Endometrios iFokus

Endometrios

Etikettläkarvård
Läst 2158 ggr
Sevgi
0

Hur var eran operation?

Jag har en chokladcysta och då alltså (misstänkt) Endometrios. Jag är dock ganska säker på att jag har det då jag haft mensvärk utifrån helvetet sen jag var 13, och verkligen ville akutoperera bort min livmoder varje gång jag hade mens när jag var 14. Jag menar, en 14åring ska ju inte tänka på sånt? Funderar på att operera bort så mycket det går av endometriosen, men det är ju så många läkare som är så okunniga om det. Jag vill inte boka tid hos på VC för att en läkare ska säga att h*n inte vet vad det är och sen skicka vidare än till någon annan och så måste jag betala 200 kr för det. Har inte så mycket pengar heller, så jag vill inte slösa dem på ett "Jag vet inte riktigt vad jag ska göra" samtal. Hur har ni gått till väga och hur har det gått? Tillägger att jag bor i Stockholm

Sevgi
0

Tillägger också att jag har fått lite svårare att kissa, och att det gör ont när jag sätter mig för att det trycker till på cystan och att ibland så sticks det till där nere, liksom inuti. Väldigt obehagligt och gör ont.

TeamMascot
0

Boka tid hos gynekolog som inte kräver remiss och som har tillgång till ultraljud. Denne i sin tur kommer remittera dig till t.ex Kvinnokliniken för operation.

TeamMascot
0

Du kan själv inte bestämma vad och hur de ska operera bort, det vet de först när de opererar. Jag har svår Endometrios, på mig kunde de inte ta bort något genom operation, så jag ska istället sättas i ett kemiskt klimakterie. Vem har konstaterat att du har en chokladcysta? Varför remitterade denne inte dig till operation?

Sevgi
0

#3 Okej! Är det bara att googla efter gynekologer eller? Nej jag vet att inte kan bestämma, men man borde väl kunna komma med önskemål? Förhoppningsvis i alla fall. En gynekolog sa att jag hade en chokladcysta, och han trodde att jag hade Endometrios. Dock säger ju vissa att om man har chokladcysta så har man garanterat Endometrios, men jag vet inte. Varför det inte blev något vidare har jag ingen aning om. Tar en kemisk klimakterie bort endometriosen/smärtan?

TeamMascot
0

Din gyn borde ha remitterat dig till operation. Ring och hör varför detta inte gjordes. Jag räknar med att vara smärtfri under min behandling. Efter behandlingen kommer jag nog ha mindre Smärta (hoppas jag) men det lär återkomma. Endometrios är kroniskt, så jag kommer alltid ha det och förmodligen behandlas i resten av mitt liv.

TeamMascot
0

Tillägger: kommer alltså förmodligen att behandlas till och från i resten av mitt liv. Det lär garanterat bli fler operationer också.

Aleya
0

#4 Endo är kroniskt. Det enda som kan lindra sjukdomen är hormonpreparat, smärtlindring och att läkarna kan operera härdarna.

Man oavsett så kommer sjukdomen alltid finnas där.

Du kan inte bestämma om du ska opereras eller ej, det är läkaren som tar det beslutet.

Endo KAN ge chokladcystor.

Och chokladcystor opereras inte alltid.

Tycker du ska ringa gyn.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sevgi
0

#5 Det var tyvärr någon speciell gyn som inte är där så ofta, och det var via ungdomsmottagningen. Så jag får nog vända mig dit. #7 Men eftersom det bara är Endometrios som ger chokladcystor så borde man väl ha Endo om man ser en sån? Eller? För han sa att jag hade en chokladcysta och misstänkt Endometrios. Jag har precis börjat med ppiller, men får ändå stickande känslor i underlivet och svårt att sitta och ibland kissa

Aleya
0

#8 sorry, jag läste mycket tokigt. Det var rubriken, jag läste uppenbarligen inte resten.😊

Vad för P-piller har du? Kombinerat eller mini?

Om du fortfarande har problem så sök hjälp.

Medarbetare för Julen

Sevgi
0

#9 Ingen fara, uppskattar att du skriver ändå :) Jag tar Cerazette och har tagit det i ungefär två veckor. Min mens är lite sen nu, brukar komma den 12de. Tror att Cerazette är Minipiller?

Aleya
0

#10 Cerazette är ett Minipiller och bättre än kombinerat i detta fallet då det inte innehåller östrogen, för östrogen är det som påverkar Endo.

Om du har tur kommer inte din mens alls. Och då kan det eventuellt bli bättre och din cokladcysta kan därmed svältas, inge blod = inge blod till cystan = bra.

Men åk till gyn igen om du känner obehag.

Medarbetare för Julen

Sevgi
0

#11 Woho! Gud vad bra, låter ju jättehärligt! :) Tack för alla svar ni underbara människor!

Aleya
1

#12 var då därför jag fick börja med Cerazette. Inge östrogen och sedan om jag slipper mens så kommer endon hålla sig lugn. Och bättre det än att ha ont flera dagar i månaden och grina då man går på toa.

Medarbetare för Julen

Sevgi
0

#12 Jag tror att jag kör med p-pillerna ett tag till då, så får chokladcystan förhoppningsvist dö ut.

Jag tar det som det kommer det, blir det inte bättre ringer jag ungdomsmottagningen för att träffa gyn! Man får oftast tid där samma vecka som man ringer, så jag kör på det som min plan tillsvidare :)