Arbete, sjukskriven?
Hur arbetar ni som har Endometrios? Klarar ni av det eller får ni sjukskriva er ibland. Är snart färdigutbildad förskollärare (om en vecka) och har Skov just nu. Är orolig hur det blir med arbete för mig, om min framtida chef är förstående och hur det blir med försäkringskassan osv.
Klarar ni att jobba heltid? Vad arbetar ni isåfall med? Detta funderar jag mycket på just nu.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Okej, det låter ju bra. Som förskollärare är det mycket lyft, men annars sitter man ganska mycket men i mellan åt går man lite grann. Vad kan hända om man berättar det för en chef? Blir man en börda då liksom, eller finns det någon annan anledning att man inte berättar?
Skråmyrs blogg

#2 inget kan väl hända. Men det är inget jag skulle säga på en intervju. Kan ju hända att chefen eventuellt ser bara en massa eventuella sjukskrivningar i värsta fall. Och så kanske man inte får jobbet därför. Om det nu skulle bli sjukskrivningar så kommer ju chefen vilja veta varför. Då skulle jag nämna det. Men annars känns det onödigt.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Menar ingen kommer på en intervju och säger: jag har astma och när jag blir sjuk kan jag bli liggande i två veckor. Man behöver inte vara så ärlig. Alla har vi våra krämpor. Och man lägger bara krokben för en själv. Så det är det jag menar med att man inte behöver säga allt.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Nä det förstår jag. Man kan ju nämna det när man fått anställning och behöver ev vara hemma ibland. Men tänkte om det är många som är sjukskrivna? En del verkar kunna ha ett vanligt liv, medan andra är mer påverkade av sjukdomen. Det beror nog på vilket typ av jobb man har också. Men när man väl jobbat ett tag, kan det vara olika hur man blir tagen av arbetsgivare? Om man sjukskriver sig pga diagnos alltså.
Skråmyrs blogg

#5 du får ju vara sjuk i 7 dagar utan intyg. Men efter det krävs ett intyg. Och då kan ju chefen vilja veta varför du är sjuk.
Men jag personligen tycker att säga det innan det hänt är bara onödigt. Händer det så händer det och då tar man det då. Så resonerar jag.
Jag har ett tungt jobb. Det är lyft och sådant. Men själv så kan jag inte koncentrera mig på smärtan när jag står. Så den "glöms". Det är när jag sitter som den kommer. Och jag jobbar heltid.
Så jag säger som så att säg inget om det inte frågas om det. Och det är inte för att du ska skämmas eller sådant men jag vet att jag blev "lovad" ett jobb. Men fick det inte för att jag var för ärlig med en åkomma jag hade då. Så det är bara ett tips från min sida. Sen gör alla hur dom vill.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Okej. Jo precis. Okej, det är ju tur att de glömmer bort den. Då förstår jag vad du menar. :)
Skråmyrs blogg

Näe, jag är rätt bra på det. Hah! Tack för svar. #8
Skråmyrs blogg