Endometrios iFokus

Endometrios

Etikett: acceptera-sjukdomen
Läst 806 ggr
Ellasratties
0

Att acceptera en kronisk sjukdom

Många har svårt att acceptera en diagnos, särskilt om den är kronisk. 

"Tänk på vädret ute, det är något som vi måste acceptera. Vi kan inte påverka att det regnar, smöar, stormar och att solen skiner eller inte. Det är likadant med din sjukdom. Det spelar ingen roll vad du gör för sjukdomen försvinner inte. Vi måste lära oss acceptera detta för att gå vidare. Det är faktiskt det allra svåraste med att ha en kronisk sjukdom. När vi har gjort det kan vi gå vidare med att investera i oss själva och samverka med sjukdomen och utvecklas vidare.

Övning med knappar:

Föreställ dig en röd och en grön knapp. Den röda knappen symboliserar icke acceptans och den gröna acceptans. Tyvärr går det lättare att hålla den röda knappen intryckt än den gröna. När du vill acceptera att du har en kronisk sjukdom utan att agera på det föreställ dig att trycker in den gröna acceptansknappen om och om igen. "

Skrivet av: Bokstart.blogspot.se

Jag själv jobbar fortfarande på att acceptera min sjukdom, som den är och att det bara är så. Jag straffas inte, det är inte mitt fel. Göra det bästa av livet helt enkelt.

Har ni några tips att komma med?

Mvh, Ella Ler Har du svår mensvärk? Kika in på Endometrios i fokus

Denna kommentar har tagits bort.
IngridSvensson
0

Har inga bra tips heller. Men att tänka att det finns någon mening med alt som sker ger mig tröst.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor