka för att man kanske har blödningsrubbningar eller? Vad säger ni?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Sagolikt
2015-03-29 18:25
#1

För mig är det absolut så. Jag tycker att det verkar vara olika i olika familjer, hur mycket man uppfostras till att kunna prata om det.

Aleya
2015-03-29 18:29
#2

#1 visst var det pinsamt när man var ung. Nu sitter man och pratar mens i fikarummet. Tycker dock att det är intressant att jag kan sitta och prata problem med mensen med min mamma nu. Kände jag inte för att göra för 2 år sedan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ChristineL
2015-03-31 17:22
#3

Jag har ju inte Endometrios men har/har haft problem med extremt oregelbunden cykel och pco. Jag svarade nej på frågan, jag pratar och upplyser gärna om mina problem eftersom det är så få som vet vad det innebär, har inneburit för mig. När jag var yngre tyckte jag snarare att det var skönt att ha mens så sällan, men det var absolut inget jag ville prata om med någon, inte ens mamma trots att hon alltid har varit öppen och pratat med oss barn om sånt på ett bra sätt.

Tack vare iFokus fick jag för nåt år sedan reda på var Endometrios var, något jag aldrig hört talas om. Jag tycker hela ämnet kring kvinnans kropp är väldigt intressant. Prata mera!

Aleya
2015-03-31 17:28
#4

#3 kul att höra att du tycker som du gör. :) Ja jag hörde redan när jag gick omvårdnad om Endometrios. Men det var tack vare en läkare jag jobbade med som hade det som fick mig att tänka att detta kanske var det som spökat sedan jag fick mens 11 år gammal. Jag hade ju dock aldrig ont som ung. Men hade problem vid sex. Kunde blöda och ha ont i flera dagar. När jag sedan fick ont i samband med mens och träffade denna läkaren som jag jobbade med så insåg jag att det var dags att bryta min tabu. Ska tacka henne nästa gång jag ser henne. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Thotis90
2015-04-05 14:14
#5

Nej, men jag har alltid frågat mig själv vad de ska kunna göra för de kommer bara säga "det är bara mensvärk".

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: