Endometrios iFokus

Endometrios

Etikettatt-få-diagnosen
Läst 1745 ggr
Jessicamaria
0

daglig smärta

Jag gjorde en Laparoskopi för tre veckor sedan och fick då veta att man hittat Endometrios på äggstockarna och att man även tog bort lite sammanväxtningar. Jag har gjort två laparoskopier tidigare och senast för ett år sedan då jag fick akutopereras för jag fick cystaruptur och läkaren sa att man hittat en chokladcysta men att det inte var Endo men fick veta från min senaste op att man från förra op inte tagit prover vilket inte var så bra. Jag har alltid haft smärtor sen jag fick min mens men det har bara blivit värre. Nu senaste året så har jag fått problem med magen och så kraftiga smärtor att jag inte kan jobba. Testat Cerazette tidigare och det blev inte bättre. Fick då zoely som jag åt i ett halvår utan resultat. Nu är jag återigen insatt på Cerazette men två piller/dag. Ätit dom i tre v nu och jag har ont i magen varje dag och ibland kommer det nån droppe blod. Min Smärta och allmänpåverkan påverkar så mycket att jag inte alltid kan motionera och det blir en ond cirkel med för mycket stillasittande vilket är väldigt deprimerande. Jag undrar hur ni andra som har Endo klarar eran vardag med smärtor? Har ni smärtor varje dag? Magproblem? Vilken behandling har ni och klarar ni att jobba? Vore skönt att höra nån annans historia i samma sits. Tack på förhand. Jessica

OlgaMaria
1

Min Smärta har blivit mycket bättre då jag lagt om kosten och tagit olika tillskott. Försöker på olika sätt få i mig mycket antiinflammatoriska ämnen och det hjälper mycket. Det motverkar kanske inte endon i sig, men det motverkar inflammationen och därmed smärtan.

Jag äter LCHF, men att minska socker är det viktigaste. Socker = mer Smärta dagen därpå.

Mina andra tips: Magnesium på kvällen. Omega 3 varje dag. Gurkmeja, ingefära, kardemumma, lök i alla former, osv med antiinflammatoriska ämnen. 

Jag brukar göra en smärtstillardrink som är effektiv för mig. Kokar och vispar upp grädde+vatten eller mjölk med kardemumma, gurkmeja, ingefära och pyttelite cayennepeppar. En sked honung av bra kvalitet till för smaken. Blir gott och hjälper mycket mot smärtan för några timmar i alla fall. Ibland skippar jag honungen och mixar ihop det med lite kallt vatten och en banan ifall jag vill ha något mer mättande. Jättegott tycker jag.

Jag har kramper i samband med att jag ska bajsa då och då. Tycker det verkar som att det hjälper om jag håller magen igång och inte blir förstoppad. Får lättare problem om jag varit mycket förstoppad en tid.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
1

Eftersom jag går utan behandling för tillfället så har jag lite kraftigare smärtor vid vissa tillfällen. Jag är dock så tjurskallig att jag jobbar om än jag håller på att stupa. Men märker att om jag är koncentrerad så försvinner en del av smärtan för en stund. Då jag har ont så tar jag mina citodon. Hjälper inte långvarigt. Men i nån timme. Har gjort som #1 och bytt kost till lchf. Och jag är mycket bättre än jag varit. Jag märker då jag fuskat och ätit gluten, socker eller kolhydrater. Jag har ont som få då. Nu är inte ändra kost kanske något som minskar endon. Men man kan få mindre Smärta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Jessicamaria
0

Tack för era svar :) Jag har ändrat min kost till mer grönsaker och nyttigt. Jag dricker mest gröna grönsaksjuicer om dagarna och sen äter jag kött och fisk med grönsaker till. Har minskat på allt och äter knappt något socker längre. Jag tycker inte att kostförändringar har gjort någon stor skillnad. Det känns som att vad jag än gör så blir jag inte av med mina smärtor och nu är det så illa så att jag inte får vara sjukskriven längre för försäkringskassan och det känns som ett slag i magen. Jag vill absolut jobba och få lön som normalt folk, självklart men dom anser att jag inte har så ont som jag har trots läkarintyg. Jag gör vad som helst för att få en så fungerande vardag som det bara går. Funderar på att börja med nässprayen Synarela eller vad den heter. Är det någon som testat det? Mycket biverkningar? Tacksam för alla svar :) Jessica

Katitzio
0

#3 Vad jobbigt att du lagt om hela kosten och så hjälper det inte så mycket, kanske ger det andra fördelar?

Hårt att inte känna sig tagen på allvar, att du inte har så ont som du faktiskt har.. svårt för de att veta tänker jag. Kan det inte vara så att dina dagar tagit slut helt enkelt? Eller kan du börja få trappa upp på deltid eller liknande först? Vet ju intehur det ser ut för dig nu.

#0 jag har blivit mycket värre under det senaste året, min gynekolog tror att det är för att jag ätit P-piller i många år men nu inte sedan några år. Jag  jobbar heltid,  har alltid varit en arbetsmyra, men har börjat ha en del sjukfrånvaro. För jag pallar inte. Inte bara smärtan i sig, när jag inte har mens molvärker det ju mest utan även någon slags chock och sorg över att ska det vara såhär nu?

OlgaMaria
0

Omega 3 gjorde stor skillnad för mig när jag fortfarande åt vanlig mat, så tycker du ska prova det. (Men det märktes först efter en månad ungefär, men då var det stor skillnad).

Får du i dig något bra fett? Lite kokosolja kan du ju ha i dina juicer t ex.

Usch vad kämpigt det måste vara för dig nu. Vet hur jobbigt det är att bli ifrågasatt av försäkringskassan. Har du något jobb att komma tillbaka till? Vad isåfall? Det kan nog vara bra att försöka jobba lite och sjukskriv dig de dagar du inte orkar! Ställ inte så höga krav på dig själv och tänk inte för långt fram i tiden utan ta en dag i taget. Försäkringskassan behöver se att du försöker för att ta en ny ansökan om sjukpenning på allvar. Att de ger dig avslag nu betyder inte att de alltid kommer göra det. Och du kan fortfarande ringa och sjukanmäla dig till jobbet så ofta du behöver, om du har ett jobb vill säga.

Mitt råd är att försök att inte deppa ihop över situationen du är i nu. Försök tänk positivt, att du kommer kunna få den hjälp du behöver i framtiden. Att inget är skrivet i sten. Och försök ta en liten promenad varje dag. Ett välmenat tips från mig som varit jättesjuk i sju års tid. Man får så mycket följdproblem av att vara inaktiv längre perioder. Och försök att inte oroa dig för mycket över allt som händer med Försäkringskassan. Jag har haft det fruktansvärt jobbigt med dem, men i efterhand kan jag bara önska att jag hade lagt mindre energi på att vara ledsen och oroa mig över det. All den oron fick mig verkligen inte att må bättre. Ibland finns det inga bra lösningar, tyvärr, men oron gör heller ingen nytta alls.

Kram!

Jessicamaria
0

Katitzio jag har nog dagar kvar. Tror det är i sep som jag är uppe i ett år men jag vet inte riktigt. Efter ett möte med fförsäkringskassan, chefen och företagshälsovården så bedömde dom att jag skulle börja arbetaträna,vilket jag gjorde men jag klarade det i 8 veckor och sen fick jag ansöka om ny sjukpenning och nu har fk pratat om ett möte med arbetsförmedlingen vad dom nu kan hjälpa till med. Det känns skrämmande att hamna på arbetsförmedlingen. Trodde aldrig det skulle gå så långt utan att jag skulle få kontroll över min situation. Det är jobbigt och nu hoppas jag på att få en ny medicin som kanske gör att jag slipper daglig mensvärksliknande värk, sammandragningar och små blödningar. Då kan jag förhoppningsvis börja jobba igen. OlgaMaria. Jag försöker äta så nyttiga fetter jag kan. Mycket avokado och fisk. Jag har en anställning på en kirurgavdelning som undersköterska. När jag fick jobbet så var jag överlycklig över att jag fått mitt drömjobb inom akutvården men hann bara jobba någon månad innan jag började bli riktigt dålig och det känns förjävligt. Man måste vara fyskiskt och fysisk stark och alltid vara in action och i nuläget så klarar jag inte det. Fysisk aktivitet och stress på det förvärrar mina smärtor. men jag försöker motionera så mycket jag kan men när det var som värst så låg jag mest och det har gett mig problem med rygg och nacke. Det blir en ond cirkel men jag försöker hålla humöret uppe och tänka positivt framförallt för min sambos skull. Tack för eran omtanke. Hälsningar Jessica

OlgaMaria
0

#6 Var inte rädd för arbetsförmedlingen. Stå bara fast vid den begränsning du har och vad du klarar av. 

Jag var hos arbetsförmedlingen från för ett år sen typ. Vi kom fram till att jag skulle arbetsträna 1 timme om dagen. Jag klarade det i två månader men fick behålla min ersättning i sex månader trots att jag inte orkade göra något. Arbetsförmedlingen måste ta hänsyn till dina begränsningar och hitta på något som kan vara överkomligt för dig. Sedan prövar man sig fram och om du inte orkar så blir du sjukskriven eller får vara kvar i programmet med ersättning. Det viktiga är att man på detta sätt prövar din arbetsförmåga och ser vad du klarar i praktiken. Efter det har du mycket bättre förutsättningar att få rätt hjälp av Försäkringskassan. Det värsta i det hela är inte arbetsförmedlingen, det är den egna oron över situationen. Och jag tycker att den många gånger är befogad att känna… MEN, den är himla jobbig att bära. Det blir så mycket enklare allting om du försöker att inte vara rädd och ha tillförsikt till att människor kommer lyssna på dig. Var bara ärlig med de människor du möter vad du själv upplever att du kan klara av.

Jessicamaria
0

Det som är mest jobbigt är att jag inte får några bra svar från fk. Min sjukskrivning går ut i morgon och jag får enligt min chef inte komma tillbaka till arbetet innan fk bokat ett möte med chefen så man har en plan och jag frågade fk vad jag ska göra från den 1/5 men fick till svar att jag skulle vänta på slutbeslutet och att jag då antingen måste gå till jobbet eller anmäla mig på arbetsförmedlingen. Men jag har idag träffat en kiropraktor som sa att jag är väldigt väldigt stel och framförallt spänd och det beror nog på att jag legat i många månader och sen när jag arbetade i äldreomsorgen i 8 år så tränade jag aldrig mer än bara promenader och det räcker inte. Så nu ska jag tillsammans med en sjukgymnast börja träna bålstabiliteten och hoppas då på att när jag bygger upp muskler att även mina smärtor ska bli lite bättre för att om jag bygger upp ryggmuskler så kanske det blir bättre. Nu har jag även börjar med Enanton. Tog första sprutan igår och det känns läskigt. Väntar bara på biverkningarna.

OlgaMaria
0

Vad är det för slutbeslut som ska komma? 

För att skynda på saker och ting tycker jag du ska anmäla dig på arbetsförmedlingen i och med att sjukskrivningen tar slut. Det är bara att gå in där och säga att du vill skriva in dig. Då får du skriva in dig via en dator och sen prata med en handläggare och förklara din situation. Och så bokar de in ytterligare ett möte med en lämplig handläggare. Sen kan de boka in ett möte med FK och med din chef. Oroa dig inte. Eller så kan du vänta in slutbeslutet, men du behöver egentligen inte vänta. Bara bättre om du agerar direkt. Arbetsförmedlingen hjälper massor av sjuka människor som inte kan jobba, eller som bara kan jobba mycket lite. Du måste gå igenom det här för att få fortsatt sjukpenning. Och det kommer inte vara så farligt som du kanske målar upp i ditt huvud. Kram!

Jessicamaria
0

Det är det slutgiltiga beslutet som fk ska ta om att jag inte har rätt till sjukpenning längre. Fick hem en hel,bunt med papper och där stod det att beslutet var interimistiskt. Enligt min handläggare på fb så kan jag inte anmäla mig hos arbetsförmedlingen innan beslutet. Jag är rädd för att jag ska bli uppsagd från mitt jobb. Men det är som du säger att det är lika bra att skriva in sig på en gång nu när sjukskrivningen tar slut så det står på to do list i morgon :) Tack för ditt stöd. Kram

OlgaMaria
0

Hur har det gått för dig?

Bettilusia
0

OlgaMaria: vad tar du för magnesiumtillskott och omega 3? , gurkmeja, kardemumma och ingefära ? Är det pulver eller tabletter ? Hur mycket tar du ? Min dotter har Endometrios och smärtor varje dag och har fått ngt som heter lyrica . Det verkar inte hjälpa . Hon ska försöka lägga om kosten nu .

Thotis90
0

Jag slutade med min behandling för 2,5 vecka sedan då vi vill försöka skaffa barn. Jag åt dubbel dos Gestrina (minipiller) och blev Blödningsfri efter 3 veckor. Ibland kunde jag drabbas av smärtor, men inte i närheten så starka som när jag gick utan behandling. Det var snarare obehagligt än gjorde ont och det kunde jag stå ut med. Jag var arbetslös när jag opererades och fick min diagnos - och ett tag därefter. Jag minns inte hur det var på mitt förra jobb (då gick jag obehandlad), men jag vill minnas att jag oftast bet ihop. 

Problem med magen har jag väl lite. Om jag äter någonting gasbildande så får jag sådana hemska smärtor, men de brukar gå över efter att jag har pruttat/gått på toaletten.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

OlgaMaria
0

#3 Det finns många bra tillskott av omega3 och magnesium. Omega 3 beställer jag via vnp.se och Magnesiumcitrat via topformula som är billiga och bra. Magnesium ska vara i en lättupptaglig form t ex -citrat.

Gurkmeja, kardemumma och ingefära är pulver (vanlig kryddburk, gärna ekologisk)  som man kan använda i min drink eller hiva ner i maten. I köttfärs kan man få ner mycket kryddor utan att det smakar för mycket. Ingefära går ju också bra att använda färsk. Enkelt är att bara koka upp vatten med skivad ingefära och dricka. Det är väldigt inflammationsdämpande. :)