Annons:
Etikettsmärta-smärtstillande
Läst 4757 ggr
Ellasratties
9/14/13, 12:58 PM

Att lindra smärta vid samlag

  • För att underlätta kan man använda glidmedel. Det minskar friktionen och då många kvinnor som behandlas med hormoner får torra sköra slemhinnor är det även fuktersättningsmedel. Många varianter finns, med smaker, dofter etc. Apoteket har ett par neutrala, sexhjälpmedelsbutiker har de doftande/smakande i sitt sortiment.

  • Istället för samlag med penis kanske stimulera g-punkten med ett finger(de är oftast mindre och lättare att styra än penis).

  • Glidmedel vid samlag kan ersätta den naturliga fukten. Undvik sk. "torra" samlag. Om du inte kan bli tillräckligt våt av dig själv så använda glidmedel.

  • Variera ställningarna så onödigt tryck mot underlivet elimineras, samt så kvinnan själv kan styra hur djupt penisen tränger in i henne

  • Att våga säga till partner hur man vill/kan ha det. Förklara lite och själv vara aktiv. Tyvärr är för många kvinnor med Endometrios inte öppna nog, många berättar inte för partnern att de har sjukdomen, och då är det svårt att hitta en metod för smärtfri/smärtfattig sex!

  • Samlag är en ingrediens i samlivet, men samlag är inte den enda form av sex.

  • Samlagsfri sex kan vara ett alternativ då vaginan inte klarar samlag pga endometriosvävnaden runt omkring, Sammanväxningar kan göra det omöjligt att stoppa in ett finger och röra på det, en gynekologisk undersökning kanske inte går att genomföra… Detta är för de flesta ett sista alternativ.

Källa: Morticia.se

Mvh, Ella Ler Har du svår mensvärk? Kika in på Endometrios i fokus



  • Redigerat 3/14/21, 12:33 PM av Niklas
Annons:
MonicaD
12/14/14, 2:31 PM
#1

Men hvordan kan man gøre ens partner tilfreds? Min mand for eksampel, bliver frustreret over at han ikke kan gå så dybt fordi det gør meget ondt på mig.  Jeg føler mig også frustreret men også trist og mange andre ting. 😕

Er der nogen her som har fået en behandling der skulle hjælpe mod smerter ved samleje? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og føler mig lidt desperat fordi det påvirker negativt vores forhold. 😕

Hilsen,

Monica D.

Aleya
12/14/14, 3:11 PM
#2

#1 ni kan inte testa andra ställningar? Jag brukar byta så fort jag känner att det gör ont.

Jag har lärt mig att det är jag som måste styra takten ibland. Och att det är glidmedel som gäller.

För när man tar hormoner kan det blir torrt i underlivet.

Jag skulle vända mig till gyn.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
12/14/14, 3:18 PM
#3

#1 Jag har aldrig direkt haft ont under samlag, det är nu på senaste som jag börjat fått ont i höger äggstock om min sambo är för djupt in. Men då byter vi ställning. Tror mina P-piller gör så att jag får ont. Sen har jag fått torrare slemhinnor och då behövs ett rejält förspel. 

Men du kanske ska vända dig till en läkare för Smärta under samlag? Du kanske får någonting som lindrar smärtan?


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MonicaD
12/17/14, 1:13 PM
#4

Hej Aleya og Ingrid!

Tak for jeres svar! Havde ikke tjekket  tidligere om der var nogen som havde svaret.

Jeg har været hos lægen og han gav mig noget som hedder Provera 10 mg. Denne er måned er den anden måned jeg tager den medicin. Ved ikke rigtig om det har hjulpet. Jeg troede det havde begyndt at hjælpe fordi der var et par gange efter jeg startede medicinen, hvor det ikke gjorde ondt under samlejet men sidste gang, gjorde meget ondt! 😕Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at jeg havde ægløsning og mine tarm bliver lidt mærkelige nogle gange når jeg har ægløsning.

Jeg har prøvet så mange gange at forklare til min mand hvordan det er, hvordan det føles når det gør ondt men han kan ikke lade være med at blive frustreret. Han siger han føler som at jeg afviser ham! Og ja, på en måde gør jeg det men det er ikke fordi jeg ikke har lyst til ham men fordi de gør ondt på mig! Jeg forstår ikke at han ikke kan forstår det! Det gør at jeg føler mig trist og som at jeg ikke er god nok.

Vi har prøvet andre stillinger og der er flere hvor det ikke gør ondt men det han siger er at, den måde han nyder bedst når vi har samleje er når han kan komme dybt ind.

Uhmm, jeg håber bare på at den medicin hjælper mig fordi jeg føler mig frustreret også, plus ked af det (ledsen), bekymret, skyldig og så mange ting på en gang! :(

Er der nogen her som kender eller bruger Provera?

Kram,

Monica

IngridSvensson
12/17/14, 4:05 PM
#5

Hej Monica! Hoppas Provera kommer fungera för dig. Men det känns som att du behöver prata ut med din man. Han måste få förståelse att det är inte han det är fel på utan att du har ont. Känns som att det blir lite kommunikationsmiss och det leder till frustration från hans sida..


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
12/17/14, 5:19 PM
#6

#4 jag måste tyvärr säga att om än man blir fri från blödning osv så kanske det ändå inte hjälper vid Smärta vid samlag. Jag tycker att du ska prata med din man igen. För detta kan inte och ska inte fortsätta. Jag hoppas att det löser sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
MonicaD
12/19/14, 3:05 PM
#7

Hej Ingrid og Aleya,

Tak for jeres svar! Jeg har snakket med min mand flere gange og proevet at forklare ham med al talmådighed hvordan det er, hvordan det foeles osv. men, det er svaert for ham at forstå. Jeg kan godt forstå hans frustration men han kan desvaerre (tyvärr) ikke forstå min. 😕

Aleya, jeg ved ikke rigtig hvordan medicinen virker, men har forklaret laegen at jeg led efter noget som kunne hjaelpe mig mod smerter ved samleje og det var den medicin jeg fik.

Jeg har også snakket med min laege i Mexico (kommer fra Mexico)… Det var ham som opererede mig og fand endometriosen. Han sagde at man også kan bruge Provera men rekommenderede mig også noget som hedder VIASANETTE. Han sagde at i tilfaelde at Provera ikke virker, så skal jeg snakke med min laege her så jeg kan proeve med VIASANETTE.

Jeg er 37 år gammel nu, snart 38 og smerter ved menstruationen er naesten forsvundet. Det var meget, meget slemt da jeg var yngre men da jeg var cirka 30 år, blev det naesten ingenting. Problemet nu er bare ved samleje.

Jeg startede i går min anden måned med Provera. Skal nok komme tilbage og fortaelle jer om det har hjulpet.

Tusind tak fordi jeres tid og jeres svar.

Vh

Monica

Upp till toppen
Annons: