Annons:
Etikettatt-få-diagnosen
Läst 3879 ggr
Fjarilen
2015-05-24 22:59

endometrios i ärr efter kejsarsnitt

Jag upptäckte en knuta precis vid ärret efter ett kejsarsnitt. Väntade ett tag med att kolla upp den, men när den började göra ont (speciellt vid mens) ringde jag min barnmorska. Fick komma till läkaren där som trodde att det var en endometriosknuta som uppkommit i samband med när de sydde ihop efter kejsarsnitt. Hon skickade remiss till gyn, för att plocka bort den. När jag väl kom dit träffade jag en kvinnlig läkare som började fråga om jag har svåra menssmärtor och får äta Smärtstillande vid menstruation.. jag har knappt ngn Smärta alls. Men hon tror ändå att det är Endometrios jag har (inte att det kommit vid kejsarsnitt).. hon sa också att hon inte var så kunnig och att läkarna där fått order om att läsa på mer (tummen upp för det). Nu till frågan.. min syster har Endometrios, har fått operera bort äggstockar och har väldigt ont.. är det ärftligt och kan det vara så att jag också har det? Jag har ofta väldigt ont i axeln och röda ögon vid mens, kan det ha samband med Endometrios? Nu ska jag sätta in hormon spiral för att se om knuta minskar, annars plockas den bort om ett halvår.. frågade om man kunde kolla om jag har mer Endometrios men man gör tydligen inte det om man inte har mer besvär lite funderingar från mig 😉

Annons:
Aleya
2015-05-25 05:37
#1

Forskning är knäpphändigt när det kommer till Endometrios. Men ja, man kan se att flera i samma familj ha Endometrios. Så det finns en viss benägenhet till arv. Och alla behöver inte ha svåra smärtor heller. De symtomen du beskriver har jag aldrig hört om. Så ta upp det med läkaren. Hoppas det löser sig för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: