Annons:
Etikettläkarvård
Läst 12420 ggr
Aleya
10/9/15, 6:01 PM

Smärta vid cellprov.

Som alla vet så erbjuds kvinnor från 23 år cellprov. För mig har det alltid varit en pina. Inte för att jag är rädd utan för att det gör så ont. Det gör så ofantligt ont när dom skrapar och jag blöder flera dagar efteråt. Hur känner ni andra med Endometrios under cellprov?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Ladydragon
10/9/15, 6:08 PM
#1

har troligen Endometrios men har inte fått diagnos 

cellproven gör rätt ont och jag blöder oxå flera dagar efteråt 

jag brukar nån timme innan undersökningen ta Voltaren och Alvedon för att lindra lite och sen ta Smärtstillande några dagar efteråt 

själv tycker jag cellproven är viktiga och skulle aldrig nånsin hoppa över dom har även fått ta extra cellprov då jag haft lite bekymmer därnere  
det får gå liksom att det gör ont….

Aleya
10/9/15, 6:13 PM
#2

#1 skönt att inte vara ensam. Har heller aldrig hoppat över. Blir bara glad om jag får ta ett extra mellan de tre åren som går. Men att det ska göra så ont får mig att känna mig dålig. Mest för att det ska gå fort och vara så smärtfritt. Själv ligger jag och nästan skriker då fort dom tar ultraljud. Så ofta tror dom att man är sjåpig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
10/9/15, 7:05 PM
#3

Samma här. Hon som gjorde det på mig sa att det kunde kännas lite, jo tack… Jag kände rätt mycket.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Ladydragon
10/9/15, 9:16 PM
#4

#2 har du provat o ta Smärtstillande nån timme innan undersökningen? 

känner igen det där med ultraljudet fasiken va ont det gör 😕

Aleya
10/9/15, 9:19 PM
#5

#4 Jag har testat, men jag är så känslig att jag får ont i flera dagar efter en vanlig undersökning trots Smärtstillande, och kan t o m om jag har otur få blödning av en vanlig undersökning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

P3pz
10/10/15, 11:31 AM
#6

Jag får ont varje gång jag måste ta cellprover, får oftast så pass ont att jag behöver sjukskriva mig efteråt.

Dock har jag haft cellförändringar som opererats bort vilket gjort att jag måste testas var 6e månad "/ 

Inte alls kul tycker jag. 

Och ett tips till er som blöder, ta inte preparat så som ipren, diklofenak osv, de har nämligen en förmåga att tunna ut blodet lite, inte mycket men lite. 

Jag som har en typ av blödarsjukan får absolut inte använda mig utav sådana preparat just pga den anledningen "/ 

Blöder ni mycket kan ni även prata med er läkare om att ta cyklonova/ cyklokapron  :)

"There is life after abuse. This is mine"

Annons:
Aleya
10/10/15, 11:45 AM
#7

#6 Jag får inte ta NSAID, då spyr jag bara.

Men det är bra att upplysa om det. 👍

Jag blöder inte floder, men måste ha binda ofta, och har jag otur kan jag få en hel mens. 😡
Men det är inte flödet som är problemet för mig, det är att det blir så ont och att jag kanske får mens och då får ännu ondare, och så måste man ändå jobba och skit. 😕

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

P3pz
10/10/15, 9:29 PM
#8

#7
Men får du hjälp med smärtan från sjukvården? 
Jag får sjukskrivning efter sjukskrivning pga mina smärtor "/ 

Nu försöker jag och sambon att få barn, dock har jag inte mer än 9 månader på mig att lyckas bli gravid innan jag måste ta en "paus". 
Just nu är jag "smärtfri" ca 3 dagar i månaden eftersom jag inte har något "skydd" mot mens och ägglossning och de 3-4 dagarna har jag ändå Smärta bara inte lika extrem. 

Gyn i mitt län skickade mig till smärtmottagningen som inte kan göra något eftersom jag vill bli gravid.  

Så ett tag till får jag lida med smärtan och ta var dag som den kommer, och tyvärr måste jag till och från ta morfin pga smärtan trots att jag försöker bli gravid. 
Smärtan har den senaste månaden varit så pass illa att jag fått åka in för att få morfin intravenöst "/
Så efter en gynundersökning för ca 2 veckor sedan fick jag så pass ont att jag blev tvungen att åka ambulans in på kvällen eftersom jag blev okontaktbar pga kramper i magen, den kvällen sa min läkare att jag kanske måste ta "pausen" inom 4-6 månader om smärtan inte stannar upp. :(

"There is life after abuse. This is mine"

Aleya
10/10/15, 9:42 PM
#9

#8 har p-ring, men det tar inte bort allt. Fick Saroten, men blev självmordsbenägen så slutade.
Citodon har jag haft, men det funkar inte ett dyft när jag har som mest ont. Och orkar inte be om andra tabletter då dom verkar så ovilliga till att ge nya sorter och nästan anklagar en för att vara knarkare(fast man inte ens gjort sig förtjänt av att bli kallad det) så är i ett helvete oavsett.

Ja det lät inte så bra det där med paus. :(

Säger bara: Jäkla sjukdom!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

P3pz
10/10/15, 10:08 PM
#10

#9
Det lät inge vidare :( 
Citodon suger stenhårt.. "/ hjälper inte ett dugg på mig heller. 

Ja, tyvärr är dom så med mig också.. Får jag en läkare som inte är min ordinarie så är dom himla skeptiska och vill inte alls skriva ut mediciner som jag normalt har. 
Dom frågar vad jag brukar ha för mediciner och när jag säger namnet på de olika jag fått utskrivna, då ifrågasätter dom vem som skrivit ut dom och varför och sen ger dom mig alvedon och diklofenak (som jag inte får ta).
Så jag brukar kräva att dom pratar med min ordinarie läkare och då brukar det inte vara några problem. 
Sen har jag en läkare som påstod att mina smärtor inte var verkliga och att min Endometrios skulle ha läkt mirakulöst av att jag fått barn tidigare.. vilket visade sig inte alls vara sant. 

Nej, men man får försöka se något positivt i det hela och det är ju att jag kan försöka en stund i alla fall :) 

Ja, helt sjukt vad bökigt det är. :(

"There is life after abuse. This is mine"

Aleya
10/10/15, 10:18 PM
#11

#10 men har ingen ordinarie, har bara slussats runt som ett jehu.
Har t o m bytt sjukhus. Och jag trodde jag skulle få den läkaren jag sist pratade med, hon var vettig. Men fick någon som dom påstår är bra, men jag kände inget klick med henne.

Och sen blev jag så förbannad då jag fick läsa min läkemedelslista.
Men det orkar jag inte skriva nu, blir bara förbannad.

Jag orkar snart ärligt inte bry mig mer, jag kan bara hoppas detta evinnerliga lidande bara slutar en vacker dag.

Men vad kul att dom tror att barn är botemedel. Sa idioten som diagnostiserade till mig.

Kan inte alla få en grundkurs i denna sjukdomen och sedan sluta komma med dumma påståenden?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Thotis90
10/14/15, 11:50 AM
#12

Jag har haft väldig tur när det gäller både cellprov och gynekologiska undersökningar. Jag var på en cellprovstagning för 2 år sedan och vad jag minns så var det väldigt obehagligt och gjorde lite ont, men inte mer änså. Kan inte minnas att jag blödde, men i och med att jag inte hade någon diagnos då så tänkte jag inte så mycket på det.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

P3pz
10/14/15, 12:47 PM
#13

#11 
Jag förstår din irritation och hoppas verkligen att du hittar en läkare som kan hjälpa dig snart.  Försök vägra att gå till någon annan än den du trivdes med? Jag gjorde det (därav har jag alltid samma läkare förutom när jag söker akut vård). 

Japp, tyvärr är ingen särskilt utbildad verkar det som :(
Det är illa när det är som på sjukhuset jag går till.. Till och med smärtmottagningen säger att gyn är inkompetenta.

"There is life after abuse. This is mine"

Annons:
Aleya
10/16/15, 6:35 AM
#14

#13 ja jag får kanske göra så. Jag får väl se. Känns lite som att Endo är som en ny sjukdom som dom inte vet något om.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

P3pz
10/16/15, 10:26 AM
#15

#14 
Ja tyvärr :(

"There is life after abuse. This is mine"

Aleya
10/22/15, 4:06 PM
#16

Nu har t-rexarna som bor i min livmoder och åker skridskor och sprider chiliflingor det göttigt. Ont som få nu efter provet. Och blöder. Så tack och adjö till denna helgen. 😢 Lär bli ett helvete.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
10/24/15, 9:33 AM
#17

Bild lånad av: http://efterendometrios.blogspot.se/2014_11_01_archive.html

På detta viset känns det som.🤦‍♂️

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
12/10/15, 6:44 PM
#18

Kan säga att detta jäkla cellprov gjorde inte endon bättre. Har inte ens fått svar på provet. Får bara hoppas att jag slipper ta om det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

P3pz
12/20/15, 1:07 AM
#19

#18
Hoppas allt gått bra och att du fått bra besked nu i alla fall :)

"There is life after abuse. This is mine"

Aleya
12/20/15, 7:19 AM
#20

#18 inte hört ett enda pip

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
P3pz
12/20/15, 7:14 PM
#21

#20 Vad dåligt, dom borde ju fått provsvaren vid det här laget.. "/ Men sen är ju svensk sjukvård som den är.. Jag fick veta att jag hade cellförändringar i korridoren på sjukhuset samma dag som de hade tänkt ta bort dom. Jag ville dock sövas vilket de inte räknat med och därför blev tiden hör konisering ombokad till dagen innan julafton förra året. Nu är det 6 månader sedan jag tog cellprov senast så den 4e ska jag in och ta nya cellprover. "/

"There is life after abuse. This is mine"

Aleya
12/20/15, 7:42 PM
#22

#21 jo, men jag antar att cytologerna har fullt upp.
Aj då, det var kasst. Fattar dom inte att om man har Endometrios så gör allt ondare bara man är och rotar i den delen av kroppen?

Dock tog jag cellprover förra året, och då var det inget. Men nu flyttade jag till ett nytt landsting och då blev jag erbjuden igen. Så det var mest därför jag tog det detta året med. Så är inte orolig direkt för att det ska vara något.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

P3pz
12/23/15, 12:03 AM
#23

Ja så är det nog, brukar ju vara kaos runt jul och sommar "/ 
Jo men i och med att jag har haft cellförändringar grad 2 och dessutom har hpv typ 16 så måste jag gå var 6e månad första två åren för att se att det inte kommer tillbaka. "/ 

Det är ju bra i alla fall :) 
Jag hade oturen att bli smittad med hpv typ16 av min sambo när vi träffades vilket utvecklade cellförändringar och ca 6 månader senare låg jag under kniven för att få bort det. 

Vanligaste orsaken till att unga får livmoderhalscancer/cellförändringar är ju pga hpv typ 16 och 18, vilket smittar sexuellt, och det är också det man kan vaccinera sig emot.

"There is life after abuse. This is mine"

Aleya
1/21/16, 8:11 PM
#24

#23 jag hoppas att jag slipper HPV, dock måste jag ta om provet. 😢
Hade blivit nå fel, antar att det var mycket blod eller något. Så nästa torsdag ska jag plågas. :(

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
1/28/16, 6:13 PM
#25

Jaha, lika ont som sist igen då. Men förhoppningsvis slipper jag nu ta ytterligare ett omprov.
Men jag ska erkänna att hela jag och min kropp är slut.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

P3pz
1/29/16, 5:04 PM
#26

Åh, hatar när det blir så :( 

Hoppas du får må bättre snart igen och att smärtan inte blir jättejobbig 🌺

"There is life after abuse. This is mine"

Aleya
1/29/16, 5:05 PM
#27

#26 idag är jag helt slut. Men gick ändå till jobbet. Men skönt att det är helg.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
P3pz
1/29/16, 5:07 PM
#28

Du får ta det lugnt och se till att vila i helgen så att du kanske kan må bättre snart.

"There is life after abuse. This is mine"

Aleya
1/29/16, 5:18 PM
#29

#28 jo. Det blir det. Och bara sova

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
3/26/16, 5:18 PM
#30

Har nu fått svar och allt såg bara bra ut. Tre år till nästa helvete. 😕

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

P3pz
3/29/16, 3:29 PM
#31

#30 
Vad skönt att allt såg bra ut i alla fall, så att du slipper oroa dig. :)

"There is life after abuse. This is mine"

Aleya
3/29/16, 3:31 PM
#32

#31 var väl inte allt för orolig. Hade ju testar mig för ett år sedan. Men bra att det verkar vara bra iaf. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: