Endometrios iFokus

Endometrios

Etikettbehandlingar
Läst 705 ggr
[TheOutstandingGirl]
0

Behandling av endo

Hejsan. 

Jag är 20 år och har haft diagnosen Endometrios i 1.5 år. Och jag har provat ALLT. 

Olika sortes P-piller - visst hjälper det, men jag blir så jävla deppig, ledsen, går upp i vikt m.m, så jag vill verkligen inte äta det. Jag är dessutom fruktansvärt dålig på att komma ihåg att ta piller så det är inte det optimala för mig. 

Mirena hormonspiral. Världens sämsta skit enligt mig! Den var antagligen för stor för min lilla livmoder, för jag hade sjuka smärtor i alla 7 månader jag hade den i mig. Jag blödde floder. Varje morgon när jag ställde mig upp, trots att jag hade den största tampongen i, som jag bytt på natten, rann det blod nerför mina lår. Jag var tvungen att kupa händerna under, det droppade som fan. Gick upp i vikt här också.

Nu har jag en jaydess spiral i som funkar bra. Den är lite mindre än mirena och säkert därför den fungerar och inte gör så ont. Men jag har gått upp i vikt på den också, och jag tycker inte om att gå på hormoner egentligen. Jag är superkänslig för sådant så även om det är ytterst lite i en jaydes spiral känner jag av det.

Men om jag inte äter hormoner har jag så ont. Jag kan leva med sjuka mensvärkssmärtor… Men det är när jag ska bajsa som jag har problem. Det gör så ont att jag skriker. 

Men jag vill inte gå på hormoner egentligen… Jag skulle vilja ta bort min livmoder men det är ju 25-årsgräns om jag minns det hela rätt? Dessutom kan det bli Sammanväxningar som gör ont och det känns lite drastiskt att ta bort den. (Jag vill nog inte ha barn i framtiden. Det känns så i hjärtat)

Hur gör ni med Endometrios?

IngridSvensson
0

Jadu, har själv också problem med en fungerande behandling. Ska snart försöka skaffa barn med sambon, så jag kör på Cerazette så länge. Vill inte heller äta hormoner för jag mår inte bra av det, men jag mår lika dåligt utan hormonerna..

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Aleya
0

Jag tycker att du ska diskutera med läkaren din. Att göra total Hysterektomi (om du skulle ta bort både livmoder och äggstockar) garanterar inte att du blir frisk tyvärr. Det borde finnas ett annat sätt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen