Annons:
Etikettläkarvård
Läst 1509 ggr
Ellasratties
9/26/13, 4:05 PM

Oförskämda läkare, vad är din upplevelse?

Många av oss har varit med om läkare som är oförskämda, oförstående eller helt enkelt nonchalanta. Detta är oftast anledningen till varför det tar så många år innan vissa blir diagnosticerade och får en behandling. Nu vill jag veta om Era egna berättelser om sjukvården och hur Ni gjorde för att få Er lyssnade till. Jag själv kämpade 4 år innan jag fick ordentlig hjälp. Det är inte mycket jämfört med vad många andra kvinnor får vänta med det är ändå skandalöst att vänta i så lån tid för en diagnos. Det skulle väl aldrig hända med en man som går till läkaren för smärtsam urinering (ovetande om prostatacancer) eller liknande, de skulle undersöka direkt och hitta prostatacancern. Det jag gjorde under mina 4 år var att jag slutade inte söka hjälp. Jag var en såndär jobbig patient som återkom med en månads mellanrum hela tiden och det ar nog det som gjorde att jag fick hjälp tillslut. Hur gjorde/gör Ni?

Mvh, Ella Ler Har du svår mensvärk? Kika in på Endometrios i fokus



Annons:
Lol V Stein
10/4/13, 9:31 PM
#1

Jag sökte vård för första gången när jag var 20 år för överjävlig mensvärk men blev i princip upplyst om att det bara var att stå ut. Och man gör ju det, när man måste för man har ju inget val. Jag fick min diagnos vid en ultraljudsundersökning där syftet var något helt annat, men man såg endometrium också i min äggstock så då blev jag diagnostiserad. Då var jag 27. Det förklarade många problem jag haft genom åren.

Jag mår ändå hyfsat med medicin, men om jag fått en korrekt diagnos tidigare så hade sjukdomens utbredning kunnat förhindras, jag har nu mycket Sammanväxningar i bukhålan som besvärar mig i form av smärtor och ständig kissnödighet men sjukdomens utbredning kan ju inte göras ogjord och jag har varit tvungen att operera bort en äggstock som endon förstörde. Men i nuläget så är jag ändå nöjd med min medicinering och är medlem i endometriosföreningen och tycker att det känns skönt att prata med andra som också försöker acceptera livstidsdomen som diagnosen innebär.

Ellasratties
10/5/13, 10:48 AM
#2

#1 Vilken tur att de hittade endometriosen då iallafall! Men synd att många av oss får höra att vi ska stå ut med vår mensvärk.

Förstår att du måste ha det jobbigt, styrkekramar! 🌺

Mvh, Ella Ler Har du svår mensvärk? Kika in på Endometrios i fokus



Aleya
1/14/14, 4:56 PM
#3

Jag är inte helt diagnostiserad ännu, men det är troligt att jag har denna sjukdomen.

Jag har genom mitt liv haft otroligt problem med min magen, men det har inte funnits något fel.

Det var först när jag träffade personer med Endometrios i deras släkt och jag började läsa på om sjukdomen som jag insåg att detta är ju jag och mina problem.

Den första läkaren jag sökte till på vc var en kvinna och hon bara fnös och sa: Ja men vad ska vi göra då du kan remittera dig själv till gyn?
Hade jag vetat det så hade jag ju inte besvärat vårdcentralen och deras dyrbara tid.

Jag ringde till gyn och sa att jag hade blivit hänvisad till dom av läkaren och berättade om mina smärtor vid samlag, vid mens och ägglossning.

Jag fick komma fort och snart ska dom kolla med titthål hur allt står till.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: