Min endometrios
Hallå på er alla där ute.
Det är som så att jag har lite problem med min mage. Eller mycket problem, rättare sagt. I år fick jag diagnosen Endometrios och mina symptom var kraftiga magsmärtor när jag bajsar. Vi snackar "ställa-sig-upp-och-skrika"-smärta. Inte bara vid mens, men mest vid mens. Alltså, jag vet inte vad jag ska göra. Tabletter hjälper inte. Jag har fått oxynorm utskrivna och det hjälper bara pyttelite. Vid mens spyr jag och överväger om jag inte ska åka till akuten för det gör så förbannat ont. Oxynormen hjälper knappt och alvedon + ipren var tredje timma gör det lite mer uthärdligt. Jag får också hög feber - 39 grader ibland.
Har nu börjat med ppiller för det ska tydligen bli bättre då. Men jag är deprimerad också (inte ligga-i-sängen-deppig, utan mer vinterdeppig "bara") och äter antidepressiva så hur ska det bli när jag tar ppiller som sänker mitt egna lyckohormon?
Helst skulle jag vilja operera bort min dumma livmoder, men då kan jag ju inte skaffa barn. Jag är ju bara 20 år.
Nu ble det ett långt inlägg, men behövde skriva av mig.
EDIT: jag har kraftiga magsmärtor hela tiden också, det bör kanske tilläggas. Jag kan inte jobba, jag kan inte göra någonting. Men det är värst när jag ska gå på toa.
För det första får man endast ta ipen var åttonde timme om inget annat är angivet. Kolla noggrant på din ask!
Det är ju individuellt med nedstämdhet med P-piller. Jag lider av borderline med den grad av depression att jag varit på väg till akut många gånger och varit sjukskriven från skolan väldigt mycket. När jag åt P-piller kände jag mig mer "likgiltig", alltså inte mycket värre. Men det är klart individuellt såklart.
Om du verkligen fått en diagnos (genomfört en titthålsoperation), och inte bara fått höra av läkaren att det kanske du har - så skulle jag rekommendera sprutor som tar bort östrogenet. Hör med din gynekolog.
Låter hemskt. Jag har av och till väldigt kraftiga menssmärtor. Alltså kräkas-av-smärtan-värk. För några år sedan upptäcktes att jag hade järnbrist och då fick jag Niferex (järntabletter som även går att köpa receptfritt på apotek). Efter att jag käkat det blev värken bättre men den har kommit tillbaka. Eftersom de aldrig gjorde någon uppföljning på min järnbrist den gången upptäcktes det när jag ville bli blodgivare tidigare i år att jag hade anemi. Jag käkar numera järn (igen) och värken har än en gång blivit lite bättre, även om den inte är helt borta. Har naproxen på recept för menssmärtorna men jag försöker bara ta dem om jag måste.
Det jag ville komma fram till att det kan vara värt att hålla koll på sina järnvärden. Jag tycker i alla fall att det hjälpt mej lite.
Fred och god växt!
#1 Jag måste ta så ofta för att det ska vara uthärdligt, det är min läkare som sagt det. Jag har nästan en diagnos, suspekt Endometrios. Alla symptom tyder på det och så.
#2 Ja, det är hemskt! ska tänka påd et. tack!
Jag har haft otroligt ont sen 14 års ålder (är 19 nu och har precis fått min diagnos) och redan då ville jag operera bort min livmoder..
jag med :( det är hemskt!