Det är ju skittråkigt, jag lider med dig!
Men saken är den att du gör redan allt du kan för att lindra endometriosen och att oroa sig för att inte kunna få barn är ingen lindring tyvärr. Det kommer gå som det går oavsett om du oroar dig eller inte. Tänk om det skulle gå bra, då har du ju oroat dig i onödan. Men de ä ju inte lätt att bli kvitt sin oro, men det är så jag tänker iaf. ❤️
Va, ånej! Varför blev du det? Va sa gynekologen?
Menar du att du blev stressad för att du tror att du inte kan få barn eller känner du att du måste få barn NU för att de är en bra "behandling" mot endon?
Fett jobbigt. Min läkare va också på mig: att skaffa barn är den bästa behandlingen, du är ju gift, ska ni inte skaffa barn snart, du är medveten om att desto längre tiden går desto svårare blir det."
Jag hade lust att skrika åt honom: "ja jag fattar men att skaffa barn är inte en BEHANDLING, de är för sjutton ett livslångt beslut och ska ses för vad det är och inte som en behandling mot Endometrios."
Sure att konsekvensen blir positiv för endon, men jag är trött på att de lägger upp graviditet som ett behandlingsalternativ.
Vi har ingen aning om hur det kommer gå för oss, men vi kan inte bara skaffa barn hit och dit för att få det gjort. Då är ju meningen med det borta i min mening. Där är läkarna riktigt tanklösa. Visst dom kan informera, men okej VI FATTAR gör det inte värre än vad det är.
Min mamma hade svårt att bli gravid pga endon, hon fick missfall och de gav henne manligt hormon i ett halvår så hon nästan började få skägg. Sen gick de bra. Det finns åtgärder som vi kan använda oss av, alla är inte trevliga. Men det finns och låt dem inte stressa upp dig.
Jaha, ja de är ju ett alternativ. Menar du att Cerazette ska göra dig Blödningsfri om 6 mån eller vad kan du inte vänta på? :-)
#9 jag har sedan jag fick Cerazette utskrivet klagat på blödningar. Det är få dagar jag inte haft en blödning. Sist fick jag öka dosen av Cerazette och det har inte blivit bättre. Och gyn jag har varit hos skjuter allt på framtiden. Jag vill ha en annan åsikt. Finns det något man kan göra NU. För endon lär inte bli bättre.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Ne, fast det vet du ju inte. De är ju bara tiden som kan utvisa och det tar tid för Cerazette att göra en Blödningsfri. Jag blev de inte förns efter typ exakt 5 månader och 2 veckor. Men ja förstår att du tycker de är jobbigt att vänta, speciellt med alla mellablödningar hela tiden. De hade jag också, skit drygt. Och speciellt när du nu ska ta större dos och vänta IGEN för å se om de biter. Suck, vi får vänta å se va ny läkarn ha å säga helt enkelt.
Ja vi får vänta till den 24e :-)
Ja usch. Jag är livrädd för att inte kunna få barn. Dock sa läkarna att jag hade fina äggstockar och bara ett tidigare ärr i livmodern av en tidigare inflammation, så det ska inte vara någon fara ÄN, säger dem.
Men jag fick ett missfall när jag var 19 år och då var jag livrädd att aldrig kunna få barn igen. Läkarna sa då att det inte skulle vara några problem men att det kanske aldrig kommer tillfälle igen i mitt liv att bli med barn.
Idag är jag så ledsen över det som hände för snart 5 år sedan. Min sambo och jag är bara 24 år snart och jag känner mig inte alls mogen för att bli mamma. Dock vill jag ha barn inom en snar framtid, men inte än.. Är snart färdigutbildad likaså min sambo. Men om inte ppillrerna hjälper inom ett halvår, så vill jag inte börja med näspraysbehandlingen..
Men som en tidigare skrev, att skaffa barn är ingen behandling. Men jag får se vad framtiden utvisar. Men rädd för att inte kunna få barn ju mer tiden går? Det är jag verkligen, en riktigt jobbig stress om jag ska vara ärlig.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars.