Endometrios iFokus

Endometrios

Etikettatt-få-diagnosen
Läst 1085 ggr
OlgaMaria
0

Några frågor

Jag har länge misstänkt att jag har Endometrios, men jag har än så länge ingen lust att gå utredning för detta då den verkar så plågsam och jag ändå inte vill ta hormonbehandling då jag inte klarar av P-piller, plus att jag upplevt att jag fått stor förbättring i smärtan med hjälp av kost och tillskott.

Men, har några frågor.

När brukar det göra som ondast? I samband med mens förstår jag. Men kan smärtan börja några dagar innan mens? Ungefär när i menscykeln är det mest risk för att man har ont?

Jag har läst att Endometrios i sällsynta fall kan sprida sig till olika delar i kroppen, inklusive lungor och hjärna. Jag har ett ställe i mitt vänstra ben som ofta gör ont och i samband med förra mensen så funderade jag på om detta kunde vara Endometrios, för det gjorde ont i några dagar i samband med mens, och sen gick det över. Jag har inte funderat tidigare över NÄR smärtan i benet kommer, men tänkte efter detta att jag måste börja lägga märke till det. Från idag började det göra ont i benet igen, och min mens är beräknad till på fredag. Kan Endometrios börja göra ont flera dagar innan mens? (Det kan ju också hända att mensen kommer tidigare den här gången).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
0

Allt är individuellt. Vissa har ont konstant. Oavsett om man har mens eller ej. Läste om en som har Endo i svalget. Det dumma är ju att har man inte behandling så kan det ju sprida sig. Och sen så KAN det bli svårare att få barn om det får härja fritt. Smärtan din i benet bör kollas av läkare oavsett.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
0

#1 Jag är i alla fall färdig på barnfronten med de två som jag har. Men ja, jag vill ju inte att det ska sprida sig mer. 

Jag har varit till läkare några gånger med benet och de har kollat med ultraljud (de såg inget) men det går ju inte att se Endometrios med ultraljud, och de hade nog ingen tanke öht att kolla efter det heller. Får se om jag orkar ta tag i det där någon gång. Trött på sjukvården. :-/

Aleya
0

#2 det var ett uppmärksammat fall där en ung kvinna med Endo dog p g a förstoppning. Så ja, stoppa vill man

Medarbetare för Julen

Någon annan
0

Jag kan ha ont i äggstockarna när som i månaden, men det ökar efter ÄL. I livmodern får jag för det mesta ont samma dag som blödningen börjar men ibland kan det vara någon dag innan. Var i benet är det du har ont? Kan det vara en nervskada?

Någon annan
0

Jag kan ha ont i äggstockarna när som i månaden, men det ökar efter ÄL. I livmodern får jag för det mesta ont samma dag som blödningen börjar men ibland kan det vara någon dag innan. Var i benet är det du har ont? Kan det vara en nervskada?

OlgaMaria
0

#5 På sistone har det varit fram på smalbenet, mitt på, som jag har ont. Men jag har haft Smärta lite här och var i benet. Jag har en form av skada inuti benet som jag inte fått någon diagnos på, men när jag var gravid för tre år sen var jag väldigt svullen och efter en hel dag på ett bröllop hade jag sinnesjukt ont, av svullnaden. Efter det har benet aldrig blivit helt bra, även om det blev typ bra efter graviditeten. Men sen efter typ 8 månader (när mensen kommit igång) så kom smärtan då och då efter ansträngning och efter några månader hade jag konstant ont. Jag har alltid ont i benet på sätt och vis även om jag inte tänker så mycket på det. Men är plågad om benet är ner och jag sitter på en stol. Vill alltid lägga upp benet på något sätt. Men sen kommer en annan typ av Smärta som nu då suttit fram på smalbenet.

Jag vet inte.. men tänker att det är någon form av skada som uppkommit, som inte har med Endometrios att göra, men att det sen kommit Endometrios dit och satt sig på något sätt. Endometrios sätter sig ju lätt på ärrvävnad… Jaa… det är mest spekulationer från min sida. 

Jag funderar en del på allt… Jag är nämligen väldigt sjuk i en hjärtsjukdom. Har två graviditeter bakom mig, och efter den första mådde jag rätt bra så länge som jag ammade, men sen när mensen kom tillbaka så blev jag jättemycket sämre fort. Likadant efter min andra graviditet. Under den graviditeten mådde jag också bättre än på många år. Man funderar lite, på om det är en massa Endometrios och isåfall vart det sitter och hur det påverkar mig osv… 

Jag vill verkligen inte ta hormonmedel. Mår så dåligt och tar en massa mediciner och jag vet att jag inte tål artificiella hormoner… men, jag kanske skulle försöka med naturligt progesteron-kräm…

OlgaMaria
0

Känner mig riktigt skraj mot att bara sätta in en hormonspiral. Finns det andra som får humörsvängningar av det (vilket det ju finns) så kommer jag garanterat också få det känner jag. Är hyperkänslig mot hormoner och mediciner… 😕

Thotis90
0

Jag är just nu Blödningsfri tack vare behandling med Minipiller, men innan jag började min behandling hade jag ont i samband med mens. Upp till en vecka innan första blödningsdagen  kunde jag ha molande värk och på första blödningsdagen var smärtan fruktansvärd, ibland andra också!

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

OlgaMaria
0

Jag funderar på om jag ska våga ge hormonspiral en chans. Blir jobbigt (och dyrt) att hålla på med salva i längden.

OlgaMaria
0

Jag läste att man kan få Cystor av hormonspiral. Vad handlar det om, och påverkar det Endometrios på något sätt? Någon som vet? :-)

IngridSvensson
0

Jag har molande värk varje dag. Vid vissa rörelser kommer huggande Smärta. Ägglossningen får jag ont i äggstockar och vid mens har jag ont i livmodern och i buken. Det är nog olika hur pass ont det gör och hur ofta man har ont..  Något mer jag märkt är att jag får ont vid vänstra sidan av bröstet ibland och höger sida axel olika delar av månaden. Misstänker att det är något hormonellt.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

OlgaMaria
0

Det verkar som att Cystor till följd av hormonspiral och de till följd av Endometrios inte är samma slags Cystor, så det ena påverkar nog inte det andra… ?

OlgaMaria
0

Jag blir typ mörkrädd när jag tänker tillbaka på hur fort jag blivit jättemycket sämre då jag fått tillbaka mensen efter mina amningsperioder. Har mått jättedåligt i samband med mens, och sen inte kommit tillbaka till det "normala" innan nästa mens, och då blivit ännu sämre, och inte repat mig, och så har det fortsatt så några månader tills jag varit jättedålig.

Jag har bestämt mig nu för att ringa och boka en tid hos barnmorska för att sätta in spiral.

För 1,5 år sen fick jag totalt stopp i tarmen, trots att jag proppade mig full med laxermedel. Tog sedan klyx ett antal gånger och det enda som kom ut var otroligt tunna lösa korvar. När man tittade på dem var det uppenbart att de pressat sig förbi ett hinder. Jag var övertygad om att det var ett hinder i tarmen, att det var tarmvred eller invagination eller något sådant. Var flera gånger på akuten och på vårdcentralen men fick ingen vidare hjälp förutom en massa laxermedel och lavemang. Till slut gav det med sig och blev "normalt" igen. Men nu för några månader sen bytte jag till en annan hjärtmedicin och fick förstoppning till följd av det. Har haft riktigt svårt att få magen att funka trots 1000 knep, så i samband med förra mensen så började jag med en detoxkur (piller morgon och kväll) som jag hade läst att den satte rejält fart på magen. Kuren var effektiv men jag fick fruktansvärda kramper då bajset (ja, ursäkta alla detaljer… haha) färdades över ett speciellt ställe en bit ovanför ändtarmen. Jag skrek och grät, men när det väl tagit sig förbi så var smärtan borta. Och det berodde ju inte på att det var hårt. Jag får såna där kramper i samband med att jag ska bajsa ibland och det brukar vara så i samband med mens. Men nu i och med detoxkuren så sprang jag på toa minst tre gånger om dagen, och i och med att det blev mer och mer löst och gick fort så var det otroligt lätt att känna vad som egentligen hände på insidan. Ja, det var ju som ett hinder som gjorde jätteont när bajset skulle ta sig förbi där, och när det väl tagit sig förbi så var det ok. Men det var väl något liknande för 1,5 år sen. Jag tror att jag lätt blir förstoppad just för att bajset liksom stannar upp där innan hindret. Innan det blev totalt stopp för 1,5 år sen så hade jag svårt att bajsa ordentligt i en månads tid. Tror nog att om jag inte lyckas hålla igång magen så är risken att det där hindret växer ihop mer och det kan bli helt stopp. 

Sen har jag massor av smärtor i hela bäckenet. Märkliga smärtor i höfterna som aldrig läker. Sista tre veckorna har jag haft jätteont i ryggslutet, över rumpan och det strålar ner i benen. Den här veckan har jag inte kunnat böja mig för att ta upp något från golvet utan stor Smärta.

Känner mig rätt övertygad om att det är Endometrios (kanske inte allt är det, men att jag har det i alla fall) därför att jag alltid haft såna fruktansvärda menssmärtor. Kunde kräkas av smärtan när jag var tonåring. Sen har det blivit mycket bättre med smärtan då jag lagt om kosten och börjat med en massa tillskott, men det tar ju bort inflammationen och en del av smärtan, men det hindrar ju inte Endometrios från att sprida sig och orsaka problem. Måste göra något åt detta nu. Barnmorskan har telefontid kl 10…

OlgaMaria
0

Satte in hormonspiral idag. Hoppas den ska få fungera bra för mig! :-)

Aleya
0

#13 vet hur det är när tarmen börjar krångla. Jag hade haft en massiv lunginflammation och fått antibiotika IV. Sen började helvetet. Sket blod, lös avföring… u name it. Det var efter det jag tror att endometriosen mådde gott och tyckte att nu ska vi gro. Så jag är inte förvånad att tarmen din beter sig som den gör. Många med Endo får diagnosen IBS. (Personligen tycker jag att den diagnosen är bara är ett enda nonsens då man inte finner andra fel, men det är jag det) Har själv märkt att jag blir bättre av lchf. Men ett tips om du vill få fast på magen är att äta vitkål. Vill jag få igång min mage så är det en kur som heter duga. Hoppas nu att spiralen funkar.

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
1

#15 Äter massa vitkål men det hjälper inte så värst mycket för mig. Min mage blir hård av mina hjärtmediciner. Men jag har mina knep, som funkar för det mesta. :-)

Aleya
0

#16 låter bra med knep. :)

Medarbetare för Julen

Katitzio
0

Ingrid Svensson: Det låter så mycket som mig, det du beskriver. Har du gjort lapraskopi?

IngridSvensson
0

Ja. Har diagnostiserad Endometrios. #18

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

OlgaMaria
0

#15 Ja, jag håller med om IBS. Har också läst om flera som "blivit av" med sin IBS då de fått antibiotika av annan anledning. Då var det ju uppenbarligen en dålig bakterie som ställde till problemen. Och andra som får problem då de äter antibiotika - då försvinner ju en massa goda bakterier och det blir ett sämre försvar. Rekommenderar att ta probiotika ifall du har såna problem med magen.

Igår kväll fick jag så ont i magen och det kändes så deppigt. Trodde ju det berodde på spiralen, och det kanske det gjorde indirekt, men insåg i alla fall efter ett tag att det var i tarmen det gjorde så fruktansvärt ont. Det är någon passage där en bit upp som det gör så himla ont när bajset ska förbi, men mest bara i samband med mens. Lyckades i alla fall sova väldigt gott inatt. Tacksam för det. :-)

Aleya
0

#20 om jag får hemska problem med magen så ska jag köra på probiotika. Hur går det med spiralen?

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
0

Det har gått ganska bra. Fått lite mer akne men inte så farligt. Haft ett par enstaka mini-mini-blödningar och i samband med det har jag haft humörsvängningar, men oftast har jag mått bra. Känner inte direkt av spiralen nu längre, 1,5 vecka efter insättning. Däremot är jag skapligt bekymrad då det känns som jag fått foglossning sen några dagar tillbaka. Det verkar (då jag googlar) som att detta är en ovanlig men förekommande biverkning av hormonspiral. Hade massor av foglossning under mina graviditeter och hade jag vetat om denna risk hade jag nog inte satt in spiralen… Jag tänkte ringa barnmorskan och fråga om det i veckan. Så typiskt nu när spiralen känns bra i övrigt. Och den här biverkningen med foglossning verkar vara väldigt ovanlig… men jobbigt om man drabbas av det och inte förstår vad det är, eller varför. Läste någon artikel med en kvinna som fick så jobbig bäckensmärta att hon fick sitta i rullstol. När hon tog ut spiralen blev det snabbt bra igen.

Aleya
0

#22 det var spännande. Lärde mig något nytt. Jag hoppas det löser sig. Jag trivs bäst som sagt med ring. Man sätter in den själv och tar ut den själv. Men utsöndrar lika lite hormon som en spiral (dock är det östrogen i ringen vilket det inte är i spiralen) och när man skjuter på mensen så får man knappt ont. Men det är dock dyrt. Det är den enda nackdelen.

Medarbetare för Julen