Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 803 ggr
Aleya
2016-05-29 20:47

Smärtstillande

Jag har läst på många forum och i artiklar att helst ska vi med Endometrios helst klara oss utan Smärtstillande. (Läs gärna inlägget som heter kritik emot vården i Umeå. Där finns det en herre som menar att man ska lära sig hantera smärtan) Och jag har fler än en gång fått höra klagomål då jag förnyar recept (jag har dosering 4 x per dag vid Smärta och får ut 60 tabletter på 2 uttag, folk kan ju själva räkna ut att 4 tabletter under en dålig vecka inte ens räcker i en vecka om man tar max, men brukar försöka överleva på 2 om dagen) så jag har blivit tjurskallig igen och tar bara alvedon 665. Inte för att det ens hjälper men tramadol hjälper inte heller. Så då tar man de mindre sämre. Men jag vet att sist då det var på detta sättet så blev jag så dålig att min kille tvingade mig till sjukhuset och jag fick ligga inne. Jag bara väntar på att detta sker inom någon månad. Men samtidigt har jag inte ork att ta allt gnäll och misstänksamhet som jag känner att sjukvården lägger på mig. Som om jag vore en missbrukare, har inte ens tendens till det vad jag vet. Detta ser jag som ett problem med vården. Jag kan förstå att man inte vill göra folk beroende, och det är ju bra. Men jag känner samtidigt att med så mycket som inte tas på allvar med sjukdomen är smärtan även en. Jag har fått höra att man kan inte ha ont om man inte blöder och går på hormoner. Då ska allt vara bra. Jag blir bara ledsen. Inte bara för mig men för er andra som kämpar, blir misstrodda och nere för varje gång man får en motgånga. Stå på er om ni orkar. Och behöver ni stöd och råd så skriv här. För vi finns här för att ge råd. Hur man bäst får hjälp. Kom ihåg det alla! Och delge gärna era tankar kring detta. /Aleya - värd för endometrios

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Zadeira
2016-05-29 21:02
#1

Nu har jag inte Endometrios utan stötte på inlägget i listan för nya inlägg. Jag har dock fibromyalgi, kronisk värk. Det verkar vara på ungefär samma nivå när det kommer till Smärtstillande. Fibro är en osynlig sjukdom där man inte kan mäta eller se smärtan, och smärtan och värken är väldigt individuell. Detta gör att man ofta möts med samma nedlåtande sätt som i artikeln du nämnde och som jag läste genom. I flera år fick jag höra att "Det är bara växtvärk. Alla människor har ont från och till, det är livet. Du kanske borde tala med en psykolog". Nu var det faktiskt så att  i slutändan var det tack vare min psykolog som jag fick en läkare som trodde mig och utredde mig ordentligt, varpå de kunde ge mig diagnosen. Sen att det inte finns någon behandling suger rätt hårt, och jag har också mötts av läkare (ironiskt nog de som jobbar på själva smärtkliniken) som tycker man ska sluta med Smärtstillande och leva i konstant Smärta.

Vården överlag när det kommer till "ovanliga" sjukdomar lämnar mycket att önska.

Aleya
2016-05-29 21:17
#2

#1 jag brukar själv skriva på fibro då man ofta får liknande behandlingar med läkemedel och ge råd. Så du är välkommen hit. Ja det är det den smärtläkaren säger också när det gäller endometrios: lev med smärtan. Men jag kämpar med ett jobb på 100%. Och i slutet av dagen brukar smärtan vara olidlig. Om jag börjar med min molvärk på morgonen. Och jag orkar inget då jag kommer hem. Jag knallar till sjukgymnast och det gick hyfsat ett tag. KBT hjälper inte då man lever med en Smärta på skalan 6-7 varje dag. Så nu väntar jag på en kollaps. Och det är inte värdigt. Jag vill inte in igen och må skit. Jag vill inte vara 30 och mitt liv är slut.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: