Annons:
Etikettung-med-endometrios
Läst 1339 ggr
Onslow
2016-12-04 20:46

Endometriosen kontrollerar hela mitt liv.

Har haft Mirena, hade den i ett år och ett par månader innan det visade sig att den varit insatt fel. Min livmoder blev infekterad och jag behövde ta antibiotika. Satte in en Nexplanon istället i mars. Har blödit varje dag med den. Gick två veckor Blödningsfri fram tills igår när det började forsa, mer än vad det varit sen jag haft preventivmedel, och kramperna kom tillbaka. Den typen som gör att jag med ett par minuters mellanrum viker ihop mig av Smärta och inte kan andas. Preventivmedlena hjälpte med smärtan åtminstone, och gjorde att jag inte blödde lika mycket, 4-5 tamponger om dagen har räckt till skillnad från innan då jag behövde ha både tampong och binda och byta 1-2 ggr i timmen. Nu är allt tillbaka, trots p-staven. Jag är bara 18 år. Barnmorskorna jag gått till vägrar hjälpa, de säger att blödningar är normalt med preventivmedel och att sålänge jag ej blir gravid gör den sitt jobb. Läkare jag går till rekommenderar bara alvedon. Ska jag som 18 år gammal behöva leva såhär, helt kontrollerad av min mens? Ska jag behöva ligga till sängs halva mitt liv på grund av dessa intensiva smärtor och eviga blödningar? Det känns så orättvist allting. Jag har ett jobb jag älskar, en fantastisk och förstående pojkvän, jag har stora reseplaner inför nästa år men ingenting går. Vill bara slita min livmoder ut ur min kropp så jag kan få leva ett normalt liv som alla andra.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Annons:
Honestyisdead
2016-12-04 20:50
#1

Ursäkta för min ot fråga.  Men hur hade dom satt den fel? Du hade ju den länge innan infektionen. Och infektion är det väl alltid ökad risk för när man har spiral. 

Är alltså inte någon kritik utan en riktig undran om hur den satt fel.

Onslow
2016-12-04 21:00
#2

#1 Från vad jag förstod det satte de inte in den djupt nog, så att den nedre delen av "T"-et satt nere i min livmoderhals. Jag kunde redan från början känna att något var fel, då jag svimmade av smärtan över att sätta in den och smärtan ihöll sig i veckor. Jag kunde även känna med fingrarna hur den "hängde ut" litegrann, men min barnmorska gjorde flera undersökningar och sa att allt var som det ska. Gick till slut till en annan som tog en snabb koll och sa att den måste ut direkt. Enligt henne hade spiralen legat och skavt och skrapat i min livmoderhals under hela tiden och att det var otroligt infekterat och svullet. Hon tog ut den, ännu en obeskrivlig Smärta jag svimmade av, och gav mig antibiotika. Hängde dock inte jättebra med på exakt vad felet var då barnmorskans svenska inte var jättebra och hon mest verkade skylla på mig för att jag ej gått tidigare, även om jag gått till min barnmorska flera gånger som sagt att det var ok.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Honestyisdead
2016-12-04 21:04
#3

Okey. Tack för svar :)

Aleya
2016-12-04 21:04
#4

Sök till gyn. För jag antar att du går till typ ungdomsmottagningen eller vc. Och dom är KASS på sjukdomar som inte är könssjukdomar. Så ring närmaste gyn då du har så problem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ribessa
2016-12-26 20:42
#5

#4 Nja kass och kass. UM kämpar hårt för ungdomar med Endometrios. Här i min stad arbetar min mor på UM där hon själv har mycket dålig Endometrios med Adenomyos och fått göra Hysterektomi. Jag har mkt svår Endometrios. Min mor och hennes kollegor har hjälpt MÅNGA tjejer med endo-liknande bekymmer.

Aleya
2016-12-27 13:20
#6

#5 det finns nog väldigt få um som då är inriktad på Endometrios om man jämför med gyn. Och det är få som ens tänker på dessa problem. Även bland barnmorskor på vc.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Ribessa
2016-12-27 15:01
#7

#6 Kan då säga att det med säkerhet är något de jobbar på. Min mor och gänget här tar aktivt upp detta på konferenser osv osv med andra anställda på um i andra kommuner. Iallafall, HÄR är de riktigt duktiga just på Endometrios.

Upp till toppen
Annons: