Annons:
Etikettoperation
Läst 1532 ggr
Anonym
Anonym
8/25/15, 3:44 PM

Bedövning

Jag är livrädd för att vakna under operationen. Att känna Smärta, eller att de inte märker att man vaknat. Jag vet, det är ovanligt, men det KAN och HAR ju faktiskt hänt många gånger.

Någon här som vet om man kan få någon form av bedövning innan operationen, typ lokalbedövning/ryggmärgsbedövning och därefter sövas, så att man är helt smärtfri ifall man skulle vakna? Eller slår bedövningen och narkosen ut varandra på något vis? Eller är det större risk för komplikationer om man gör så? Jag lider av social fobi och vågar  inte fråga läkaren innan jag har lite mer kött på benen, och hoppas därför att få lite info från er :)

Annons:
VildaVittra
8/25/15, 3:46 PM
#1

Kan du inte mejla kirurgmottagningen i fråga med dessa frågor? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kyllan56
8/25/15, 3:53 PM
#2

Jag har arbetat på en narkosavdelning i 17 år och faktiskt aldrig varit med om att det hänt, fastän jag vet att i sällsynta fall skett.

Den en ryggbedövning och narkos tar inte ut vartannat, utan används t.o.m. under vissa operationer, för att minska på narkosmedel och håla patienten smärtfri. Om du ska opereras där en ryggbedövning täcker, så ta den, sedan kan du få  medel så du sover men inte är sövd. Har du en epidural- eller spinalbedövning som tagit kan du inte ha ont under operationen.

Men först och främst ska du tala med narkosläkare om din rädsla. Prata med doktorn som ska operera dig och be honom att få tala med narkosläkaren, som du alltid får träffa innan operationen. Du ska inte behöva vara så livrädd inför ingreppet!

Lycka till!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anonym
Anonym
8/25/15, 4:06 PM
#3

Tack! Jag pratade lite med min gynekolog, det är han som ska operera mig. Han hade i sin karriär varit med om en som vaknat, och det gör mig inte precis lugnare. Jag kommer behöva operera bort en cysta och bränna endometrioshärdar om det nu finns några. Vore toppen om det gick att använda sån bedövning och sömnmedel! Tack så jättemycket för svar, från er båda! Så nu ska jag antingen göra som #1 säger och skriva till dem eller samla mod till att prata med gyn nästa gång jag ska dit.

Jag har skjutit upp den här operationen allt för många år nu…

Aleya
8/25/15, 4:26 PM
#4

Jag som du och trodde att jag skulle vakna. Dock fick jag en skön sömn och var lite groggy då jag vaknade. Och fick Smärtstillande. Men ring som sagt kirurgen och fråga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
10/22/15, 4:37 PM
#5

Hur har det gått anonym?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: