Annons:
Etikettsmärta-smärtstillande
Läst 2580 ggr
Ellasratties
2013-09-12 13:35

Vilka läkemedel?

Vilka Smärtstillande äter du mest av?

Mvh, Ella Ler Har du svår mensvärk? Kika in på Endometrios i fokus



  • Redigerat 2021-03-14 12:32 av Niklas
Annons:
Angelgirl
2014-12-16 20:35
#1

Jag äter Metadon för Endometrios smärtan, Imigran injektion för Migränen. 

Men har under mina dryga 35 år haft det mesta i opiater o även andra mediciner för att minska smärtan, dock med dåligt resultat. Sedan kan förtydliga ang Metadonet då jag ändå skriver om detta.

Citat:

Metadon? Är det inte ett medel som används i beroendevård för missbrukare?

Det här är en MYCKET vanlig reaktion för mig som får Metadon utskrivet som smärtstillare och jag vill inte trampa någon på tårna, men jag är så innerligt less på den reaktionen… Om du kollar upp Metadon i FASS så står det så här.. dvs

Citat:

Användningsområde

Metadon Recip används vid svår Smärta.

Det står överhuvudtaget inget i FASS om att det är för beroendevård. MEN faktum är ju att Metadon är ett väldigt tacksamt ämne att använda vid drogavvänjning, även om Metadon i sig är vanebildande. Men jag vill i alla fall en gång för alla säga så alla kan läsa det att Metadon i FÖRSTA hand är ett morfinliknande analgetikum som används vid SVÅR SMÄRTA…

Jag kan vidareutveckla det här med Metadon lite, Metadon är ett enormt potent Smärtstillande medel. Det har liknande byggstenar som Heroin, varför det tar bort abstinensen hos heroinmissbrukare utan att ge den här "kicken" som själva Heroinet gör. Heroin i sig är alltså lika smärtlindrande som Metadon ( jag har testat Heroin i liten mängd och det är Smärtstillande, men inget att rekomenderas. De som anv Heroin är ute efter den så kallade "kicken" den får man bara 1 gång och aldrig mera..). Därför är Metadon extremt eftertraktat på drogmarknaden och att få det utskrivet är inte det lättaste. Vanliga läkare får inte skriva ut det, de enda som får skriva ut det är läkare som sysslar med missbruk, men de får bara skriva ut en begränsad mängd, de andra är smärtläkare men de har inga begränsningar i likhet med missbruksläkare. När man hämtar ut Metadon på apoteket måste läkarens namn stämma överens med en lista av läkarnamn som de har i systemet, om det inte gör det får man inte ut medicinen, så enkelt är det. Det har lett till problem för mig som bara vill ha ut det för smärtlindring.

Men som jag sa, Metadon är en medicin mot Smärta i första hand, det har visat sig effektivt i drogavvänjning men det används i första hand mot Smärta, Den Smärta som jag har är ett typexempel. Jag har testat i stort sett allt annat som finns på marknaden men det var inte förrän jag kom till en smärtklinik och fick testa Metadon som jag insåg att det fanns ett liv utan Smärta. För mig var Metadon en räddare i nöden. Men att varje gång behöva förklara att man inte äter det för att jag haft problem med Heroin tidigare i livet är nedbrytande och gör att i alla fall jag, mörkar över vilken medicin det egentligen är jag tar mot mina smärtor. Så jag önskar att jag hade möjligheten att sprida det här budskapet att METADON ÄR EN POTENT MEDICIN MOT SVÅR Smärta inget annat. 

Ha en trevlig julhelg

Upp till toppen
Annons: