Annons:
Etikettfråga-om-endometrios
Läst 881 ggr
Najan13
2015-11-03 16:58

Diagnos eller inte?

Hejsan Hejsan!

Jag är 19 år och i våras var jag hos doktorn för misstankar om Endometrios och då sa hon till mig att det inte kommer vara nödvändigt att göra en Titthålsoperation eftersom jag svarade så bra på min behandling (än så länge). Och eftersom diagnos sätts efter att man har sätt endometrioshärdar i kroppen så sa hon då att hon inte kunde sätta en diagnos utan det fick förbli "misstanke om endometrios". Min fråga är då, vad tycker ni? Kan jag säga att jag har Endometrios eller inte till den som frågar? Kan jag gå i stödgrupper för det? Det här är hemskt jobbigt för mitt psyke då jag på ett sätt inte fått en diagnos men jag är ändå inte helt ovetande. Så vad tycker ni?

Annons:
Aleya
2015-11-03 18:46
#1

Man kan oftast bara konstatera Endometrios med just titthål. Så tycker att det är dåligt av läkaren att säga så. Jag personligen skulle inte säga till folk att det är det jag har om det inte är fastställt att det är så. Finns ju andra saker man kan ha som svarar bra på hormoner nämligen. Så begär en ordentlig utredning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Najan13
2015-11-03 21:58
#2

#1 Okej, tack för svar!

Aleya
2015-11-04 05:44
#3

#2 såg att jag lämnat hälften borta som jag tänkte skriva. Man kan dock ibland se chokladcystor på ultraljud. Och hur det är med srödgrupper kan jag inte svara på. Men du kan ju höra innan du går med i någon.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: