Annons:
Etikettoff-topic
Läst 606 ggr
Aleya
2015-10-17 14:27

Donerar du?

Tyckte detta var en fråga att ta upp här. Gällande donation av vävnader och organ efter döden.

Många tror: Äh, jag är sjuk, så jag kan inte donera något.(Kanske inte gällande Endometrios men andra sjukdomar)
Men det kan man. Beslutet sker i samband med att frågan om donation kommer upp när man är konstaterad att man är död.(Om man vårdas på iva för exempelvis hjärnskador och man har gjort tester för att kolla om det finns något hopp om liv(skriver på förenklad svenska)
Samt att om man inte blivit vårdad via IVA så kan man ändå donera vävnader(hornhinnor, hjärtklaffar, hud)

Men viktigt är att man redan när man lever bestämmer sig, skriver in sig i donationsregistret, har sitt donationskort samt gör anhöriga medvetna om sitt val.

Så, har du gjort ditt val?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Aleya
2015-10-17 14:32
#1

Ja, jag har valt att donera. Dock endast till transplantation, samt att jag har valt vissa saker som jag inte vill donera.
Första gången jag hörde om donation var då jag var ca 5 år och anslagstavlan på 1 sa att man skulle välja. Ville redan då donera. Men min mamma satte nej, eftersom hon inte gillar tanken och själv inte vill donera.(förmyndare är ibland lustiga)
När jag fyllde 18 så ändrade jag direkt.

Jag älskar tanken att någon kan leva vidare på min död. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

AnneN
2015-10-17 14:33
#2

Har inte Endometrios men har en del andra sjukdomar och jag har gjort valet att donera det som går att använda. Jag har vänner som inte skulle levt idag utan donatorer av både hjärta och njurar så för mig är valet självklart. Kan jag efter min död rädda någon annans liv så vill jag göra det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IceTee
2015-10-17 14:37
#3

Har inte ebdometrios, men tog mig friheten att svara ändå. Jag har valt att donera allt som går att använda när jag dött. Jag behöver ju knappast grejerna då? Haha Gjorde det dagen jag fyllde 18 om jag inte missminner mig

Medarbetare på Skor iFokus

Aleya
2015-10-17 14:38
#4

#2 I detta fallat var det i OT så det är helt ok. 👍
Låter som en klok tanke. 🙂

Dock kan jag även förstå dom som säger nej. Men det är intressant att höra tankarna kring detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
2015-10-17 15:43
#5

Japp. Jag är registrerad till att donera.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Upp till toppen
Annons: