Endometrios iFokus

Endometrios

Etikettoperation
Läst 837 ggr
Ribessa
0

Lite halvgnäll och min historia

Jag har ännu inte gjort någon Laparoskopi, men de ville göra en på mig för 2 år sedan. Jag börjar nu fundera på att göra en. Visst att jag inte fullt och fast har en endometriosdiagnos, så vet jag redan själv, och de på sjukan också, att det till 99% är det. Min mor har en ruskig Endometrios, jag har alla symtom och lite till. Det är redan klart liksom. Men vi beslutade för de där 2 år sedan, då jag totalvägrade att bli opererad, eller ens tittad i, så tyckte ändå läkaren att det kunde gå bra att prova att medicinera (med olika p-medel, då såklart)  och se om det blev bättre. Nu har jag provat rubbet. Jag blir ju för det första aldrig Blödningsfri (har provat allt…………) Smärtorna blir väl mindre och blödningarna likaså, men min värsta symtom är mina fruktansvärda trängningar. Jag har träningar 24/7, varje minut, varje dag… Blir aldrig bättre. Kan bara bli mer eller mindre dåligt. Men alltid dåligt. Svårt att sova, jobbigt med sexlivet och fy och blä. 

Så när medicinerna funkar någorlunda på de andra grejerna, men inte det minsta på detta, så överväger jag verkligen att de ska få gå in och kolla - hur tusan det det ut? Kan man ta bort något? Misstankarna hos oss är ju såklart att mycket är kring blåsan för mig, eller till och med i? i urinröret? You name it. Jag har bara sån sjuk ångest inför operationer då jag tycker det är obehagligt. Plus att jag inte tål narkosen. Jag vet att de kan söva mig med annat, men vem säger att jag inte spyr i flera timmar av det med?

Sen har jag hört att man kan skiktröntga? Har en bekant som just gjort det på varje enskilt organ för att kolla, varför kan jag inte göra så? Om man kanske kan se något där är det väl onödigt att gå in först? Eller? Vet nu något om det?

Vad tycker ni? Jag börjar bli så less på detta elände. Smärtorna och blödningarna och rubbet kan jag ta. Men inte dessa förjäkliga trängningar……… :(

Aleya
0

Det ska gå och göra mr för att kunna urskilja eventuella härder/cystor. Dock vet jag inte hur många som har ett som alternativ på gyn. I uppsala gör dom det. Jag säger att vid Laparoskopi finns ju en fördel: dom är redan inne och kan därför ta och rensa. Kontakta gyn blir mitt råd och kolla vad det kan finnas för behandling för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Katitzio
0

Hej,

Jag är i samma val och kval.. min läkare tycker att jag ska göra Laparoskopi men jag sa nej först pga GRYM operationsrädsla. Idag har varit en jobbig dag och jag har inte ens haft mens, ont trots värktabletter och jag tänker.. ba gört. Men sen ångrar jag mig.

Känns som man måste helt enkelt tacka ja, boka en tid och tänka att jag kan backa ur men sen kanske inte göra det.

Ribessa
0

#2 - Oj, jag är precis där nu. Två mensar har uteblivit (för första gången någonsin) men har legat hemma sedan i måndags med extrema värkar trots Smärtstillande som brukar ändå hjälpa lite. Har till och med fått käka citodon till natten, men inte ens det hjälpte minsta lilla. Hela kroppen skriker mensperiod men ingen mens… :)

Aleya
0

Jag säger bara: just do it. Bättre att få diagnosen och veta vad man har och kunna behandlas där efter. Min operation gick smärtfritt. Eller det lät ju knäppt då jag på natten samma dag som jag opererades låg som en skalbagge i sängen och inte kunde ta mig upp. Men att få diagnosen var bra för mig. Och det är läskigt med operation ja. Men om man får välja mellan pest och kolera så ångrar jag inte operationen

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen