Endometrios iFokus

Endometrios

Etikettbehandlingar
Läst 3110 ggr
Ellasratties
0

Hur ser endokosten ut?

Ja, ni som går på endokosten, hur fungerar den för er och vad utdesluter ni och ersätter med annat? Endokosten är en kost som är anpassad för kvinnor med Endometrios. Där utesluter man exempelvis: vete, socker, mjölkprodukter och så är det väl olika köttprodukter tror jag. Jag själv följer inte endokosten men skulle gärna vilja veta mer om den. Någon kär medlem kanske kan förklara hur denna ser ut för just Er?

Mvh, Ella Ler Har du svår mensvärk? Kika in på Endometrios i fokus

Lol V Stein
0

Jag äter inte heller strikt endokost. Har i perioder uteslutit gluten och mjölk totalt, men det påverkade mig inte så jag har beslutat att köra en egen variant inspirerad av Dian Shepperson Mills som leder The Endometriosis and Fertility Clinic hos The Hale Clinic i London. Jag läste ett utdrag ur en föreläsning hon gav på en Endometrioskonferens på Island 2012 i tidningen som Endometriosföreningen ger ut.

Kortfattat så rekommenderar hon så mycket färsk mat som möjligt, utan tillsatser och helst ekologiskt. Hon tycker att man ska undvika rött kött, mjölkprodukter och vete. Jag äter inte rött kött och äter inte så mycket mjölkprodukter (mest sådana med lågt laktosinnehåll som ost och yoghurt) och när jag äter spannmål så äter jag bara fullkorn. Dian rekommenderar mycket grönsaker och fibrer, broccoli och blomkål är extra bra så försöker äta mycket av dom (dom är ju goda också).

Hon nämner en studie på aphonor som visar att om de utsätts för dioxin och andra gifter tex ftalater i sin mat så drabbas 79% av apversionen av Endometrios, man har inte klarlagt ännu hur människor påverkas men hon tycker att den undersökningen visar på ett samband och att man som endometriospatient bör undvika dessa ämnen. Jag har därför plockat bort nästan alla plastprodukter som kommer i kontakt med mat. Observera att all plast inte innehåller de farliga ftalaterna, läs mer hos naturskyddsföreningen, tex här: http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/gron-guide/atta-satt-att-detoxa-koket

Eftersom plasten läcker mer farliga ämnen när den hettas upp så har jag bytt ut teflonstekpannor mot miljövänliga pannor istället och har mycket metall, glas och träsaker i köket. De plastsaker jag har är av de mindre farliga plasterna och jag värmer aldrig mat i plast. 

Hon rekommenderar vissa kosttillskott för endopatienter, dessa är multivitamin, megnesium, omega 3, och bioacidophilus. Viktigt att välja kosttillskott av god kvalité så att kroppen verkligen tar upp dom, annars gör de ju ingen nytta. Tar dessa dagligen. 

Så tänker jag!

Ellasratties
0

Mycket intressant läsning. Tack för kommentaren, ska verkligen börja ändra min kost och tillsätta vitaminer 🙂

tlover
0

Ännu en anledning till att utesluta gluten, jag får nog at tummen ur och börja snart.

Jag har inte fått diagnos men misstänker Endo (väntar på att telefonen ska ringa så att jag kan boka läkartid faktiskt)

Men jag har en reumatisk sjukdom med värk, IBS (fast jag gissar det egentligen är endo) och Asperger och vid båda kan ibland glutenfri kost hjälpa.

men annars är jag mjölkfri vegetarian (dvs äter ägg och tex honung) så annars ligger jag ganska bra till.

l'm back

Ellasratties
0

#3 gluten verkar vara en bov för många sjukdomar så det är nog bra att utesluta det :)