Annons:
Etikettfråga-om-endometrios
Läst 1280 ggr
Accalia
6/17/16, 10:21 PM

Föds man med det?

Hej, jag har en liten fråga kring Endometrios. Är det något man får första gången man får mens eller kan man få det senare efter tex några år?

Annons:
Aleya
6/17/16, 10:24 PM
#1

Vissa kan få symtom innan första mensen. Och vissa kan få problem direkt vid mens och andra senare (hade själv inte problemet förrän ca 10 år efter min första mens). Och vissa kan ha Endometrios utan att ha ett enda problem, utan att man hittar Endometrios av en ren slump.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Thotis90
6/18/16, 9:57 AM
#2

Det är olika från person till person. Jag fick mina första symptom 3 år efter min första mens.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Ribessa
6/18/16, 11:10 PM
#3

Det är som sagt olika, men för mig så hade jag problem ganska på en gång då jag fick mens, det blev värre tillslut.

Accalia
6/19/16, 1:06 AM
#4

Man kanske föds med det men det visar sig inte med en gång? Eller är det något man utvecklar över tiden?

Aleya
6/19/16, 1:09 AM
#5

#4 man kan födas med det. (Man har sett det på vissa nyfödda, inte många men några) Men Endometrios blir inte bättre då man blöder. Så man kan säga att Endometrios blir sämre ju längre tiden går och man blöder.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ribessa
6/19/16, 10:54 AM
#6

Det är en ganska svår fråga att ge ett konkret svar på, då man faktiskt inte vet detta. Men mina egna tankar om detta - utifrån den forskning som finns så tror jag absolut att det är något man föds med, då det grundar i ett problem i immunförsvaret. Alla kvinnor blöder lite bakvägen någon gång, men bara det att på en som inte har Endometrios så städar immunförsvaret upp detta, på oss med Endometrios så vet den inte vad den skall göra. - Så JAG tror att det är något man föds med, därefter så utvecklas den individuellt…

Annons:
Aleya
6/19/16, 12:04 PM
#7

Jag kan bara prata för mig själv. Men efter en stor infektion så blev allt värre för mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: