Förvirrad
Jag fick ett telefonsamtal från läkaren igår och det han sa stämde inte överens med det jag läst/förstått annars om Endo.
Att jag inte skulle få nån behandling då vi försöker att bli gravid hade jag fattat men enligt han så botar graviditet Endo (och vad jag förstått ska det inte gå att bota bara bli symptomfri)
Så tex blir jag gravid så ska jag avboka tiden jag kommer att få inom 3 månader och jag ska inte söka efter jag varit gravid heller.
Och eftersom jag inte hade nån cysta på äggstockarna förra året så skulle antagligen inget göras om jag ändå hade Endo För om jag hade en cysta på äggstockarna nu så skulle man ha sett det förra året då dom kollade med ultraljud (även om cystorna visst ska kunna vara så små att dom inte syns med blotta ögat, att varje mens ökar risken för cystor och man ska visst bara kunna ställa diagnos med titthålskirurgi enligt vad jag har läst)
Jag vet att man måste kämpa med näbbar och klor för att kunna få en smärtdiagnos som kvinna i Sverige men ska jag fortsätta även om jag inte får diagnos? (tex även om jag mot förmodan blir gravid)
l'm back
Åh, dessa dumma okunniga läkare! Endo botas inte av graviditet, och man kan ha mikroskopiska härdar (och de kan man bara, precis som du skrev, upptäcka via titthål, en del går det nog bara att upptäcka via vävnadsprov). Jag har läst någonstans att mikroskopiska härdar kan ge värsta smärtan, medan stora chockladcystor och synliga härdar kan vara ganska smärtfria. Där ligger nog också ett problem att många inte blir tagna på allvar, eftersom bara Cystor och inte härdar syns på ultraljud.
Sedan verkar många läkare tro att bara är på äggstockar och livmoder (och ändtarm) man får Cystor och härdar, men de kan finnas överallt i buken. Läst någonstans (på utländsk sida) att Endo även har upptäckts på andra ställen i kroppen, tror det var i hjärna och lungor.
Jag tycker du ska fortsätta försöka få diagnos. Det är via Kvinnokliniken man måste få diagnos ifrån, är du inte nöjd med läkare/gyn. du träffat där, se till att få träffa en ny tills någon tar dig på allvar.
#1 läkaren som ringde var från kvinnokliniken, nu skulle jag ju få en tid (om inte jag hinner bli gravid) men vad jag förstår var det motvilligt (och så var det ju inte säkert jag skulle få diagnos el behandling som jag förstod det, tex om jag blev gravid skulle inget göras, ok att man inte gör nått under graviditeten förstår jag, då svälter man ju härdarna men efter?)
l'm back
Håller med #1. Försök få diagnosen och försök få dem att hjälpa dig!
Jag träffade förresten en annan läkare (allmänläkare) som sa att jag antagligen inte kommer att få diagnosen för jag måste visst förstå att allt inte har en fysisk förklaring (enligt honom hade heller inte reumatikerläkaren sagt att min värk var pga reynauds)
l'm back
Hur gör man förresten om läkaren skulle vägra Titthålsoperation eller liknande förresten. Det finns ganska stor risk för sånt då läkare försökt med sånt förut på mig (tex att jag skulle nöja mig med blodprov ang glutenintollerans även fast blodproven kan visa fel och gastroskopi är det enda sättet att veta säkert)
Jag tänker mest eftersom en läkare sagt att jag antagligen inte har Endo eftersom ultraljudet för 1 år sen inte visade nått och en annan säger prompt att jag inte kommer få diagnosen (det senare en allmänläkare).
Det enda jag känner jag har på "min sida" är att allmänläkaren som remitterade mig till kvinnokliniken sa att det enda sättet att ställa diagnos är genom titthålskirurgi.
l'm back
Jag gjorde som så att jag remitterade mig själv till gyn. Väl på gyn fick jag en manlig läkare och jag förklarade genomgående min problematik. Han gjorde undersökning och ultraljud, och det kom en annan läkare också(som back up då den jag hade var ny) och han konstaterade vätska i buken och jag har fått tid för titthål.
Så jag tycker att du ska söka till gyn och höra vad man kan göra. Jag ville bara ha en utredning och fick titthål.
Hoppas bara på att du får en ung läkare, dom är hellre petnoga än gör ett dåligt jobb.
Ïof kan det ha varit som så att jag babblade som fan och att det var därför dom fattade att detta är inte bara någon påkommet.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#6 Jag är remitterad till kvinnokliniken (max 1 månad kvar annars så följer dom inte reglerna) men det var läkaren som jag skulle ha där som ringde mig och i princip sa att eftersom jag inte hade Cystor som syntes på ultraljud förra året så har jag inte Endo.
Det var också efter att jag fått remiss till kvinnokliniken som allmänläkaren sa att jag antagligen inte skulle få Endo diagnos.
l'm back
Nu har jag fått tid, jag var inne för att kolla om jag fått missfall eller inte (vilket jag hade) och då läkaren (en kvinna den här gången så det är inte samma som i #0) ringde upp då dom kollat om jag hade utomkvedshavandeskap el inte så bokade hon in en tid för att kolla om jag har Endo el inte
l'm back
idag ska jag dit
l'm back