Annons:
Etikettfakta-och-symtom
Läst 880 ggr
OlgaMaria
2015-05-05 11:55

Relaxin och Endometrios

Jag satte in en hormonspiral för två veckor sen. Tänkte att detta skulle kunna vara en bra behandling för eventuell Endometrios som jag misstänker. I slutet på förra veckan började jag känna foglossningskänslor. Kändes ju väldigt deppigt för i övrigt verkar det som att hormonspiralen funkar ganska bra för mig, än så länge.

Det är hormonet Relaxin som orsakar foglossning. Alla hormoner har ju många olika effekter så igår kväll tänkte jag att jag skulle googla lite på vilka effekter hormonet Relaxin har på kroppen utöver att orsaka foglossning. Det var rätt så intressant läsning, speciellt för mig eftersom jag har en hjärtsjukdom med hjärtsvikt. Hittade en lång artikel som handlade om att Relaxin kan vara en framgångsrik behandlingsmetod mot hjärtsvikt! Fanns studier om att detta varit mer effektivt än annan typ av hjärtsviktsbehandling. Kan detta vara en förklaring till att jag mått rätt så bra då jag varit gravid och haft massa foglossning? Kanske brassar min kropp på med extra relaxin just för att svara på hjärtsvikten?

Relaxin är i alla fall kärlvidgande, antifibrotisk, antiinflammatorisk, hjälper nya blodkärl att bildas, anti-ischemisk m.m. Man har också sett att relaxin finns i mindre omfattning i endometriet hos personer med Endometrios! Det kan tyda på att relaxin har en skyddande effekt och förebygger Endometrios.

Our studies demonstrate significantly lower expression of relaxin and its receptor in ectopic endometriotic tissues than their expression in eutopic endometrium and in endometrium from normal controls. These data suggest that in normal and eutopic endometrium, relaxin may exert a protective effect against endometriosis.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2988985/

Hmmm… så det kanske är en väldigt bra grej detta, inte minst för mig, och att jag får försöka stå ut med foglossningskänslorna tills vidare i alla fall. Hoppas det inte blir för illa.

Jag tog ju med en del krångliga ord här längre upp på vilka effekter Relaxin har. Att den är antifibrotisk och sårläkande är intressant med tanke på Endometrios. Fibros är vävnad som bildas kring sår och ärr och det bildas också med tiden runt endomtrioshärdar, och en stor del av smärtan kan orsakas just av den fibrotiska vävnaden som kanske trycker på nerver eller tarmar m.m. Att endometrioshärdarna kapslas in är nog inte bara negativt, men ska endometriosen läka ut helt så är det givetvis viktigt att fibrosen också bryts ner och att vävnaden där omkring blir frisk. Relaxin underlättade ju också bildandet av nya friska blodkärl.

Säkert påverkar många olika hormonbehandlingar våra nivåer av relaxin. Progesteron är ju ett dominerande hormon under graviditet och antagligen påverkar progesteron ökad bildning av relaxin? Mycket intressant i alla fall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
IngridSvensson
2015-05-05 13:42
#1

Intressant! Det borde forskas mer om relaxin. Finns säkert något samband med det och ditt välmående.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

OlgaMaria
2015-05-05 13:56
#2

Jaa.. jag hoppas jag är något på spåren som kan hjälpa mig. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: