Annons:
Etikettstöd-och-hjälp
Läst 922 ggr
JonnaCecilia
2/6/15, 9:48 PM

Odiagnosticerad...

Hej! Jag är ny här men har pratat med folk som har Endo på andra ställen (tex twitter) och med gynekologer. Verkar som att jag har det och senaste gynekologen höll med men vet inte om hon skrev det i journalen så att jag har diagnosen eller inte. Dock,jag vet att det enda sättet att säkerställa Endo är lapraskopi. Ingen har tidigare varit villig att göra det, och denna nya gynekolog, som var väldigt bra, tyckte också att det var onödigt för man kan ändå inte göra nånting. I princip. Så hon tyckte att sövning och op var onödigt. Håller ni med? Ni som har gjort det har det "gett" er något? Kan tilläggas att jag har fler kroniska sjukdomar och det är en stor anledning att jag inte pushar för en lapraskopi, jag vill inte riskera försämring i de sjukdomarna för en mer eller mindre onödig op. Ska dock om ett par veckor sätta in en hormonspiral och hoppas det kommer hjälpa. Är utan östrogen för första gången på 9 år, var tvungen att sluta pga "stillasittande" (rullstolsburen/liggande större delen av dagen) o därför högre risk för blodpropp. Tål inte Cerazette så testade mini-pe som inte hjälper mot endon och har nästan konstant ont. Ägglossning, pms,mens… Därav beslutet att riskera insättning av hormonspiral och hoppas hoppas att det hjälper och går bra. Är rädd för komplikationer som utstötning men hoppas på det bästa. Någon som har erfarenhet av hormonspiral? Som även har andra kroniska smärtsjukdomar? Ska iallafall få den insatt av gynekologen med lokalbedövning. Har ME och fibromyalgi, är ni intresserade av att veta mer om dem gå till rme.nu, fibromyalgi.ifokus.se eller fibromyalgi.se

Annons:
Aleya
2/6/15, 10:00 PM
#1

Välkommen!

Ja, titthål gav mig en diagnos. Och min läkare var snabb på att säga att det skulle göras.

Men tror läkaren då att du har Endo ändå? Har dom gjort ultraljud?

Jag har avböjt spiral själv då jag vet hur ont jag får av en vanlig undersökning. Vill inte riskera att få så ont att jag inte kan fungera.

Hoppas att du får svar från någon med liknande problematik.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JonnaCecilia
2/6/15, 10:15 PM
#2

Tack! :) Japp,har gjort ultraljud men inget syntes. Är ju tyvärr inte ovanligt. Men av mina symptom höll läkaren med om att Endo är troligt men såg ingen anledning att gå in bara för att kolla. Speciellt med tanke på att mina andra sjukdomar kan förvärras. Mina symptom är bla den kraftiga mensvärken jag hade de första 2-3 åren av mens utan P-piller. Feber, svimma, spy av smärtan var norm, varje månad. Men då sa ju de på um att "det är normalt att ha ont vid mens". Fick typ diklofenak utskrivet, kunde vart en sockerbit. Med P-piller och en kombination av ibumetin och alvedon har smärtan varit hanterbar. Har haft minst en cysta på äggstocken. Den sprack innan akuten/obs skickade mig till gyn. Har "nog" haft fler, var tex på akuten med misstänkt blindtarmsinflammation 2011 men efter ultraljud såg de att den var ok så de gick aldrig in och kollade (var i Spanien). Tänker att den tillfälliga smärtan av insättning kan vara värt det för ev 5 års smärtfrihet! I bästa fall… men kanske iallafall nåt år,så ljuvligt! Har klarat mig ok med P-piller och sen p-ring, men nu är inte det ett alternativ och bara den här månaden utan har vart jobbig. Har redan ont 24/7 i resten av kroppen, orkar inte med mer smärtor… Tack för ditt svar ♡

Aleya
2/6/15, 10:24 PM
#3

#2 då förstår jag att läkaren övervägde som den gjorde. Och om du ändå fått "diagnos" eller någon som iallafall tror att det är Endo så är det värt något.

Man kan ju sövas om det gör mycket ont vid insättning har jag läst, och det är ju inte säkert att du får ont.
Det kan ju bli kalas för dig. 🙂
Allas kroppar är ju olika.

Men sen känner jag samtidigt att jag är i det stadiet då jag funderar på eventuella barn, så att stoppa in något och sen böka och ta ut det då jag tycker att nu ska det göras barn känns otroligt bökigt. Och bidragande till eventuell onödig Smärta,
Men det kan ju sitta i mitt huvud också. 🤪

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JonnaCecilia
2/6/15, 11:25 PM
#4

#3 Mycket förståeligt! Pga mina andra sjukdomar är inte barn aktuellt så jag tycker tvärtom ett långverkande preventivmedel är bra ;) Har en del nojor över att sätta in ett främmande föremål i min redan knasiga kropp men gynekologen trodde inte att det skulle vara någon större risk för mig än andra. Har pratat med en person med Endo och ME som har hormonspiral som funkar bra. Fast bara 3 år inte 5?! Eller den första iallafall, inne på andra nu. Så hon får väl se om den håller längre! Kommer som sagt få lokalbedövning men inte bli sövd. (Ytterligare en grej som kan orsaka försämring för vissa med ME/fibro…) Hoppas att jag är en av dem som inte besväras så mycket av insättningen men just insättningen är inte det jag är rädd för utan hur kroppen reagerar sen! Har liksom hört allt från de som inte tyckte det var farligt alls till de som inte kunde genomföra insättning. Men med lokalbedövning borde det ju gå utan problem. Hoppas jag. Gyn sa att många har rädslor för insättningen så jag är väl lite udda ;) Tänk om kroppen bara "fy fan, vad är det där" och stöter ut den eller typ… attackerar den :P autoimmuna sjukdomar - kroppen attackerar sig själv, för den tror att det finns inkräktare; varför inte en spiral?! Typ. Men det är tydligen inte så vetenskapligt haha ;) Så. Ytterst sällan den stöts ut, statistiskt sett borde jag ha använt upp min otur med Endo, me och fibro, eller hur?! ;D

IngridSvensson
2/7/15, 1:41 AM
#5

Förstår din oro att använda spiral. Men i den situation hade jag prövat. Tror inte att fibron och me blir knepig med spiral. titthålsoperationen skedde av en slump för mig (läkarna trodde jag hade blindtarmsinflammation) men nu har jag verkligen en fastställd diagnos. samma dag som titthålsoperationen gjorde jag ultraljud och allt såg jättebra ut. Tydligen hade jag Endo i buken och vid tarmarna..


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
2/8/15, 3:23 PM
#6

#4 huvudsaken är att det känns bra för dig. Jag tror att det går prima. Och lokalbedövning kan nog göra allt lite lättare. När ska insättning ske? :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
JonnaCecilia
2/9/15, 12:58 PM
#7

Tack, så snälla ni är! Skönt med lite pepp! :) Insättning är 18e februari.

IngridSvensson
2/9/15, 2:21 PM
#8

Bra att man kan bidra med något! Lycka till.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

ulrikame
2/13/15, 6:59 PM
#9

jag har inte konstaterad Endo men misstänker starkt att jag har det pga hemska mensvärkar och värk vid ägglossningar mm . testade att börja med Cerazette men var väldigt beroende på att det togs i rätt tid varje morgon annars satte värken mm igång inom nån timme.

testade att sätta in en hormonspiral men det funkade inte för mig heller så äter jag Cerazette tabletter en gång om dagen och har spiralen. enligt läkaren så måste jag ha detta då jag är överviktig. vid insättning av spiralen så var jag sövd och det var både jag och läkaren tacksam över. var tydligen väldigt trång.

men efter insättning och tabletter så har jag inte mens så ofta och då det kommer inte så mycket och snabbt över.

IngridSvensson
2/13/15, 9:00 PM
#10

Skönt att du inte får blödning så ofta längre #9


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

ulrikame
2/14/15, 4:48 PM
#11

känns väldigt bra ja :D

Aleya
3/9/15, 6:52 PM
#12

Hur gick insättningen?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JonnaCecilia
3/11/15, 9:36 PM
#13

Insättningen gick rätt bra, själva undersökningen före gjorde svinont, dra livmodertappen åt sidan, dra upp livmodern pga bakåtsluttande… möblera om inne i kroppen gör ONT! Så fick bedövning runt livmodertappen innan insättning och det gick ok. Hade mycket nytta av meditation/djupandning under tiden, ett tips. Lite tidigt att säga hur det går än. Gjorde jätteont då, sån där sjuk mensvärk som bara endosar vet hur det är tror jag. Sen har jag känt problem med att den småkrampar då och då och jag har lite problem med tarmarna, det hänger ihop hela tiden, det märks så tydligt. Men är mer eller mindre av med molvärken i ländryggen nu som var konstant innan jag satte in den!! :) Så hoppas det håller i sig och att kramperna minskar. Kanske livmodern bara försöker justera sig till att ha nåt i sig? Blödde jättemycket vid insättning och nån dag efter, men det slutade rätt fort. Skulle haft mens 6 dagar senare men den kom nog ut vid insättningen av bara farten. Så om den räknas som mensen är nästa beräknat till om ca 10 dagar så får se vad som händer då. Tack för att du frågade ♡

Annons:
Aleya
3/11/15, 10:00 PM
#14

#13 skönt att höra. Och hoppas detta nu funkar för dig. :) Vet vilken värk du talar om. När en kollega såg på mig så blev han helt förskräckt och frågade om jag verkligen mådde bra. Jag har ont sa jag. Jag ser det sa han. Så det är den lilla fina mensvärken. :/

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: