Annons:
Etikettsmärta-smärtstillande
Läst 5261 ggr
tlover
2016-02-06 23:52

Smärtor i leder av endo?

Jag har ingen endometriosdiagnos men jag misstänker att jag kan ha en relativt mild form.

Jag har dessutom värk i leder (tex axlar, handleder, höft, knä etc) och rygg (både ryggraden och musklerna). Då jag knappt haft ons sen jag blev gravid och genom nästan hela första året som mamma (då jag också ammade) så börjar jag misstänka att mensen har med det hela att göra (då jag inte fått den än).

Finns det dom som har ledsmärta pga Endo eller är det bara en tillfällighet?

l'm back

Annons:
Aleya
2016-02-07 07:36
#1

Det var en liknande fråga uppe för ett tag sedan: http://endometrios.ifokus.se/discussions/56aa750b8e0e746e88002045-vark-i-benen?discussions-2 Jag får dock mer värk i lederna/kroppen om jag är förkyld, annars känner jag bara av typ bäckenet och att det gör ont.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2016-02-07 08:44
#2

#1 Det var inte så jag menar att det är för mig. Värken är i lederna inte i musklerna och det är främst på övre halvan av kroppen. Eftersom smärtan är så olik, startade jag en egen tråd. När jag har mens så kan mensvärken gå ner till fötterna men den värken är annorlunda och inte konstant utan bara vid mens.

l'm back

Aleya
2016-02-07 09:49
#3

#2 menade bara att någon annan uppmärksammat detta med värk. Inte samma men värk ändå. Jo den värken känner jag igen. Annars när jag kan få värk i leder då jag blir kall. Behöver bara vara dåligt klädd då jag är inne och kan få ont. Och detta har blivit värre sedan jag blev sämre. Så det kan ha koppling. Men har aldrig själv sökt för det eller reflektera över det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
2016-02-12 11:44
#4

Jag har Endometrios och fick fibromyalgi av endometriosen. Det kanske är något sådant? Generell Smärta kan finnas både i leder och muskler.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
2016-02-15 20:12
#5

Och så fick jag veta av min läkare att man kan få felställning i bäckenet (exempelvis) när man har Endometrios. Om det är för att musklerna krampar vet jag inte men det skulle inte vara omöjligt att Endo ger värk i kroppen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2016-02-15 21:30
#6

#5 Nu är inte jag läkare men muskler som krampar borde väl inte leda till ledvärk (muskelvärk borde vara logiskt däremot).

l'm back

Annons:
Aleya
2016-02-16 07:20
#7

#6 fast om man går länge och har ont så kan även leder bli drabbade. Så har då jag fått i bäckenet. Och det är p g a hur jag belastar det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2016-02-16 09:47
#8

#7 fast jag har inte ont i musklerna förutom ryggen (antagligen för att jag spänner mig) och den smärtan är nyare än ledsmärtan

l'm back

Aleya
2016-03-26 17:12
#9

#8 har smärtan blivit värre?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2016-03-26 21:08
#10

#9 Menar du jämfört med i början eller jämfört med då jag var gravid/ammade?

Nu har jag ju ondare än då jag var gravid/ammade (dvs inte hade fått tillbaka mensen) men just före jag var gravid hade jag ondare än vad jag har nu, mycket ondare (även om det gick i skov/vågor).

Sen om det är just pga mensen eller något annat hormonrelaterat vet jag inte men jag fick tillbaka värken just före jag fick tillbaka mensen.

l'm back

Aleya
2016-03-26 21:46
#11

#10 ah. Nu vet jag (tyvärr) att läkare med "kunskap" om Endo menar att så kan inte kroppen reagera. Men jag tycker du ska försöka få en utredning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2016-03-26 21:48
#12

#11 Menar du att värken inte kan bli bättre pga graviditet? Det är ju lite svårt att ha mens samtidigt som man är gravid och det är ju mensen som är problemet vid endo

l'm back

Aleya
2016-03-26 22:28
#13

#12 jag menar att mensvärk och dylikt inte blir bättre av att ha varit gravid. Det kan t o m bli värre. Om du har hört att Endo blir bättre av att bli gravid så är det bara en myt, vissa får t o m värre Endometrios värk efter att ha varit gravid, andra kan ibland få mildare smärtor. (Nu kanske jag missuppfattade ditt inlägg, ber om ursäkt för det i förväg)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
tlover
2016-03-27 09:57
#14

#13 Nu har jag bara haft mens en gång sen graviditeten och den var annorlunda (mindre) så jag kan inte avgöra om jag kommer att få mer el mindre värk.

Men man kan ju inte ha mensvärk om man inte har mens (som man inte har då man är gravid/ammar). Så då borde det ju iallafall vara bättre. Jag hade då ingen mensvärk då jag var gravid eller senare då jag ammade (eftersom jag inte hade mens).

Enligt en läkare jag träffat så ska graviditet bota Endo dessutom.

l'm back

Aleya
2016-03-27 10:03
#15

#14 den läkare som påstår att Endo botas av graviditet har fel. Finns inget botemedel. Men det är ju bra att det lugnat sig. Men tyvärr finns det dom med Endometrios som har ändå ont trots ingen mens. Jag är ett exempel. Och vissa som är gravida har ändå ont, om detta är p g a eventuella Sammanväxningar eller dylikt kan jag inte svara på. Men gräsligt ont har dom ändå.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
2016-03-27 15:44
#16

Jag har mensvärk, bukvärk, kramper i sammanväxtningarna allt det utan att behöva ha mens. Min Endo är ändå ett helvete utan mens. Har troligen fått nervskada av skiten. #14 min läkare sa att jag kommer ha jätteont i början av graviditeten då alla mina sammanväxtningar kommer smattras upp… Jättekul.. Är inte sugen alls längre på att skaffa barn.. #15 inte bara pga det men det är en liten anledning iaf.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

tlover
2016-03-27 18:06
#17

#15 Jag hade för mig att det inte gick att bota men jag var inte säker därför skrev jag inte vad jag tyckte om hans påstående.

Jag har bara haft ont då jag haft mens när det gäller mensvärk. Ledsmärtorna har däremot kommit vid andra tillfällen också även om det är värre vid mens.

Om jag har Endo, så har jag en mild variant och eftersom jag endast har mensvärk vid mens så tänkte jag att det kunde höra ihop.

l'm back

Aleya
2016-03-27 18:57
#18

#17 jag blir ärligt leds på dumma läkare. Den som gjorde titthål på mig sa bara: här har du Minipiller skaffa sedan barn så är allt löst. Jag kan säga att smärtor i övriga kroppen är inte konstigt om man har denna sjukdomen. Så blir tyvärr inte förvånad. Men en fråga, har dom inte velat göra en ordentlig utredning på dig? Titthål och sådant?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2016-03-27 19:57
#19

#18 Ingen allmänläkare ville göra en ordentlig utredning på mig, när jag var på kvinnokliniken pga ett missfall tog jag upp det däremot. Men eftersom jag höll på att försöka skaffa barn så sa dom att jag skulle komma tillbaka på hösten ifall jag inte blev gravid (det var på våren) för en utredning. Jag blev däremot gravid inom en månad.

(Eftersom behandlingen är P-piller ville läkaren ge mig en chans att bli gravid innan utredning).

l'm back

Aleya
2016-03-27 20:29
#20

#18 ja jag fick ju höra bara att läkare på vc undrade vad jag gjorde där. Jag hoppas dock att du kan få hjälp. Eller få bekräftat om det är det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Annsofiek
2017-08-24 13:50
#21

tlover jag har exakt samma symtom som dig, blev också bra under graviditeterna. Skulle helst vilja vara gravid jämt…hur mår du nu? Har du fått någon diagnos?

Upp till toppen
Annons: