Endometrios iFokus

Endometrios

Etikettbehandlingar
Läst 1107 ggr
Melonclementin
0

Snabb fråga! Ta pillrena?

Jag går på neovletta och det går bra, jag släpper förbi mensen var 4e vecka som man "ska" och tar inga jättelånga uppehåll, bara ibland. Allt har gått bra, fast nu fick jag mens efter 2 veckor med piller och har en vecka kvar. Ingen liten mellanblödning, detta va mens. Ska jag fortsätta ta pillrena eller ska jag låta detta bli månadens mens och ha uppehåll med pillren tills mensen är slut? Va skulle ni gjort?

Aleya
0

Ring din läkare och fråga säger jag

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
1

Jag skulle också rådgöra dig att kontakta läkaren. Har man Endometrios är det prio ett att du är Blödningsfri, fungerar inte det måste du kanske byta behabdling.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

grumpy19
0

#2 Vart har du hört/läst att prio nr 1 är att vara Blödningsfri? Berätta gärna mer om det. Har själv aldrig hört det, och jag äter Cerazette mot Endometrios och får fortfarande blödningar.

Medarbetare på vegan ifokus.

Aleya
0

#3 behandlingen för dom med Endo går ut på att sluta blöda. Därför är det vanligt att man får dubbla hormoner om exempelvis inte en Cerazette funkar. Eller får gå in i klimakteriet genom mediciner. Man ska vara fri från blödning för att endometriosen ska lugna sig

Medarbetare för Julen

grumpy19
2

#4 "Det finns idag ingen bot för sjukdomen utan behandlingen inriktas mot att hantera och lindra symptomen. Endometrios stimuleras av östrogen, därför brukar behandlingen generellt inriktas mot att sänka östrogennivåerna. Vid milda till måttliga besvär kan det räcka att behandla med P-piller som innehåller både östrogen och progesteron (gulkroppshormon). Svårare fall behandlas med gestagener (syntetiskt progesteron), eller så kallade GnRH-analoger som stänger av all egen hormonproduktion." 

Källa

Jag skulle gärna vilja läsa det ni har läst, om att mellanblödningarna skulle vara prio nr 1. 

Finner det lite konstigt eftersom jag själv mår en miljon gånger bättre sedan jag började min hormonbehandling. Fick riktigt hemska besvär innan, mycket svåra smärtor och hög feber bland annat. Nu får jag bara mellanblödningar och måttlig Smärta, och jag är så lycklig över det.

Men blir ganska orolig när jag hör att mellanblödningarna i sig själva är dåliga för en person med Endometrios. Jag vill gärna höra/läsa mer om detta och varför blödningarna skulle motverka att endometriosen lugnar sig.

Aleya
2

#5 Vet inte om det blivit fel i kommunikationen, men detta är ett forum och jag är inte en utbildad läkare så därför så råder jag ts att prata med sin ordinarie läkare gällande sin medicinering. Känns som fel att jag ska sitta och säga hur ts ska ta sina mediciner.

Sen gällande Blödningsfri så tror jag att det blev någon miss i kommunikationen. Jag skrev att man ska vara fri från blödning, och det har mina läkare sagt till mig också. Dvs att man inte gör uppehåll när man tar tabletter eller dylikt för att inte endon ska gotta sig.

Men som sagt så måste ts ta upp detta med sin läkare.

Medarbetare för Julen

IngridSvensson
0

#5 nu är det mina läkare som sagt det. Jättebra att du mår bättre, men så länge man blöder är endometriosen aktiv. Kontakta din läkare om du har medicinska funderingar.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Aleya
2

Vill dessutom säga att vi INTE ger råd gällande medicinering. http://endometrios.ifokus.se/discussions/544926748e0e745a72005219-regler-pa-endometrios-ifokus?54fcac3dce12c4213502047e-1 Därför har vi skrivit som sagt att läkare ska kontaktas .

Medarbetare för Julen

Ribessa
0

TS - Jag skulle fortsatt ta pillerna och se om blödningen upphör, och prata med din BM eller läkare. Om du käkar mot Endometrios måste jag säga att jag finner det ytterst konstigt att du inte kör helt utan uppehåll. (????)

JA, prio 1 för en med Endometrios är såklart att vara så Blödningsfri som möjligt. Jag exempelvis, lyckas inte bli helt Blödningsfri på något alls. Men så FÅ blödningar som möjligt är självklart målet. Det är ju trots allt när vi har mens som endometriosen "får en chans" att spridas och man mår sämre, så det är klart det är prio ett att blöda så LITE så SÄLLAN som möjligt.

grumpy19
0

Självklart är prio nr 1 att bli fri från mens, inte småblödningar/mellanblödningar som ofta kommer vid hormonbehandling. Huvudsaken är att symtomen lindras, det finns som sagt inget botemedel ännu. 

#8 Någon får då gärna redigera bort första stycket i #3.

IngridSvensson
1

Jag har aldrig varit Blödningsfri först när jag sattes på Synarela. En del mår inte så dåligt av mellanblödningar/småblödningar. Jag klarar inte av ett vardagligt liv när jag har mellanblödningar/småblödningar / riktig mens. Enligt läkaren min får Endon aldrig vila riktigt när man fortfarande blöder. Men det kanske beror på hur aktiv och svår Endo man har. Min är väldigt svår och väldigt aktiv därav vikten att bli Blödningsfri.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Aleya
0

#0  Har det löst sig med dina piller?

Medarbetare för Julen