Endometrios iFokus

Endometrios

Etikettsmärta-smärtstillande
Läst 4620 ggr
Aleya
0

Smärta som inte ger sig.

Nu är det mens och som ett paket på posten så har jag så ont att jag inte vet var jag ska göra. Hela magen värker. Från ändtarmen, livmoder upp till njurarna och gallblåsan. Har tagit Panodil och det funkar inte, tagit 50 mg tramadol och det funkar inte. Ipren och liknande kan jag inte ta för då spyr jag för magsyran hamnar i obalans. Vad ska jag göra? Jag har inte fått en fastställd diagnos ännu men både jag och läkaren tycker att detta nog lutar åt Endo. Så hur ska jag hantera smärtan?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

CatchFatch
0

Vet inte alls om det kan hjälpa dig men har du testat en varm vetepåse? Det är det enda som funkar för mig - iallafall för att lugna ner smärtan lite. Sen nu på senaste har jag börjat ta alvedon för att kunna åka hemifrån

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Aleya
0

#1 jag ska testa bada. Panodil och alvedon är ungefär samma sak fast olika namn så det vet jag inte funkar på mig. Ut tar jag mig. Men hur bra jag mår är en annan femma

Medarbetare för Julen

Sevgi
0

Kamomillte lindrar min magsmärta lite grann, men bara lite. Försök ta värktabletter i tid för bästa effekt. Finns det inga tabletter alls du kan ta?

Jag brukar massera min mage lite, stryka runt i en cirkel med handflatan. Tyvärr försvinner inte smärtan helt, men lite lindrigare blir det ju. Lycka till!

Aleya
0

#3 Har nattro och det är kamomill i det.
Ja problemet är att jag har ju konstant ont vid mens så då skulle jag behöva en slags pump som skulle göra att jag får en jämn dos Smärtstillande.

Som sagt paracetamol funkar inte alls, tramadol funkar i kanske någon timme men jag har lika ont igen nu. Det jag vet något så när funkar är Ketogan(morfinliknande som ges vid gallsmärta) men det är inget  jag har hemma och det vill nog ingen läkare skriva ut heller. Ipren och liknande gör som sagt att jag spyr och det är inget jag vill göra i flera veckor.

Jag brukar massera under foten då kan det släppa ett tag.
Rör på mig och då blir det lite lindring men inte länge.

Medarbetare för Julen

Lol V Stein
2

Mitt tips är att prova något läkemedel med naproxen, tror det finns receptfritt i svag variant men även en starkare som är receptbelagd. Synd att du inte tål ipren, den i kombination med alvedon är bra annars. Annars hjälper motion för vissa, då det ger ökad blodgenomströmning.

Aleya
0

#5 Kan testa naproxen, men det är inte bara av ipren jag fått dessa kräkningar utan även av lamictal när jag hade fått det utskrivet för en massa år sedan.

Jag spyr så fort jag får i mig mat eller vatten. Så jag har därför på order från läkaren fortsatt med paracetamol.

Ja fast har jag nog ont så kan jag knappt stå eller ens ligga.

Den värsta smärtan har avtagit men jag får anfall till och från.

Medarbetare för Julen

Aleya
0

Nu är jag besviken, allt verkade så bra.

Operationen visade ju Endo. Jag fick Cerazette, och började ta dom vid sista mensen. Och mensen slutade efter 4:a dagar. Och ont hade jag inte.

Men sen började helvetet, brösten har gjort ont i någon vecka, trodde bara att dom blivit lite misshandlade av kille.

Och för någon dag började den molande värken.

Nu har mensen kommit, inte mycket men ont har jag. 😭😢
Måste ta citodon och skit. Jag är så ledsen, jag kan acceptera lite ont, men nu känner jag mig totalt värdelös som människa när jag har så ont att jag bara ojar mig.

Ville bara skriva lite.

Medarbetare för Julen

Sevgi
0

#7 Mina bröst gör också ont av Cerazette, men min mens var mindre och gjorde inte lika ont. Jag tror att min kommer bli mindre och mindre för varje gång, min barnmorska sa att den kan försvinna helt inom 6 månader med Cerazette. Så jag hoppas, och håll ut!

Sevgi
0

Glömde också säga, varma strumpor och varmt om benen kan vara bra!

Melonclementin
1

Om du inte har provat pronaxen/naproxen så tycker jag du ska göra det! Det var det enda som funkade på mig! Jag komplementerar med omeprazol dagarna jag tar pronaxen och magsyran håller sig då i chack annars får ja ont i matmagen!

Hoppas de blir bättre!

Aleya
1

#10 Får dock inte ta NASID. Jag har förstört min magsyra med dom så inte ens omeprazol skulle hjälpa om jag tog det. Börjar spy av det.

Medarbetare för Julen

Melonclementin
0

#11 Nej är det sant! Fy va jobbigt :( Jag konsumerade mycket brufen när jag var yngre och fick ont i magen på grund av det, men fick då utskrivet ranitidin och diverse mot magen och därefter har de gått bra!

Men finns de ingenting som kan hjälpa mot din magsyra? Men ja antar att du redan provat.. :(

Aleya
0

#12 är inte så jobbigt när jag slipper äta det. Därför skrev dom ut citodon och inte något som är NASID. Finns även andra mediciner som inte är NASID som jag inte kan ta. Det är bara gilla läget. :)

Medarbetare för Julen

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
1

#16 Tror du inte att man vid Smärta har testat allt från att hoppa på ett ben eller bara ligga och vila med varmt om magen?
Eller akupunktur eller andra spännande saker.

Fast Endometrios är inte bara mensvärk. Man får Smärta för att det är livmoderslemhinna som kommer ut i buken och bildar härdar på olika organ och ställen i buken.

Man kan även vara helt smärtfri om man har Endo och då har man tur enligt mig.
Så mensvärk som kommer en gång i månaden är nog lite annat än att ha ont till och från och ibland så ont att urinera inte ens är möjligt och du kan glömma att försöka bajsa för smärtan hindrar dig.

Så dina knep är säkert bra, men inte för detta.

Medarbetare för Julen

Sjöstjärna
0

Det finns en magnet som man fäster i trosan som heter mn8 och som är jättebra mot både endometriossmärta och vanlig mensvärk. Annars så rekommenderar jag ProgesterAll (kräm med naturligt progesteron) som har gjort att min Endo i princip försvunnit helt. Med kombinationen ProgesterAll och mn8 behöver jag inte ens ta värktabletter under mensen längre. 🙂 Vilket är tur för min mage är helt trasig efter all ibumetin jag stoppat i den.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

tlover
0

När jag har mensvärk (jag har inte misstänkt Endo men eftersom jag är gravid kan jag inte få nån diagnos) så hjälper örtte på rölleka bättre än Alvedon, ipren el liknande.

Rölleka är verksamt mot krampande värk så tex mensvärk är den nästan som specialgjord för.

Även daggkåpa kan hjälpa, det är inte så mycket mot värk men den är "specialicerad" mot "kvinnoproblem" tex hjälper den mot humörPMS för mig.

Obs, jag är ingen läkare och örtmedeciner hjälper olika för olika människor. Kolla också så att du inte är allergisk innan, det gör man genom att ta lite örtte i armvecket i 24H. Får man ingen reaktion efter så lång tid så kan man testa att dricka det. (och såklart börjar det klia i munnen el liknande spottar man ut det och sköljer munnen)

l'm back

Ribessa
0

Det som hjälper bäst är två panodil eller alvedon (paracetamol) tillsammans med en voltaren/diklofenac. Det sistnämnda är gjorda för att reagera på de "ställen" där det faktiskt gör ont vid mensvärk. Det gör egentligen inte typ paracetamol, egentligen inte sådana läkemedel som tramadol heller, som jag då helt inte skulle rekommendera åt någon, men men, funkar det för vissa så visst.

Men införskaffa dig en värmekudde eller värmefilt (jag kör på elektrisk, fantastiskt och jag kan bara ligga ner och trycka på en knapp så är det klart och exakt hur jag vill, har man så ont så är man inte sugen på att springa och värma vetepåsar om och om igen.) 

Men to break it down to you. Bara paracetamol med menssmärtor är ungefär detsamma som att ta en sockertablett för menssmärta. Den är inte gjord för att agera mot de ställena där den smärtan sitter, helt enkelt.

Kram ;*

Melonclementin
0

#7 Aleya hur gick det med Cerazette? Fortsatte du äta det eller slutade du? :)

Aleya
0

#22 tragglar med Cerazette. Ibland gör det ont och ibland inte. Men har mellanblödningar fortfarande. Och ibland får jag riktig mens. Vilket är irriterande.

Medarbetare för Julen

Melonclementin
0

#23 Okej, trist! Hur länge har du ätit det nu?

Aleya
0

#24 sedan jag fick diagnosen i februari. Så ca 8 månader.

Medarbetare för Julen

Melonclementin
0

#24 Jaha, men har du fått gå på återbesök efter 6 månader? Min läkare sa att har man inte blivit HELT Blödningsfri efter 6 månader så "ska"/kan man byta till Provera. Men de vet du säkert redan och kanske inte vill ta Provera vad vet jag, undrar bara :)

Aleya
0

#24 jag har fått det utskrivet i annat syfte. Men ne det dom sa var att det var Minipiller eller att sättas i klimakteriet i 6 månader

Medarbetare för Julen

Melonclementin
0

#27 Jaha, ja då blir de ju lite knepigt.. Provera kan ju tydligen användas i flera olika syften och då får man väl välja ett syfte helt enkelt.. Hoppas det blir bättre av Cerazette iaf och att din mens upphör snart!

Aleya
0

#28 jag kommer nog diskutera andra alternativ.

Medarbetare för Julen

Aleya
0

Jag ska dock få testa att ta två Cerazette om dagen. Vi ska se om det funkar

Medarbetare för Julen

Melonclementin
0

#30 jaha, shit hoppas de funkar! Är det beprövat typ? Men de låter ju logiskt. Hoppas hoppas hoppas din mens försvinner.

Aleya
0

#31 läkaren påstår att det inte kan bli värre iaf. Sen är det så lite hormon i Cerazette. En tablett är 75 microgram. Så två tabletter blir 150 milligram. Så får man se.

Medarbetare för Julen

Aleya
0

#31 kan säga att varför jag inte fick byta till NuvaRing som jag önskade var för att vikten gjorde att jag var i risk för blodpropp. Annars hade jag bytt fort som f-n.

Medarbetare för Julen

Melonclementin
0

33# Så pass, fett drygt.. Har någon i din släkt blodpropp eller äre bara vikten som är ivägen? Släpper NuvaRing mycket hormoner?

Aleya
0

#34 ingen blodpropp. Bara överförsiktig läkare. Sen är det östrogen i NuvaRing. Vilket ökar risken lite om man jämför med Cerazette.

Medarbetare för Julen

Melonclementin
0

#35 ah, de kan ja tycka är lite drygt för även fast de är kanske 4% högre risk att få blodpropp med kombinerade hormoner (som kombinerade p-piller) så är de ändå en väldigt lite risk. För de som är gravida ökar risken med 10% och hur många har fått en allvarlig blodpropp som vart gravid? Sure att riskerna finns där, men de är rätt överdrivet. Tycker ja iaf. Va tror du?

Angelgirl
5

#20 av: vindfrost76

Ta mera tramadol typ 200mg det gör jag.Det ända som hjälper mig. Kram

----------------------------------------

Detta är så FRUKTANSVÄRT FEL!!!!!!!!!!

Man blir inte bättre av att ta ännu mera Tramadol.. gör man som du beskriver är man illa ute… då handlar det om beroende! Jag har haft dubbel maxad dos av Tramadol och att äta 200mg per dygn är farligt! Tramadol i allmänhet är ett farligt beroende medel som tar upp till 5 år att bli av med i kroppen. Man får mycket svåra abstinensbesvär och att sitta och skriva ut på nätet att TA mera… det gör jag… Är så farligt FEL! Man får inte uppmuntra andra att ta mera av Smärtstillande. Att göra det utan Läkares tillåtelse är som att man vill ta sitt eget liv! Uppenbarligen är du för ung så du inte förstår konsekvenserna av detta… Men skriv ALDRIG mera att någon skall ta mera eller högre doser och gör det inte själv heller utan att din Läkare godkänt detta!! Du svävar i livsfara!!!

IngridSvensson
0

Bra skrivet #37.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Ribessa
0

#37 !!!!!! SÅ BRA. Jag blir så ARG när jag läser om flera som skriver som #20. Gahhh man ska inte trixa med sånt där själv. På en del här låter det som att de tror tramadol är godis.

Aleya
1

Det är sällan jag raderar något här, men jag raderade inlägg #20. Jag gillar inte att man uppmuntrar till överdosering av läkemedel eller att man ska mixtra hur som helst om man INTE läkaren sagt det. Och det var ju synd att jag missat det inlägget så länge.

Medarbetare för Julen

pyromanen
0

Diklofenak (också NSAID) finns som stolpiller, då slipper man få det i magen.

Aleya
0

#41 brinner som eld i tarmen istället. Har ändå sedan detta skrevs fått tabletter som funkar emot min Smärta.

Medarbetare för Julen