Annons:
Etikettatt-få-diagnosen
Läst 1506 ggr
Barajag1
1/8/16, 10:43 AM

Endo?!

Orolig för Endometrios!? Någon som vet om abort kan framkalla Endometrios? Har efter min abort haft fruktansvärda smärtor som allt tyder på att jag har Endo. Men har aldrig känt av något innan graviditeten.. Är så orolig, har dessutom som "ärr " bakom livmoder n som jag läst kan va tecken på Endo. Och om jag nu har fått Endo, är fertiliteten mycket mer försämrad än innan aborten!?? Tycker bara det låter konstigt ifall jag plötsligt utvecklat Endometrios i samband med aborten om jag inte haft det tidigare…

Annons:
Thotis90
1/8/16, 5:46 PM
#1

Man kan ha Endometrios utan att ha några av  de klassiska symptomen. Jag känner en som har Endometrios, men hon har inga besvär alls - what so ever. Ibland kan det hända att symptomen triggas igång av en graviditet, kejsarsnitt osv. 

Jag gjorde en abort innan jag fick veta att jag har Endometrios (vid aborten hade jag med största sannolikhet haft Endometrios i 4 år) och nu kan jag inte bli gravid igen.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Barajag1
1/8/16, 7:48 PM
#2

Okej hade du symtom innan aborten? Är det så att min Endo kan ha varit liten innan aborten o sen blivit mycket nu därför det känns?

Thotis90
1/9/16, 9:30 AM
#3

Jag hade symptom innan aborten. Ja, det är mycket möjligt. Endometrios kan vara vilande ett tag för att sedan blossa upp.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Aleya
1/21/16, 8:17 PM
#4

Endometrios är inget man bara får, utan det kan aktiveras av olika saker.
Min är jag säker på blossade upp mer efter en allvarlig infektion i min kropp, jag höll på att dö på kuppen av denna infektionen. Men sen har jag blivit sämre och sämre efter det.

Jag vet att en bekant till mig sa att hennes symtom kom efter en abort, om det sedan är så eller inte kan jag inte svara på.

Men det kan ju vara värt att kolla om man har det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Barajag1
1/22/16, 11:57 AM
#5

Vad va det för infektion? Hur kommer det sig att den bara kan blossa upp sådär? Hoppas innerligt att jag kan bli gravid igen annars vet jag inte vad jag gör :'( har varit hos läkaren men hon vägrade låta mig kolla upp det för då krävs en dyr operation sa hon.. Hursomhelst blir jag inte klok på alla dessa tankar ifall det va enda chansen för mig att få barn……. Det är en så mystisk sjukdom så man slutar aldrig undra!

Aleya
1/22/16, 3:04 PM
#6

Jag fick en allvarlig lunginflammation som dom aldrig kunnat finna grunden till. Fick en massa antibiotika iv och sådant.
Den triggas igång helt rätt och slätt och blev värre. Men Endometrios har man oftast redan liggande i kroppen och blir mest troligt aktiverad reda från första mensen man har. Men den utvecklas olika, vissa får konstant ont och andra inte ont. Andra har Sammanväxningar i hela kroppen p g a Endo och andra inte.

Sen så tar det ju minst 8 år att få en diagnos.
Ja, titthål är dyrt. Men annars kan du ju testa att äta hormoner(p-piller eller minipiller) och se om det blir bättre. För det är den enda behandlingen du kommer få om du än får en diagnos.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Barajag1
1/22/16, 4:54 PM
#7

Som jag förstått det när jag läser om Endo så blöder alla mer eller mindre baklänges när de har mens men hos kvinnor med dåligt immunförsvar kan mensblodet o slemhinna fastna där på fel ställen. Det låter lite konstigt den teorin eftersom jag har ett väldigt bra immunförsvar än andra. Däremot har jag liksom dig haft en allvarlig infektion, men det va en rejäl livmoderinfektion som jag gått med i ca 6 månader, va riktigt sjuk o läkarna sa att det skulle nog va nästintill omöjligt för mig att bli gravid naturligt efter detta. Det va dock 7 år sen det hände o jag lyckades bli gravid men dessvärre slutade det med att jag valde abort. Kanske den infektionen för länge sen aktiverade min Endo??

Aleya
1/22/16, 5:19 PM
#8

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: