Endometrios iFokus

Endometrios

Etikett: acceptera-sjukdomen
Läst 4926 ggr
Ellasratties
0

Hur man hanterar ett skov

När jag har ett endometriosskov (som det kallas när man har en sämre period med mer smärta) så är vissa saker extra viktigt för mig. 

Exempelvis, vill jag inte vara ensam hemma. Detta är för att jag inte kan ta mig någonstans när jag har ont, och vill därför kunna få hjälp av någon annan hemma. 

Värmedyna och vila är också mycket viktigt, jag ligger gärna hela dagen i soffan/sängen och kollar på bra filmer när jag har ont. Har man ingen värmedyna så ska man inskaffa det, men så länge går en petflaska med varmvatten bra också.

Har man någon timme där man har lite mindre ont så att koncentrationsförmågan är bra så kan man spela tvspel eller DS. Eller varför inte spel på mobilen. Vill man inte det kan man läsa en bra bok.

Det är viktigt att inte glömma bort att äta när man har ont. För det glöms lätt bort. Vatten, multivitaminjuice och god tallrik mat sitter bra även om man inte är hungrig. 

En sak som alltid får mig att skina upp är när mina vänner kommer och hälsar på och sätter sig och kollar en film med mig. Det lyser upp hela dagen om man slipper vara ensam.

Det var allt jag kom på…

Kom med fler tips!

Mvh, Ella Ler Har du svår mensvärk? Kika in på Endometrios i fokus

Lol V Stein
0

Håller verkligen med om värmedynor, de borde vara subventionerade som läkemedel till endometriossjuka! Här hemma är det hård konkurrens om den bara, om jag lämnar den obevakad en sekund så kommer min katt och kapar den =) 

Jag tycker du har gjort en bra lista, det enda jag vill tillägga är motion. Det känns ju fel när man mår dåligt, jag i alla fall vill bara rulla ihop mig till en boll i sängen när det är som värst. Men, att röra på sig ökar blodgenomströmningen i drabbad vävnad vilket kan häva kramper syresätta bättre och dessutom frigörs endorfiner. Grundregeln är att om man inte får mer ont av aktiviteten utan smärtan håller sig på samma nivå så är det långsiktigt mer positivt att träna än att inte göra det. Det behöver ju inte vara ett styrketräningspass direkt, utan en promenad kan vara lagom. Under ett riktigt jävligt Skov kunde jag inte räta upp ryggen pga Smärta, utan var tvungen att gå helt dubbelvikt. Då gick jag ju inte långt alls bör tilläggas och ibland går det faktiskt inte alls. 

Om man tar medicin, min bästa är Naprosyn, ska man inte vänta för länge med att ta den för då får man sämre effekt än om man bryter smärtan tidigt.

Ellasratties
0

#1 Sant med motion men jag klarar inte av att gå alls när jag har ont, den förvärras ju mer jag rör mig. Men de som kan, kan det vara bra för!

Ja precis, att ta medicin i tid.

Lol V Stein
0

#3 Vad tråkigt att det inte funkar för dig, är ju en billig metod annars.  Men så är det ju, alla endometriospatienter är verkligen unika. Man får testa sig fram!

Ellasratties
0

#3 Japp. Man är verkligen olika.

VildaVittra
0

Åka bil med sätesvärmare samt dricka massa likör. Tål inga värktabletter tyvärr. 😕

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ellasratties
0

#5 Oj stackare. Testa akupunktur?

VildaVittra
0

#6 Med min spruträdsla? 🤪

Föreställ dig en galning som försökte hoppa ur sjuksängen när jag brutit benet och sköterskan skulle ge mig lugnande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ellasratties
0

#7 det finns ju akupunktur där man använder kulor istället för nålar :)

Agda
0

Nu har jag ingen diagnos, utan bara min egen misstanke. Har i över 2,5 år haft kroniska smärtor i magen, för mig fungerar:

Angorasjal som är ihop tovad, har den dagligen utanpå trosorna. Den ger värme åt magen.

Hemmagjord vetekudde som är platt. Den värmer jag varje kväll innan jag kryper ner i sängen. Ovanpå den har jag en ihopvikt filt över magen också en liten kudde som jag kan trycka mot magen. Många nätter brukar jag vakna när jag ska vända på mig, så att jag kan se till att "hela paketet" följer med mot magen😉

Filt över magen har jag också när jag åker bil, i vissa bilar blir det som ett sug när man åker, det suget gör ont i magen om jag inte har något emot.

Ibland är jag väldigt öm över magen (tror jag är lite svullen, men det är svårt att avgöra), hemma använder jag mjuksibyxor men ska jag bort vill jag ha jeans. Så jag har några jeans som är en storlek större (så då är det inget som sitter åt över magen) och har skärp i midjan.

Lol V Stein
0

# Om du misstänker Endometrios, så tycker jag att du borde få det bekräftat och komma under behandling om det är det du har. Varje mens du får som obehandlad med Endometrios, är en potentiell risk för ytterligare spridning i buken.

tlover
0

Jag visste inte att det kunde gå i skov

Jag har för flera år sen hört talas om Endo men trodde inte jag hade det eftersom jag inte har extrema smärtor varje gång. (har inte diagnos bara misstänker det, och håller på att boka tid idag)

l'm back

Agda
0

#10: Jag har träffat några gynekologer och läkare men inte blivit tagen på allvar. Senaste gyn. besöket var så kränkande att jag blev less på att försöka få diagnos när jag ändå inte blev tagen på allvar så nu har jag tagit en paus med det. Jag blir behandlad med P-piller som att de skulle vara Endo (äter ihop kartor och har blödning ca var tredje månad), jag fick P-piller ganska snabbt när smärtorna började så att jag har faktiskt funderat flera gånger på att sluta och se vad som händer för att då kanske bli tagen på allvar. Men det är inte värt menssmärtorna, i början med P-piller hade jag ganska stora smärtor trots starka Smärtstillande. Nu har jag en ganska bra vardag, en läkare som är bra och som skriver ut de Smärtstillande som jag behöver för att fungera ganska normalt.

[[Månen@]]
0

vem ska man ringa för att få en diagnos? är det vårdcentralen eller barnmorskan?

Lol V Stein
0

#10 Vad ledsen jag blir över hur vården behandlar människor! Men om du äter P-piller så skyddas du mot spridning iaf även om du fortfarande har ont. Bra att du fått tag i någon vettig läkare i alla fall även om du inte fått diagnos!

Lol V Stein
0

#13 En gynekolog behöver du träffa för att få en diagnos. Ibland kan man diagnostisera på annat vis, men vanligen behövs en Titthålsoperation för att säkerställa diagnosen.

[[Månen@]]
0

okej, jag tänkte på att det är lite konstigt att man ska träffa en på gyn för dom kan juh inte se något genom muffen? det är juh inne i magen allt händer? Kan dom "se" i muffen om man har den här sjukdomen?

Har du gjort titthålsoperationen? 

Jag vägrar äta P-piller så det kommer jag inte att göra oavsett, men det är alltså behandlingen?

VildaVittra
0

#16 Om du i framtiden vill kunna få barn, så är det inte att rekommendera att vägra P-piller.

Gynekologen kan faktiskt "titta" i din mage med ultraljud.

tlover
0

#17 hmmm hur går det då när man försöker få barn (äter inte P-piller nu för att vi försöker skaffa barn, då känns det ju kontraproduktivt att äta P-piller 😉)

l'm back

[[Månen@]]
0

aa ja med ultraljud

Jag har provat alla P-piller som finns och jag kan inte använda det, och vill inte heller

VildaVittra
0

#18 Ursäkta min väldigt personliga fråga, men är dina flytningar ganska "sega" i konsistensen?

#19 Då finns ju valmöjligheten att planera barn så tidigt som möjligt, helst nu.

tlover
0

#20 tror jag tar det i PM

l'm back

[[Månen@]]
0

jag vill nog inte ha barn.. skulle kännas skönt om sjukdomen har gjort så jag inte kan, så jag slipper ha det f*rbannade pressen från omgivningen om att man ska ha.. jag vill adoptera men det vill inte min sambo

Denna kommentar har tagits bort.