Byta kost
Har precis fått diagnosen Endometrios och har nu läst att man bör undvika att äta vete, socker samt mjölkprodukter. Märker ni någon skillnad när ni bytt kost? Är det lönt?
Ja, det är lönt! Jag bytte kost för ett par månader sedan och äter nu inget spannmål, ris eller majs, inget vitt socker men lite honung och inga mjölkprodukter mer än ost och smör. Jag undviker också vegetabiliska oljor och nötter som innehåller mycket omega 6 och är inflammationsdrivande och äter mer feta fiskar och tar extra omega 3 som är inflammationsdämpande. Jag försöker också välja ekologiska produkter när det är möjligt. Redan vid förra mensen märkte jag skillnad till det bättre, jag var inte smärtfri men det var märkbart lindrigare och då hade jag bara ätit den nya kosten i cirka 6 veckor. Jag tänker mig att det nog tar lite tid för inflammationen att lägga sig, plus att jag ju inte är 100% strikt i min kosthållning utan tillåter mig honung, smör och ost, så av den anledningen kan det nog ta ytterligare längre tid att läka ut. Orkar man med att vara helt strikt kan man säkert få snabbare resultat.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Hur svåra smärtor brukar du ha om jag får fråga? Hittade en lista på östrogenrik mat, bör man undvika detta också? Sojaprodukter: Sojabönor Tofu Sojamjölk Sojamjöl Övriga sojabaserade produkter som sojakorv. Bruna bönor Kikärtor Vita bönor Gröna ärtor Linser Mjöl, frön: Grovt mjöl av alla slag Rågflingor Rågbröd Korngryn Veteflingor Müsli Linfrö Linfröolja Pumpafrön Solrosfrön Sesamfrön Nötter, exempelvis jordnötter Grönsaker, svamp: Alfagroddar Munggroddar Broccoli Aubergine Pumpa Svamp Vitlök Morot Rödkål Zucchini Selleri Sallad Kål Frukt: Apelsin Kiwi Cantaloupemelon Äpplen Päron Bär: Blåbär Jordgubbar Vinbär Tranbär Ingefära Drycker: Kaffe Te (särskilt grönt te) Rödvin Godis: Choklad
Sojaprodukter ska man absolut ta bort eftersom det innehåller mycket fytoöstrogener,jag har uteslutit även baljväxter och frön men det är mer för stärkelsens skull än för fytoöstrogen och lektiner som de iofs innehåller men i ganska begränsad mängd. Resten av det du räknar upp känner jag inte till om det innehåller fytoöstrogen så troligtvis är det i så fall väldigt små mängder.
Smärtorna brukar vara så att jag kallsvettas och håller på att svimma medan jag sitter på toa med diarré och det känns som om jag ska kräkas.
/Sjöis
Vad är det för stärkelse man bör undvika vid Endo?
Stärkelse generellt eftersom det är snabba kolhydrater och de är inflammationsdrivande.
/Sjöis
Okej. Hjälper kostbyte mot bara smärtan eller förhindrar det även att ny Endometrios uppstår?
Som jag förstått det är endon en effekt av inflammationen och om inflammationen försvinner har endon möjlighet att läka ut.
/Sjöis
Jag äter socker-, gluten- och laktosfritt i den mån det går (ibland vill jag unna mig någonting sött). Jag är också försiktig med rött kött och försöker äta fisk 2-3 ggr/vecka. Jag försöker äta enligt IFD också, men är inte så strikt ännu.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
Jag har helt uteslutit laktos, soja (och pepparkakor😕)! Samt skurit ner på socker, havre (äter både både gröt och välling när jag inte har storskov) , hårt bröd och mjöl eftersom jag märkt att jag nio gånger av tio blir akut dålig på dessa. Jag är vego och det mesta fungerar faktiskt så länge jag inte har Skov.
Äter inte så mycket potatis, pasta, bajlväxter, rött kött, mörkt bröd och fet mat. Äter inte godis eller dricker läsk. Äter mycket fisk, ris, quinoa och frukt. Lättsmält mat är bäst för mig. Har ju problem med mage så ofta, så jag har känt mig fram helt enkelt. Tror det är väldigt individuellt också vad man reagerar på. Men har härdar runt tarmen och jobbig mage, så får den jobba lagom mår jag bättre.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

När jag skrev inläggen tidigare i tråden så trodde jag fortfarande att jag skulle rå på endon med hjälp av kosten, det verkade så ett tag, sedan fick jag det värsta anfall jag nånsin haft. 🤢 😭 Efter det lade jag av helt med kostförändringarna (förutom att jag alltid äter 100% glutenfritt vilket jag gjort i över tio år) och satsade på naturlig progesteronkräm och kosttillskott istället och nu är jag mycket bättre. Jag har fortfarande jobbig mensvärk men inga riktiga anfall längre och jag har numera inte alls ont mellan mensperioderna. 🙂
/Sjöis
Tråkigt att kosten inte fungerade. Låter skönt att krämen och kosttillskottet fungerar iaf. :)
Skråmyrs blogg

#14 Tack, ja det är en välsignelse att våga gå utanför dörren igen utan att vara rädd för att få ett smärtanfall när som helst.
/Sjöis
Det förstår jag. :)
Skråmyrs blogg

#10 IFD står för inflammation free diet och innebär att man äter livsmedel som är inflammationsdämpande, som kroppen mår bra av. Sanna Ehdin har skrivit två böcker om detta, en vanlig och en kokbok.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar