Annons:
Etikettstöd-och-hjälp
Läst 2077 ggr
noisens
12/3/15, 2:03 PM

Öppen dagbok mirena spiral

Såg ett väldigt intressant inlägg där en tjej berättade om sin hormonspiral, tänkte också göra det så att jag kommer ihåg och även för att andra ska kunna ta del av mina erfarenheter :)

Bakrundsfakta: 18 år. Inga barn. Opererades för en månad sedan pga ont i magen en längre tid samt EXTREMA mensbesvär(läs inte mer här om du är känslig hehe…) då jag bland annat får sånna kramper att jag kan ligga i duschen och spy och ah skita ner mig samtidigt. Operationen gick bra men dom hittade Endometrios och även att min livmoder lutade(eller något liknande) detta gör tydligen att när jag får mens så går det inåt istället för ut. Både endometriosen och det andra problemet(som jag inte riktigt fattar haha) var orsaken till mensbesvären. Därför bestämde läkaren att det bästa för mig var att sätta in en mirena-spiral för att minska blödningen. Jag är annars VÄLDIGT emot hormonbehandlingar då jag är fruktansvärt rädd för biverkningarna, jag skulle till exempel aldrig sätta in spiral endast som preventivmedel utan endast för att jag typ var ''tvungen''.

Igår satte jag in den och det var den värsta smärtan jag känt i hela mitt liv, sen hade jag ont hela dagen igår och inatt så började helvetet, då gjorde det ÄNNU ondare, till och med värre än vid insättningen. Låg bara och skakade, kunde inte resa mig annars hade jag nog åkt till akuten men det var tur att jag inte gjorde det för idag känns det MYCKET bättre :D  Idag har jag typ lite ''mensvärk''. Började inte heller blöda, vilket förvånar mig då dom flesta verkar blöda rätt mycket efteråt.  Enda som kom var en pyttepyttepytte liten beige flytning sen ingen mer haha  :). 

Känner mig ovanligt lycklig idag konstigt nog då jag oroar mig otroligt mycket för biverkningarna jag kommer få, mest rädd är jag för viktuppgång eller att få tunnare hår :Z
Kommer fortsätta skriva lite då och då :D

Annons:
Aleya
12/10/15, 6:47 PM
#1

Hur har det gått? Själv har jag vägrat spiral. Inte ens om dom söver mig så får dom stoppa in en. Minns bara senast hur ont en bedövning i livmodertappen gjorde. Jag kan bara hoppas att du har det bättre

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

noisens
12/14/15, 11:49 AM
#2

Nu har jag haft spiralen nästan två veckor. Första fyra dagarna hade jag outhärdliga kramper fram och tillbaka och blödde ingenting. Efter de fyra dagarna så börja det blöda och  de outhärdliga kramperna försvann men jag har istället fått värk i magen som liknar mensvärk. Nu har jag blött i över en vecka så det börjar bli rätt irriterande. Men jag känner inte av några andra biverkningar ännu :)

noisens
1/7/16, 11:42 AM
#3

Nu har det gått en månad och En vecka ungefär. Blöder konstant, har ont minst en timme om dagen och det kommer ibland ut konstig hudliknande vävnad, riktig konstigt men barnmorskan tyckte ändå att jag ska låta den sitta i ett halvår. Har även blivit deppig ibland, känns som när man har mens och kan börja gråta över vad som helst. Har också gått ner 5 kilo, för mig som var underviktig innan är det inte positivt. Vill inte ha sex för det känns ofräscht när man blöder. Inte nöjd med spiralen hittills…skulle någon fråga om råd skulle jag INTE rekommendera hormonspiral, men eftersom dom flesta verkar nöjda med sina spiraler så tror jag att jag bara haft otur :P

D
2/1/21, 1:30 AM
#4

Har Endo satt in Mirena i narkos!

D
2/1/21, 1:32 AM
#5

Be o få prover tills det srabiliserar sig det fick jag!
Jag fick gå på hög dos då 5 mg var för lite så gick upp i vikt, men gått ner det via viktväktarna.
Ps. Äter inte dem längre.

Upp till toppen
Annons: