Annons:
Etikettfråga-om-endometrios
Läst 3063 ggr
IngridSvensson
10/24/15, 12:22 PM

Smärta utöver menstruation?

Är det fler än jag här som kan få fruktansvärda smärtor trots att man inte har mens? Är inne på en synarelabehandling och är inne på 5 månaden (ska sluta efter 6 månader) och jag kan få rejäla smärtor fast jag inte haft mens på snart ett halvår. Tydligen kan man få kramper i sammanväxtningarna, vilket jag inte visste faktiskt. Jag får den värken om jag överanstränger mig eller har rört mig konstigt eller stressat. Trots att jag inte har någon produktion av östrogen har jag bara haft 3 smärtfria månader, det var sommaren i år.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Aleya
10/24/15, 12:26 PM
#1

Jag har så fast jag har behandling och inte blöder. Inte ens läkare vet varför det blir så. Vi diskuterade det på mötet i Umeå i torsdags

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
10/24/15, 12:57 PM
#2

Knepigt att inte läkarna vet. Min läkare på kvinnohälsan sa att man kan ha Smärta utan att man blöder. Det blir kramper i sammanväxtningarna. Tänk, man tror att man ska bli fri från värk så länge man inte blöder.. Ack så lurad man blir. Skitsjukdom.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
10/24/15, 4:48 PM
#3

Ja jag blir förbannad som sagt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
10/28/15, 6:28 AM
#4

Kan säga att jag har nu konstant ont på en skala mellan 5 -6. Dock verkar det bli värre. Min smärtlindring håller bara i kanske tre timmar. Jag vet inte vad läkare tänker göra åt detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
10/28/15, 9:59 AM
#5

Nä förstår det. Min allmänläkare står handfallen och har gett mig ett recept på venlefaxin. Fungerar inte den har han inget mer att ge mig då han inte vill få mig att börja med tradelan eller citodon. Dock har jag gått citodon på recept men den hjälper varken mot fibron eller Endon… Ha ont jämt gör en så jävla trött. Du får be din läkare sjukskriva dig. Fungerar inte min venlefaxin så kommer jag fråga läkaren om sjukskrivning iaf. #4


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
10/28/15, 12:49 PM
#6

#5 jag vill inte vara sjukskriven. Det känns bara som att det gör inte saken bättre för mig

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
IngridSvensson
10/28/15, 2:18 PM
#7

Okej, nej så kan det vara för vissa. För min del skulle jag må så mycket bättre om jag fick jobba mindre. Stress och mycket rörelse i kombination gör ett helvete för mig. Men en del behöver arbeta för att inte må sämre. Så olika det där. #6


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
10/28/15, 2:57 PM
#8

#7 jobba mindre hade kanske vart nå. Men jag skulle inte kunna vara sjukskriven på heltid. Jag skulle nog haverera och hjärnan skulle inte kunna koppla bort

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
10/28/15, 5:57 PM
#9

Nej inte jag heller. Måste fortsätta, annars går jag under. Men att jobba mindre skulle underlätta mina sjukdomar, det vet jag. Mår alltid mycket bättre på helgerna om det inte varit en körigt vecka. Jag håller med dig. #8


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
11/1/15, 12:00 PM
#10

Har du ont i blåsan efter att ha kissat? Eller är det bara jag?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
11/1/15, 8:35 PM
#11

Nix, får också det. Får du kramper i ringmuskeln? Får det ibland i samband med toabesök och ibland bara helt plötsligt.. Men jag är på utredning ifall jag har någon inflammatoriskt i tarmen.. #10


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
11/1/15, 8:50 PM
#12

#11 kan få otroligt ont trots om jag är lös i avföringen ja, (men just nu känns det som att allt är sammanväxt i buken)
Men har den "sköna" diagnosen ibs. så kan vara det tyvärr. :(

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
11/1/15, 8:52 PM
#13

Kan tillägga att när jag sa detta problemet till kuratorn så sa hon att vi borde be någon kolla på det. Jag sa att ni får göra gastorskopier hur ni vill, men ska tarmen kollas så vill jag så i hellskotta vara vaken.(minns hur ont allt gjorde.😭

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
IngridSvensson
11/1/15, 8:58 PM
#14

Usch då.. Det räcker liksom inte med Endometrios.. Gör det så ont? Koloskopi, har du gjort det också? Har bara gjort rektoskopi, var bara lite obehagligt men gick bra. #13


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
11/1/15, 9:25 PM
#15

koloskopi var en plåga för mig. behöver inte vara det för andra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
11/1/15, 10:59 PM
#16

Okej.. Är lite orolig över att det ska vara det för mig med.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
11/15/15, 9:09 AM
#17

#16 man får lugnande innan om man vill. Problemet var att det aldrig tog på mig. Fick även lustgas. Funkade inte heller. Så därför känner jag att en sådan undersökning för mig är utesluten om jag inte är sövd då det gjorde så ont.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
11/15/15, 10:42 AM
#18

Usch då.. Vad jobbigt. :/#17


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
11/15/15, 10:45 AM
#19

#18 men det behöver ju absolut inte bli så för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
11/15/15, 1:20 PM
#20

Jag tror inte jag behöver göra en koloskopi, inte än iaf. Gjorde en rektoskopi för en vecka sedan och avföringsprover. De ska utreda ifall jag har någon kronisk tarminflammation, eftersom det kommer mycket blod när jag bajsar ibland. Får svar fredag som kommer. Så är det ingenting tror jag inte att jag behöver göra en koloskopi. #19


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Aleya
11/15/15, 1:40 PM
#21

#20 det var så för mig med. Men var i slutändan tvungen då jag var konstant dålig i magen och det kom blod.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
11/15/15, 2:49 PM
#22

Okej.. Usch då. Kanske måste ändå då. #21


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
11/15/15, 3:09 PM
#23

#22 hoppas du slipper iaf.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
12/10/15, 6:40 PM
#24

Hur har det gått?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
12/10/15, 6:52 PM
#25

Nja det är som det är. Har slutat med Synarela nu och går på Provera. Äter fem stycken och är Blödningsfri än så länge. Peppar peppar. Har dock haft bukvärken från och till med uppehåll..


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
12/10/15, 7:10 PM
#26

#25 hur går det med tarmen då?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
12/10/15, 8:11 PM
#27

Gjorde rektoskopi och proverna visade på icke tarmsjukdom. Min Endoläkare tycker allt låter knepigt och vill gå vidare med koloskopi.. Får se vad som händer. :) #26


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Aleya
12/21/15, 8:29 PM
#28

#27 håller tummarna. Dock måste jag säga att det känns som att endon och smärtorna blir värre av hormoner. Hur känner du?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
12/21/15, 8:35 PM
#29

Jo, känner samma. Mådde dock förhållandevis bra på Synarela. Men det är ju inga hormoner direkt som jag förstår det. Äter fem proverna om dagen nu och molvärk har börjat igen. Känns som vanligt mensvärk liksom. #28


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
12/21/15, 8:41 PM
#30

#30 det har aldrig funkat med Provera för mig. Bara. Blöder som en gris. Och har mer ont nu sedan jag blev beordrad att äta det. Huvva.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
12/22/15, 7:17 AM
#31

Usch då :/ ja en så länge blöder jag inte, men tar ju en stund för kroppen att komma igång igen efter ett halvårs vilande. Hoppas det fortsätter såhär.. #30


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
12/22/15, 7:40 AM
#32

Ja detta är en skum sjukdom #31 Kunde man inte sluppit den.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
12/22/15, 7:47 AM
#33

Verkligen. Om man bara kunde bota den.. #32


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
3/26/16, 5:25 PM
#34

#33  hur går det?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
IngridSvensson
3/27/16, 3:40 PM
#35

Sådär.. Åt ju Provera tills jag fick blödning för typ en vecka sedan… Nu ska jag börja med depoprovera (sprutor) med 4 veckors mellanrum.. Får se om allt löser sig.. Går på sjukgymnastik- simmar i varmvattenbassäng, tränar djupa muskler på en pilatesboll och har höjt en nervmedicin till maxdos. Inga kramper sen november men daglig mensvärk m Provera.. Så nu har jag slutat med den i väntan på sprutan! #34


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
3/27/16, 4:10 PM
#36

#35 huvva. Jag lider med dig. Jag slipper nu sjukgymnast. Men har ändå galet ont ibland. Men det har blivit bättre än det var förr. Men jag har mina blödningar var fjärde månad. Jag hoppas att din sjukgymanstik funkar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
3/27/16, 4:18 PM
#37

Vill inte din läkare att du ska bli Blödningsfri? Min har det som mål för att svälta ut endon. Mådde ju som bäst på Synarela gjorde jag men ja.. Det kan man ju inte hålla på med hur länge som helst. Tack ska du ha, vi får kämpa vi med Endo! Det är en lång väg innan vi alla blir besvärfria.. Avskyr att vara dålig i magen för jämnan eller alldeles för hård eller att känna sig kissnödig i tid och otid.. Och att det krampar och gör ont när man gör ifrån sig.. Eller denna otroligt tunga trötthetskänsla som suger upp all ork att ens kliva upp ur soffan/sängen. Tycker jag är värst. Är sjukskriven på halvtid men ska få aktivitetsersättning som är typ för de som aldrig kan arbeta normalt igen.. Känns hoppfullt! Haha XD #36


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
3/27/16, 7:08 PM
#38

Jo det vill dom. Men det funkar inte. Kommer ändå blödningar var fjärde månad för att kroppen tycker så. Trots Provera 10 mg per dag och NuvaRing. Men ska dit den 15 april så vi får väl se. Jag känner absolut igen det där med magen. Och sen blir det 7 resor värre då man blöder. Då bara rinner allt ur en och man får ont för att det just gör det. Det där med kissa i tid och otid har jag slutat med. Varför vet jag inte. Men det var värre då jag hade Cerazette. Kändes som konstant uvi. Än är jag inte sjukskriven. Och hoppas slippa det. Kämpa på kära du.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
3/27/16, 7:44 PM
#39

Tack! Kämpa på du med. 💗 lycka till, tar ju sån energi allt det här med att hitta rätt behandling för en själv.. #38


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
3/31/16, 5:52 PM
#40

#39 ja jag hoppas det finns en lösning i framtiden. Men jag har sakta men säkert börja känna smärtor igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: