Endometrios iFokus

Endometrios

Etikettatt-få-diagnosen
Läst 928 ggr
Aleya
0

Äntligen!

Idag var en glädjens dag. Har gjort min op och jag fick bekräftat det jag miastänkt: Endometrios. En liten härd på vänster som inte är stor men ger problem. Ska testa Cerazette nu, så ser vi hur allt går. Äntligen kanske min stackars mage kan bli lugn.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

TeamMascot
0

Härligt ändå, även om beskedet är trist! Gjorde min operation 30/1 (i torsdags alltså) och fick samma diagnos. Min livmoder sitter ihop med tarmen = klimakteriet i sex månader för att svälta ut endometriosen. Ultraljud av tarmen väntar med eventuell magnetröntgen. Efter klimakteriebehandlingen blir det P-piller.

Aleya
0

Jag är faktiskt inte ledsen av beskedet, jag har varit inställd på det så länge så jag har accepterat det.

Fast din Endo lät värre än min. 😕

Jag hade ju bara en liten härd och resten av livmodern och allt annat såg bra ut.
Så jag kan acceptera min diagnos, medan andra fortfarande är chockade och inte kan ta till sig vad detta är. Dom tror mitt liv är slut men det är ju det det inte är.

Jag hoppas att det går bra för dig. 🤗

Medarbetare för Julen

TeamMascot
0

Jag var inte heller ledsen över beskedet. Överläkarens mungipor nådde golvet och sjuksköterskorna undrade om jag verkligen hade uppfattat diagnosen. Men jag fick diagnosen inofficiellt av gynekolog 17/12 så jag visste ju redan om att jag hade det. Det enda jag är orolig för är denna klimakterieperioden som jag ska genomgå. Det känns läskigt. Cirka tre veckor kvar tills behandlingen börjar.

Aleya
0

#3 Jag tror nog att det går bra. Du kan nog bli lite sur och vresig.

Men hey, se det roliga i det istället. 🤪

Ja jag hade ju ställt diagnosen själv redan, så jag gick rakt till gyn och sa vad jag trodde och dom började undersöka. 🙂

Så det kommer nog gå bra för dig, se det som en träning inför klimakteriet. 😂

Förlåt min dåliga humor. 😉

Medarbetare för Julen

TeamMascot
0

Haha, ja det är en försmak av vad som komma skall…