Annons:
Etikettsmärta-smärtstillande
Läst 1036 ggr
TjockaBerta
12/12/15, 8:46 PM

Andra smärtor i och med endometrios

Hej!

Jag har sen jag fick mens vid 12 års ålder haft hemskt ont och blött mycket och länge under varje period. Jag grät mig genom två nätter varje gång det var dags och jag menstruerade i 12 dagar. 

Under åren har jag vaknat på nätterna när det varit dags att byta mensskydd. Dvs ca 3-4 gånger per natt. Då har jag haft binda och tampong och det har blött igenom alltihopa hela nätterna. Jag lärde mig att sova med ena ögat öppet. 

Med P-piller och förlossningar blev det så småning om lättare men sen inför menopausen kom det störtblödningar igen. Jag fick praktiskt taget sanera efter mig på toaletten.

När jag var 16 fick jag ont i urinvägarna. Jag hade ont i två år och sen försvann det för att komma tillbaka åtta år senare. De första två åren fick jag upprepade sulfa och penicillinkurer. Nästa gång ville de inte behandla mig för de påstod att det var psykiskt. När jag kom till Sophia hemmet såg de att jag var inflammerad i urinvägarna och blåsan och började behandla mig. Då hade det gått två år med svåra smärtor. Efter ett år hjälpte behandlingen mig.

Sedan december1990 har jag kroniska problem med urinvägarna. Jag får absolut inte bli kall och om jag bär syntet på kroppen får jag svåra smärtor i underlivet samt i urinvägarna. Jag kan heller inte ha långbyxor eller jeans på mig utan att få riktigt ont och måste söka läkare för det.

Då när jag blev sjuk i början  fanns inte Endometrios på tavlan. Senast jag blev remitterad till en gynekolog för mina urinvägsbesvär frågade jag just om enometrios kunde vara en anledning till mina problem och så svarade gynekologen: Det har man ju inte efter att man slutat menstruera. 

Då tänker jag så här nu efter att ha läst bla här: Om man får sammanväxtningar borde de ju finnas kvar även om man inte har sin mens längre. Dumt svar av gynekologen. 

Nu undrar jag om någon annan har samma problem med urinvägarna eller känner igen det att man inte kan ha syntet mot underlivet utan att det bränner och gör ont. Det känns som om man hugger mig i magen och samtidigt får jag ont i urinvägarna och måste behandla dem.

Kan det vara och höra ihop med Endometrios?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Annielle
12/12/15, 8:55 PM
#1

Har du hört talas om Uretrit?

Det låter somom det skulle kunna vara det med urinvägssmärtorna, att inte bli kall och det, tyvärr är det en sjukdom som få inom vården känner till, men jag har i allafall varit hos en uroterapeut som såg mig som ett solklart fall…

Det är olika vad man blir hjälpt av och även lite olika hur symptombilden ser ut.

Läs mer här: http://www.uretrit.se/forum/

Var dig själv, det finns redan så många andra.

TjockaBerta
12/12/15, 8:58 PM
#2

Jo jag har hört och läst om uretrit och jag brukar upplysa läkarna jag träffar om att det finns en sån sjukdom. 

Tack för tråden till forumet jag ska titta närmare på det senare. 

Nu tänkte jag om det hade med endometriosen att göra.

>>>Malum domesticum<<<

Annielle
12/12/15, 9:00 PM
#3

Ok, råkade bara hamna här, så kan tyvärr inte svara på om det beror på endometriosen, hoppas att du får bättre klarhet i dina symptom!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Aleya
12/12/15, 9:05 PM
#4

Man kan ha problem efter mens ja. Men tycker detta låter mer som cystit. Har man kollat urinblåsan mer noggrant? Gjort mätningar och sådant. Det är mer härder som gör att man har ont än Sammanväxningar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

TjockaBerta
12/13/15, 4:24 PM
#5

Har inte cystit med bakterier att göra? Det haft inte jag. Det är bara inflammerat. Vad tänkte du för mätningar? Många undersökningar har jag gått igenom men inte det. Cystoskopi brukar de göra och behandla med silverklorid och kortison samt ganska långa antibiotikakurer. Men jag undrar mest nu i den här tråden om någon annan känner igen att man inte kan ha syntetiskt mot kroppen och allra minst mot underlivet?

>>>Malum domesticum<<<

Aleya
12/13/15, 4:48 PM
#6

#5 förlåt, blandade ihop det med uretrit. Jag tänkte när dom sköljer igenom blåsan, vet ej vad det heter. Men det är en undersökning, kanske är just cystoskopi.

Inget jag känner igen, vet att det enda känningarna jag har haft är vid mens och att då känns det som uvi och man pissar knivar. Men har inga härder där.

Sammanväxningarna brukar uppkomma när Cystor går sönder eller inflammationer uppstår, och alla har inte Sammanväxningar vill jag även säga. Jag är en sådan som inte har en enda sammanväxning. Och dom borde finnas kvar. Men har du någonsin genomgått en operation i buken? För då borde dom sett något kan man ju tycka, eller kejsarsnitt har vissa fått sin diagnos vid.
Sen trivs Endometrios i just operationssår.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
TjockaBerta
12/13/15, 5:03 PM
#7

#6 Ja det är sånt som är gjort men det botar inte men man är bra ett tag efteråt. Sen börjar det igen. Nej inga operationer.

>>>Malum domesticum<<<

IngridSvensson
12/20/15, 9:06 PM
#8

Jag har ont fast jag inte har mens, jag får kramper i sammanväxtningarna. Men då gör det ont i hela buken och varje stöt i kroppen gör ont. Inte särskilt påverkad av material på mina kläder. Aldrig haft urinvägsinfektion men mycket urinträgningar.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Upp till toppen
Annons: