Mirena hormonspiral
Jag har nyligen genomgått en Titthålsoperation och läkarna hittade en cysta och Endometrios. Som behandling för detta har jag fått Mirena, en hormonspiral l som jag snart ska sätta in. Tål inte P-piller då jag nästan blev självmordsbenägen när jag tog dom, så spiralen skulle enligt läkaren vara ett bättre alternativ.
Men efter att ha googlat, pratat med vänner och sånt så har jag fått höra att man kan få mycket besvär av spiralen - långa blödningar, värk osv. Någon här som har hormonspiral? Hur upplever ni det? Och är detta ett bra alternativ för mig som INTE kan ta P-piller?
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Hejsan! Jag har Endometrios och klarar inte heller P-piller. Efter att ha testat allt fick jag hormonspiral. Jag klarade mig ett år innan jag till slut gav upp. Många andra hade gett upp tidigare med allt jag fick utstå, kan jag tänka mig. Jag hade fortfarande mensvärk, inte lika illa, men ändå. Dessutom fick jag ont i magen, precis som när jag åt piller. Och jag var dessutom precis lika nedstämd. (Nu är jag visserligen deprimerad med allt vad det innebär, men det var en ny sorts nedstämdhet liksom). Det värsta var att jag hade mens 3 veckor i taget med en veckas fritt. Det ville inte sluta blöda, och det höll alltså på såhär i ett helt år.
Så visst, spiralen hindrar Cystor, för jag hade inga under den tiden. Men jag hatade det året. Dessutom gjorde det jätteont att sätta in den. Nu är ju allt individuellt, men detta är MIN upplevelse av det hela. Fråga om du undrar något ^^
Tack för ditt svar. Men vad finns det för andra alternativ än P-piller och hormonspiral? Jag är egentligen emot allt som innehåller hormoner då det har påverkat mig väldigt negativt.
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Jo, jag förstår precis hur det är. Jag har fått alternativet att ha p-ring, men det måste man bekosta själv, så jag kände att det blev för dyrt, så det har jag ingen erfarenhet av tyvärr. Annars hade jag nog testat det. Det finns ju såklart koppar-spiral som är helt utan hormoner, men det känns som en väldigt dum idé då det brukar förvärra mensvärk, vad jag vet. Tror det bästa vore att prata med en gynekolog/barnmorska om det och rådfråga angående preventivmedel. Allt är ju individuellt, och de kanske kan hjälpa mer :) Jag gjorde det, men tyvärr var sista lösningen för mig endast kondomer. Det har ju visserligen gått rätt bra (bortsett från att jag har vestibulit och inte tål latex).
#2 All medicinsk behandling av Endometrios handlar om att få ner östrogenhalten i kroppen och vad jag vet så måste man använda hormoner för att åstadkomma detta, hormonspiraler och P-piller är ändå i jämförelse lindriga behandlingar. Man börjar med dessa och om det inte hjälper så finns det andra läkemedel som Enanton (spruta) och Synarela (nässprej) som är ännu mer kraftfulla och ger därmed ännu mer biverkningar i form av klimakteriebesvär och nedstämdhet. Jag tycker det verkar rimligt i ditt fall att prova med spiral om du inte kan äta P-piller. Du kan ju alltid ta ut den om det inte funkar.
#3 Men är du helt obehandlad nu? För det är ju inte för att förhindra graviditet man vill ge P-piller och hormonspiraler utan det beror på att man som endometriossjuk riskerar en förvärring av sjukdomen varje gång man får mens.
#5 Ja, klart jag vet det där, jag har också Endometrios. Men för mig finns ingenting som fungerar. Det blir värre med behandling än utan för min del, alltså är jag oskyddad.
Hej flera år sedan du skrev.
Jag är känslig för p piller bara efter 1 till 2 timmar.
Edter mycket grubblande satt jag in Mirena under narkos.
Det har gått 3 år nu o jag måste byta den,även fast den räcker räcker 5 år.