Annons:
Etikettstöd-och-hjälp
Läst 2602 ggr
[rara]
2013-12-14 11:30

Blöder efter sex

Hej.

Har ett problem.

Har nyligen fått reda på att det är Endometrios som jag har. Endometrios med Adenomyos. Fick rådet av läkaren att ta mina P-piller utan paus för att inte ha mens. Har haft mellanblödningar från och till, men blöder just nu endast efter sex och det verkar som att det är mina orgasmer som blöder och inte för att Han skulle ha en för stor en, eller så. Varit hos gyn och på cellprovstagning. Inga cellförändringar. Fick remiss till sjukhus. Där såg man att jag har Endometrios och fick rådet att ta mina piller utan paus.

Mitt dilemma. Har läst att man kan ta en paus och låta mensen komma om man får mellanblödningar, men hur påverkar det då endometriosen? Och just nu ser det ut som att jag bara blöder efter sex? Hur skulle ni ha gjort? Blödde även ett par gånger efter sex innan jag började ta mina piller oavbrutet, men det har blivit värre nu. Vet inte om det skulle blivit lika illa ändå… Hjälp?

Annons:
decembercelsius
2013-12-14 11:33
#1

Kan du inte ringa 11 77 och fråga? Vid Endometrios så ska man ju helst inte alls blöda.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


[rara]
2013-12-14 11:43
#2

#1

Bor inte i Sverige. Ska på återbesök till sjukhuset först i mars. Tills dess ska jag försöka ta mina piller utan paus och om det här inte fungerar snackade kirurgen om att ta bort en del av livmodern, vilket jag nog inte vill. Är för ung för att komma i klimakteriet och vad jag hört blir inte alla bättre av det heller. Men det verkar som att det här heller inte fungerar särskilt bra. Är mellanblödningar och blödningar efter sex lika illa som att ha mens?

decembercelsius
2013-12-14 11:47
#3

Att ta bort livmodern låter lite väl drastiskt. Det finns ju en hel del behandlingsmetoder man ska ha testat innan man ska operera bort något. Finns ju en sorts behandling mot Endometrios där man sätter in kroppen i ett konstgjort klimakterie med hjälp av sprutor. 

Sen vet jag inget om mellanblödningar är lika illa som att ha mens, men det tror jag inte att det är.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


[rara]
2013-12-14 12:08
#4

Ett konstgjort klimakterie låter heller inget vidare :(

Och hur är det om det inte skulle fungera. Kan man få ett konstgjort klimakterie ogjort eller är det som med en Operation, något som man man måste leva med resten av livet?

Om jag förstått det rätt syftas Adenomyos på: citerar: "Adenomyos - när den förekommer - innebär växt av Endometrios inne i livmoderns muskelvägg." http://www.kvinnohalsa.se/sidor/endometrios.html

Och det är väl därför man inte bara kan skrapa bort det, utan att ta bort en del av livmodern. Men det är mitt sista alternativ i alla fall. Inget som jag vill.

Sen sa kirurgen något om en hormonspiral också, men det är väl ingen skillnad på om jag tar hormonerna genom munnen eller om jag sätter in dom där nere? Och av allt som jag läst om den saken skrämmer en hormonspiral mig. Om jag bara visste vad jag skulle göra.

decembercelsius
2013-12-14 12:18
#5

Du kan avsluta det konstgjorda klimakteriet när som helst så absolut är det inget du måste leva med resten av livet :)

Jag har också Endometrios och ska få sätta in en hormonspiral. Får se hur det går när man hört alla skräckhistorier. Men tycker att det kan vara värt att testa iallafall.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


[rara]
2013-12-14 12:27
#6

Bra att veta :)

Det är just skräckhistorierna som skrämmer mig. Har läst om hur ont det tar att sätta in en hormonspiral och sen kan jag ju inte plocka bort den själv om jag får för ont av den. Blödningar lär många också få av en spiral som sen kan pågå i ett par år innan dom upphör. Nog för att jag redan nu har sådana problem, men jag vill inte att något ska bli ännu värre än vad det redan är. Om den dessutom inte fungerar och jag måste ta bort den har jag kastat bort 500 euro. Det är så mycket som en spiral hos oss kostar och inget som sjukkassan betalar.

Annons:
decembercelsius
2013-12-14 13:05
#7

Men sen finns också chansen att den fungerar helt utmärkt, värt att testa då tycker jag 🙂

Ja den är riktigt dyr. Fick betala 980 kr för den här i Sverige.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


[rara]
2013-12-14 13:32
#8

Om jag bara visste att det skulle fungera skulle jag inte tveka en sekund…. Men det är ju just det, att man inte kan veta något alls i förväg. Nå ja, jag fortsätter med mina P-piller tills min tid på sjukhuset som jag har i mars och får se om dom sen fortfarande anser att en hormonspiral skulle vara värt ett försök innan operation…. Måste ju ge denna behandling lite tid också för att se hur det fungerar.

Sevgi
2013-12-15 14:48
#9

Jag vill bara säga att jag satte in en vanlig kopparspiral för två dagar sen. Då jag lätt får ont i livmodern pga cysta så var jag jätterädd. Men det gick fort och min gyn var snäll. Hon sa "Sådär, nu är det färdigt. " och jag utbrast ett "Va!?" Haha var ju beredd på rena smärtan! Visst kändes det lite men absolut inget farligt! Och senare kändes det som en lindrig mensvärk, då man är så van vid riktigt groteska menssmärtor var detta bara en barnlek ;) Nu känns det ingenting alls och jag är supernöjd! :)

Aleya
2014-12-17 20:41
#10

Hormonspiral ger ett jämnare flöde av hormoner i kroppen om man jämför med att ta piller som tas upp av magsäcken och dess slemhinna. Hur har det funkat för dig ts?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[rara]
2014-12-21 14:47
#11

#10

Tar fortfarande P-piller utan att ha haft någon paus i över ett år nu och mens har jag inte haft sen dess. Men mellanblödningar har jag tyvärr från och till, men inte direkt efter sex längre och i samband med dessa brukar jag ha ont i ryggen. Överväger fortfarande hormonspiral men är alldeles för osäker för att kunna bestämma mig och därför kör jag vidare som nu. Tänker att så länge det någorlunda fungerar, så fungerar det. Skulle det bli värre måste jag väl bestämma mig för någon annan lösning. Men inte vet jag om det kunde vara bättre än vad det är nu. Svårt det här 🤔

[rara]
2014-12-21 14:49
#12

#9

Så här ett år senare, är du fortfarande nöjd?

Aleya
2014-12-21 14:51
#13

#11 bra att du slipper mens. Jag tycker du ska fråga någon läkare som är duktig och kan detta om du skulle vilja byta i framtiden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[rara]
2014-12-21 15:01
#14

#13

Hormonspiral säger dom alla. Så skulle det bli värre är det säkert den som jag ger en chans. Är bara sååå rädd att det ska bli ännu värre än vad det någon gång var. Är riktigt traumatiserad av all mensvärk och allt som jag haft tills nu och därför är det väl svårt att ta det där steget och ändra på något nu, men kanske i framtiden…

Sevgi
2014-12-27 20:44
#15

Jag tog ut den igen, den fungerade ju bra MEN min mensvärk blev värre, man kände liksom att det satt något där. Kan självklart ha att göra med att min livmoder inte hade vant sig än. Jag tror också hormonspiral hade varit mycket mycket bättre!

IngridSvensson
2014-12-28 00:45
#16

Jag har qlaira och med de kan man inte hoppa över mensen. .. gör jag det går jag mellanbödningar i en månad. Måste byta pupiller känner jag. Vet inte riktigt vad som kan hjälpa för att skjuta upp mensen. Min läkare säger till mig TT inte börja med spiraler om jag vill skaffa barn snart. . Blöda efter sex kanske beror på att du fått torrare slemhinnor av ppillrerna?


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2015-01-04 22:08
#18

#14 dom säger så åt mig med. Men jag vägrar. Har nog ont i livmodern utan. Jag vill inte ens tänka mig hur det eventuellt skulle kännas med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: