Operation 19 Feb
Skriver för att jag skulle vilja ha lite stöd i väntan!
Jag är 18 år och har haft mina problem sen jag var 12 . blev bara värre o värre med åren! i snart 4 år har vi gjort undersökningar o försökt komma på vad jag har! nu har jag till 99% konstaterad Endo! är inte så nervös för själva operationen nu utan mer på vad läkaren kommer säga efteråt! Det känns bra att ha fått en diagnos o man vet vad det är och att det kommer bli bättre! men jobbigt att det är nått som inte kan försvinna :S
hur har era operationen gått? har ni blivit helt bra efteråt? medicin beroende för att det inte ska komma tillbaka?
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Opererades den 30e januari. Operationen i sig gick bra, men det fanns inget de kunde göra rent ingreppsmässigt. Så jag kommer få medicineras i ett halvår i förhoppning om att svälta ut endometriosen. Efter det får man väl se hur det går med smärtlindring, om det behövs starkare än Citodon som det gör i nuläget. Hoppas att det går bra för dig!
tack så mycket! så man blir inte medicinberoende resten av livet som fertil? inga tabletter för smärtlindring har hjälp för mig! inte ens morfinliknande! :s
// Claudia Bertheau
Man kan sättas på behandling under flera år, men man kan göra avbrott för eventuell graviditet. Men ska man gå på behandling en längre period så har man riktigt svår Endometrios, t.ex ont även utöver menstruationen.
Du kan be om att bli remitterad till smärtläkare för att få starkare Smärtstillande utskrivet.
Jo jag har ont hela tiden X) hah!
// Claudia Bertheau
Opererades den 3 feb. Dom fann dock bara Endo på min vänstra del av livmodern men resten såg bra ut. Jag har gått på citodon. Jag hade bett läkaren att inte röra ev Endo om det fanns på äggstockarna och sådant, ville inte att dom skulle förstöra ägganlagen. Så don tog bara ett px från bukhinnan. Fick börja med Cerazette och peppar peppar, har inte ont och mensen slutade tidigare. Nu hoppas jag bara att jag ska slippa mens tills jag vill skaffa barn. Jag är lite lynnig men det är värt det om jag slipper mens och den där värken.

Memento mori

Medarbetare för Julen
nu äter jag p piller utan sockerpiller så att jag inte ska få någon mens och inte bildas fler Cystor o sen äter jag Provera med, kommer inte ihåg vad han sa om den o exakt vad den skulle göra om han sa det :s
jag skulle tro att jag har mer än en! troligtvis har jag en vd tarm elelr mage då jag får så fruktansvärt ont när jag äter! sen tror jag att jag kan ha en vid vardera äggstock eller liknande då jag även kan ha så fruktansvärt ont på sidorna!
men hur är eran verk? endast vid mens?
// Claudia Bertheau
Jag opererades den 5 december förra året. Hade extrem mensvärk så jag spydde och jag hade ont nästan hela månaden. De opererade bort en choklad cysta på 4 x 4 cm och Endometrios i bukhinnan. Nu efteråt mår jag ganska bra men det gör ju fortfarande ont vid mens.
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Min värk är endast vid mens. Har dock betydligt mindre ont sedan jag slutade äta gluten.
okej tack för era svar :)
// Claudia Bertheau
Har läst att man inte kan bli botad eller hjälpt vid operation.. är det inte onödigt då? Min läkare tyckte inte att det spelade någon roll om jag fick diagnosen eller inte för det går ju inte att göra något åt det förutom att bromsa med p piller.
ja det var en gynekolog, han sa också att om jag någon gång i framtiden behöver skäras i så skulle jag be dom kolla efter Endo, och skrev ut en spiral fast jag sa klart och tydligt att jag inte ville ha spiral
Har ju nu gjort operationen som tog drygt två timmar. hur lång tid tog era?
De tog bort två Cystor på ca 1,5x1,5cm som satt bakom vardera äggstock o en på ca 2,5x2,5cm som satt framför den högra!
Idag dygn tre efter operationen, eller redan igår så kunde jag gå runt. sätta mig ställa mig vara uppe såhär nästan hela dagen utan att göra något ansträngande! trodde verkligen inte att jag skulle återhämta mig så bra efteråt!
// Claudia Bertheau
#15 för mig känns det nog bättre att stå än att ligga!
// Claudia Bertheau
Min tog också 2 timmar :)
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Vet inte hur lång tid min tog, säkerligen inte lika lång tid som din eftersom man inte gjorde något vid min.
Hur snabbt efter var Endo smärtera borta för er ? kan ju vara lite svårt att känna pga den allmänna obehaget där! men jag tror inte att jag har haft någon av mina så kallade ''smärtoanfall'' eller liknande efter!
// Claudia Bertheau