Sammanväxta äggstockar
Jag ultraljudades igår och gynekologen sa att jag med absolut största sannolikhet har Endometrios. Jag har samtliga symtom, en cysta på ena äggstocken och båda mina äggstockar ligger bakom livmodern, "bakbundna" av vad hon tror är Sammanväxningar. Det var inget snack om saken: jag måste göra en Titthålsoperation. Är det någon mer som haft äggstockarna bakom livmodern, och att de sitter fast i varandra med Sammanväxningar? Vad kan detta räknas som (lätt/svår endometrios)?
Hej Jag har inte Sammanväxningar i äggstockarna, men däremot en del av tarmen i buken efter operationsärr. Jag är opererad 2 gånger och jag minns efter den första en enorm lättnad att fått diagnosen Endometrios fastställd och att få reda på hur det såg ut i buken. Huruvida du har svår eller lätt Endometrios avgörs snarast av hur mycket symtom du har t ex Smärta, tarmproblem, Cystor osv. En del har hela buken full med livmoderslemhinna men känner knappt av det, medan andra har oturen att ha mikroskopiska spår på en nerv och har oerhört ont. Innan operation, ta med en lista på alla frågor du har till läkaren. När man väl är där är det lätt att glömma. Lycka till och hoppas allt går bra.
Jag hade men jag har otroliga problem. Smärtor som gör en sängliggande - Svårt att ens prata. Hade önskat innerligt att jag var en av dom som inte hade problem alls. Har du inga problem med smärtor/besvär så skulle jag vilja säga lätt Endometrios.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_