Endometrios iFokus

Endometrios

Etikett: frÄga-om-endometrios
LĂ€st 3733 ggr
Ebolaa
0

Magproblem och endometrios?

Hej alla endometriosare och andra nyfikna  đŸŒș

I min nÀrmsta familj Àr vi flera kvinnor som har Endometrios - jag har inte riktigt fÄtt min diagnos Àn (eftersom jag tyvÀrr inte orkar kÀmpa för att fÄ den) men jag har en frÄga gÀllande sammanvÀxtningar. Jag har tjatat för att fÄ göra en TitthÄlsoperation, men de vÀgrar förrÀn man har genomgÄtt en behandling, men nÀr jag pÄbörjade en fick jag finnar och andra problem - sÄ jag har inte orkat ta mig igenom den. Sen Àr jag sÄ himla van att jag har ont - eftersom det alltid har varit sÄ - sÄ jag tror tyvÀrr att det pÄverkar mig mer Àn jag sjÀlv vill inse. Jag har alltid haft vÀÀldiga problem nÀr det kommer till menssmÀrtor och smÀrtor under samlag - sÄ jag fattar inte att de inte kan "ge med sig" och kika in i magen. NÄvÀl..

Jag misstÀnker att jag har en del sammanvÀxtningar i buken eftersom jag kÀnner SmÀrta frÄn tarmarna, har vÀÀÀldigt trög mage och kÀnner ocksÄ av nÀr "det" (2:an) passerar tjocktarmen (misstÀnker jag). Jag har tagit tester för just trög mage/förstoppning, och "allt ser helt normalt ut". Vad jag Àr trött pÄ att fÄ höra det, nÀr det verkligen inte kÀnns sÄ.

SÄ till min frÄga; kan trög mage/förstoppning hÀnga ihop med Endometrios?

Ciao :)

BÀttre att tÀnda ett ljus Àn att förbanna mörkret.

Aleya
0

Jag har sjÀlv problem med magen. Jag Àr dock lös ofta och jag fick (som jag anser det) diagnosen IBS som jag anser Àr rent nonsens. Men man kan vara hÄrd ocksÄ. Inte för att magen blir bÀttre av hormoner heller. Men det Àr min Äsikt efter att ha gÄtt pÄ dessa i nÀrmare 2 Är. Har du nÄ ont dÄ du ska bajsa?

BlommaStjÀrnorMemento moriStjÀrnorBlomma

Medarbetare för Julen

P3pz
2

Min tarm sitter ju ihop med livmodern pga SammanvĂ€xningar och jag har liknande problem som dig. 

StĂ€ndigt och jĂ€mt förstoppad och fĂ„r leva med att ta laxermedel för att tarmen ska arbeta, jag kĂ€nner nĂ€r avföringen rör sig i tarmarna dĂ„ det gör extremt ont, och nĂ€r jag ska göra 2an fĂ„r jag "menssmĂ€rtor" och vĂ€rkar liknande förlossningsvĂ€rkar. 

Sen har jag ocksÄ tarmen som sitter ihop med vÀnster Àggstock vilket gör att tarmen sliter i Àggstocken nÀr den rör pÄ sig.

"There is life after abuse. This is mine"

Ebolaa
0

#1 Jag "kĂ€nner av" avföringen nĂ€r den passerar ovanför min livmoder, alltsĂ„ i nedre delen av buken - det kan göra att jag kĂ€nner att jag mĂ„ste huka mig fram, eller sĂ€tta mig ner för att pusta ut lite - precis som vid mensvĂ€rk. Jag fĂ„r alltid smĂ€rtor ocksĂ„ innan jag kĂ€nner att jag behöver gĂ„ pĂ„ toa, och ibland kan det göra ont nĂ€r jag vĂ€l Ă€r pĂ„ toa. Jag tror ju det Ă€r sĂ„ att jag har sammanvĂ€xtningar lite överallt i nedre delen av buken, och att det Ă€r dĂ€rför jag  kĂ€nner dessa smĂ€rtor. 

Men lÀkarna har inte lyssnat till det hÀr, jag Àr ju sÄ van vid detta - har ju haft det sÄ lÄngt jag kan minnas. SÄ jag har sjÀlv svÄrt att krÀva en TitthÄlsoperation, som jag faktiskt tror jag behöver.

För min syster som gjorde en TitthÄlsoperation berÀttade att det var vÀldigt mycket sammanvÀxtningar i hennes buk, och hon blev vÀldigt oroad för mig, eftersom jag Àr den i familjen som haft vÀrst svÄrigheter gÀllande mensvÀrk och liknande.

Liksom, Endometrios Àr egentligen en folksjukdom dÄ 10 procent av kvinnor har denna sjukdom, men den Àr ju inte "klassad" som det Àn, finns sÄ mycket okunskap om detta.

Ebolaa
0

#2 Det bekrĂ€ftar alltsĂ„ min oro att du har det likt mig, ja det Ă€r jobbigt och det tar vĂ€ldigt ont. Men folk fattar liksom inte, tycker det Ă€r svĂ„rt att hĂ€vda mig inför lĂ€kare som nĂ€stan himlar med ögonen och tycker att man "fjantar sig". 

Jag tar rĂ€tt ofta laxermedel jag ocksĂ„, för ibland gĂ„r det helt enkelt inte förbi, kĂ€nns som att det stannar en bit pĂ„ vĂ€gen liksom. SĂ„ det senaste Ă„ret har jag nĂ€stan behövt ta laxermedel upp till varje vecka, men vanligtvis varannan vecka. Laxermedel gör ju ocksĂ„ att man mĂ„r lite dĂ„ligt, blir trött och sĂ„. 

SÄ jag vill bli av med detta, Àr ju riktigt irriterande. Jag har ju aldrig gÄtt igenom en förlossning sÄ jag kan inte jÀmföra mina smÀrtor med det, men det gör vÀldigt ont i alla fall :/

För jag har mÀrkt att min högra sida kÀnns mera just nÀr det passerar dÀr men ocksÄ nÀr jag har samlag. FÄr du ont Àven under samlag nÀr din Àggstock Àr sammanvÀxt med tarmen? Eller Àr det buksmÀrtor och dylikt som det yttrar sig för dig?

Har du nÄgon gÄng gjort en TitthÄlsoperation, eller hur vet du att du har sammanvÀxtningar pÄ det viset?

Kram pÄ dig!

Aleya
0

#3 det Àr sÄ trÄkigt att höra. SjÀlv pekade jag med hela handen nÀr jag var till gyn och sa att jag Àr sÀker pÄ att jag har Endometrios p g a dessa problem. Och jag tog upp detta med magen och att samlag Àr hemskt. Man fÄr ont flera dagar efter. Men sen kan ju dessa SammanvÀxningar göra sÄ det blir stopp i tarmen. SÄ frÄga lÀkare vad dom tÀnkt göra om detta sker? För ju lÀngre tiden gÄr och ju mer du blöder sÄ blir det ju sÀmre. (Nu tar jag vÀrsta scenariot jag kan tÀnka mig kan ske) Jag skÀms för vÄrden av oss med Endometrios eller som misstÀnker att dom har det

Medarbetare för Julen

Ebolaa
1

#5 Ja, man mĂ„ste tydligen bara stĂ„ pĂ„ sig. NĂ„got som var lite konstigt Ă€ndĂ„ nĂ€r jag var till gyn senaste gĂ„ngen sĂ„ frĂ„gade en lĂ€kare - som jag aldrig stött pĂ„ tidigare - "Hur har du det med endometriosen för tillfĂ€llet?" Och dĂ„ Ă€r jag inte diagnosticerad med det Ă€n. Men jag har ju pĂ„börjat en behandling som sagt. ÄndĂ„ fĂ„r jag inte den dĂ€r förbenade titthĂ„lsoperationen. 

Jag har annorlunda gÀllande samlagssmÀrtorna, ibland kÀnner jag att jag fÄr lite ont under samlaget - och dÄ vet jag vad jag har att vÀnta mig. Först ett par minuter efter samlaget fÄr jag sÄna överdrivna smÀrtor att jag inte kan strÀcka pÄ mig, jag ligger i princip och krystar och svettas. Senaste gÄngen satte jag mig pÄ huk framför toaletten dÄ det kÀndes som jag var pÄ vÀg att krÀkas. Men dessa smÀrtor gÄr över inom loppet av 15-20 minuter. SÄ himla konstigt nÀr det bara Àr ibland ocksÄ.

Ja, gÀllande blödningar sÄ har jag satt in en p-spiral för att se om mensen ska gÄ över - men nu har den varit inne i tvÄ mÄnader och jag har ju blödit mer Àn jag brukar och haft mer smÀrtor generellt, sÄ om det kommer fortsÀtta sÄhÀr sÄ passar det ju inte min kropp och dÄ tÀnker jag ta ut den igen.

Kanske bÀst att bara ta P-piller och Àta bort dem över mensen sÄ man slipper det hÀr jÀdra blödandet.

Aleya
0

#6 vad anser dom Àr problemet med att dom inte vill ge dig en operation att bekrÀfta detta med?
Har en kompis som har samma problem.
Jag kommer seriöst snart följa med henne och skÀlla ut lÀkaren.
Och dÄ kommer jag sÀga att ni kan inte med sÀkert sÀga att det Àr Endometrios, och för att utesluta nÄgot allvarligare sÄ bör ni göra operation.

Ja jag fick vÀrre SmÀrta av hormoner, och ju mer jag ökade sÄ blev det vÀrre.
SÄ inget Àr bra egentligen. :(

Medarbetare för Julen

Ebolaa
0

#7 Till mig har de sagt att de vill testa olika behandlingar eftersom dessa ska göra endometriosen bÀttre - och om man med en sÄn behandling mÄr bÀttre sÄ visar det pÄ att man har Endometrios - och sen kan de gÄ in i buken och titta.

Men för mig sÄ syns ju inget pÄ ultraljud "inifrÄn", och jag gillar inte bieffekterna pÄ de hormoner jag testat som endometriosbehandling, precis som det Àr för dig, eller jag fÄr finnar och sÄna saker, sÄ jag tycker inte det Àr vÀrt att genomgÄ en sÄdan behandling. En TitthÄlsoperation Àr ju inte sÀrskilt omfattande.

SÄ jag tror det handlar om en ekonomisk frÄga frÄn hÀlsovÄrdens sida, eftersom en operation Àr klart dyrare Àn lite hormoner.

Aleya
1

#8 fast fortfarande kan dom ju Ă€ndĂ„ inte utesluta att det Ă€r ex cancer(nu Ă€r jag radikal, men dom kan ju inte utesluta det alls) som gör sĂ„ du har dessa problem. Eller nĂ„gon annan heller som misstĂ€nker att dom har Endometrios men dom vĂ€grar göra titthĂ„l. Jag ger mig tusan pĂ„ att om det varit en man med ont i pungen sĂ„ hade du redan fĂ„tt titthĂ„l och SmĂ€rtstillande sĂ„ det sjunger om dig. (Är pĂ„ dĂ„ligt humör gĂ€llande vĂ„rden, sĂ„ dĂ€rför spottar jag och frĂ€ser) Ne det Ă€r tragiskt. Undra vad som skulle hĂ€nda om du skulle sĂ€ga att det dom pysslar med Ă€r rena experimentet och att det Ă€r fel att dom inte kan utesluta att du inte har nĂ„gon annan sjukdom. Och att du tĂ€nker anmĂ€la dom. DĂ„ kanske det skulle bli fart. 😉

Medarbetare för Julen

P3pz
1

Att dom inte tar dig pĂ„ allvar och faktiskt ger dig en TitthĂ„lsoperation Ă€r sinnessjukt. Och om jag var du skulle jag göra en IVO anmĂ€lan mot lĂ€kare och sjukhus. 
Att för det första "anta" och medicinera ett tillstÄnd som de inte Àr sÀkra pÄ men lÀtt kan kolla, det Àr sjukt. Nog för att de kan vara relativt sÀkra, men dÄ Àr det bÀttre att göra en TitthÄlsoperation

Men som svar pÄ din frÄga, ja ibland fÄr jag vÀldigt ont pÄ vÀnster sida under samlag och efter och framförallt om sambon stöter i pÄ vÀnster sida. Men rent generellt Àlskar jag sex och stör mig sÀllan pÄ smÀrtan mer Àn nÀr det precis hÀnder.

TyvÀrr tar inte lÀkarna mig pÄ allvar heller, nÀr det kommer till tarmen.. De sÀger att man inte har kÀnsel sÄ lÄngt upp i tarmen, vilket Àr rena rama bullshiten..
Alla kroppar Ă€r olika, sĂ„ hur kan de komma och pĂ„stĂ„ att jag inte kan kĂ€nna nĂ„got. 
Men det Ă€r som nĂ€r jag frĂ„n början sökte hjĂ€lp för min mage, jag hotade med att hugga en penna i magen och komma in ifall jag inte fick hjĂ€lp innan, för jag visste att nĂ„got var fel. Men jag fick endast höra "du inbillar dig", tills psyket (jag lĂ„g inlagd dĂ€r dĂ„) tvingade lĂ€karna att ta en titt eftersom jag dĂ„ var en risk för mig sjĂ€lv. 
Man hittade dĂ„ pĂ„ ul en jĂ€ttestor cysta och en massa vĂ€tska i buken, det bestĂ€mdes att jag senare samma Ă„r skulle fĂ„ en TitthĂ„lsoperation och jag fick dĂ„ min diagnos. 

Att jag vet att jag har SammanvĂ€xningar Ă€r för att jag gjorde en TitthĂ„lsoperation för ca 1 Ă„r sen, dĂ„ löste de en del av mina SammanvĂ€xningar men inte alla eftersom vissa satt för farligt till. Man vill helt enkelt inte gĂ„ med en skalpell för nĂ€ra livmoder och Ă€ggstock (tarmen sitter vĂ€ldigt tĂ€tt intill livmodern och Ă€ggstocken, med vĂ€ldigt bred Ă€rrvĂ€vnad). 

Mina förstoppningar har nu gjort att jag blöder ur tarmen och ska operera den efter förlossningen, dÄ ska jag Àven krÀva att de kollar högre upp i tarmen sÄ att jag kan vara sÀker pÄ att jag inte har cancer (har mag och tarm-cancer i slÀkten i ung Älder och ska egentligen kollas var 5e Är).

"There is life after abuse. This is mine"

Ebolaa
2

#10 #9 Tack för ert enorma stöd. Ja, jag ska stÄ pÄ mig ordentligt nÀsta gÄng jag trÀffar en lÀkare. Den senaste lÀkartiden blev uppskjuten pÄ grund av att en annan behövde komma in akut, sÄ förhoppningsvis sÄ kommer jag fÄ en tid snart.

Ja, alltsĂ„ Ă€ven om man nu inte har kĂ€nseln i sjĂ€lva tarmen, sĂ„ kĂ€nner man ju av sammanvĂ€xtningarna eftersom de Ă€ven gĂ„r brevid livmodern och Ă€ggstockarna, sĂ„ det Ă€r extremt ignorant frĂ„n lĂ€karna att vifta bort din SmĂ€rta och din upplevelse - vem fan hittar pĂ„ att man har ont? Tycker sĂ„nt dĂ€r Ă€r riktigt sjukt av en lĂ€kare, det hör ju tyvĂ€rr inte till ovanligheten att de inte har sĂ€rskilt bra sociala förmĂ„gor och empati. 

Jag hĂ„ller tummarna för att det "bara" Ă€r endometriosen och inget vĂ€rre, som exempelvis cancer, för det lĂ„ter inte bra att du Ă€ven blöder dĂ€rifrĂ„n. Det har inte jag gjort, men dĂ€remot varit förstoppad mer Ă€n inte förstoppad det senaste Ă„ret.  

Tack för era fina och stödjande svar, ja jag blir ocksÄ arg och upprörd. Förhoppningsvis blir Endometrios erkÀnd som en folksjukdom inom snar framtid. Det verkar som att kunskapen ökar hela tiden.

Kram pĂ„ er â€ïžđŸŒș

Aleya
1

#11 trÄkigt att lÀsa hur du blir behandlad. Jag har sjÀlv börjat fÄ problem med tarmen nu nÀr jag slutat med ett hormon och bara har en. Och har ont nu konstant i tarmen. Du behöver ju inte vara bestÀmd men bara frÄga hur dom tÀnker nÀr dom inte vill göra operation. Det Àr sÄ konstigt att dom sÀger att man har en sjukdom om det inte tagits biopsi eller dylikt. Ne du, det Àr sjukt.

Medarbetare för Julen

Ebolaa
2

#12 Ja, den hÀr gÄngen har jag bestÀmt mig för att vara bestÀmd, eftersom jag har varit sÄ tillmötesgÄende i frÄga om deras idéer och teorier om hormonbehandlingarna. Men inte sagt hur lÀnge jag ska behöva gÄ med mina problem eller sÄ, sÄ nu behöver jag ha ett datum att förhÄlla mig till kÀnner jag.

Aleya
1

#13 klokt tÀnkt. Hoppas det löser sig.

Medarbetare för Julen

[rara]
1

Hej Ebolaa.

PĂ„ sjukhuset som jag var pĂ„ nĂ€r jag fick min diagnos sa dom att en operation Ă€r det sista som dom gör pĂ„ grund av eventuella komplikationer och i och med det faktum att mĂ„nga sedan operereas om och om igen. En operation Ă€r dessutom aldrig riskfri. NĂ€r jag lĂ€ser hĂ€r slĂ„r det mig faktiskt hur mĂ„nga operationer somliga gĂ„tt igenom: http://www.endometriose-liga.eu/fragenarchiv?search_string=&search_thema=all&op=Suche. En kvinna har redan opererats 11 gĂ„nger och en annan 8 sĂ„ det kanske inte Ă€r sĂ„ dumt att pröva ut andra behandlingar först?

SjĂ€lv har jag nyligen börjat med p-sprutan sayana för att förhoppningsvis bli av med mensen snart. I början, ungefĂ€r upp till 9 mĂ„nader kan det dock strula, men sen borde det lugna ner sig och mensen upphöra sa min gynekolog. Förr tog jag p-pillret Diane utan paus, men det var inte alls bra för östrogen stimulerar Endometrios. DĂ€rför Ă€r det viktigt att om du vĂ€ljer P-piller att inte ta en sort med östrogen.

Vad gĂ€ller SammanvĂ€xningar och endometriosehĂ€rdar pĂ„ tarmar och övriga organ kan man se vĂ€ldigt mycket pĂ„ magnetröntgen med. Tex Ă€r magnetröntgen vĂ€ldigt pĂ„litlig nĂ€r det handlar om endometriosehĂ€rdar pĂ„  tarm och bakre bukvĂ€gg och skulle det vara sĂ„ att det blir pĂ„ tal om operation sĂ„ Ă€r det ett bra verktyg för kirurgen att lokalisera hĂ€rdarna för att veta var han ska operera. Problemet Ă€r ju att kirurugen först mĂ„ste hitta alla hĂ€rdar och ibland kan dom vara vĂ€ldigt smĂ„ och trĂ€nga in vĂ€vnaden sĂ„ dĂ„ kan han lĂ€tt missa nĂ„got. DĂ€rför Ă€r magnretröntgen hur som helst att rekommendera. Försök alltsĂ„ att en fĂ„ en remiss till magnetröntgen om du nu redan inte har varit. http://www.drg.de/de-DE/1487/schonende-diagnose-der-endometriose-ndash-mrt-spuert-schleimhautinseln-auf Ska sjĂ€lv pĂ„ magnetröntgen i höst.

Ebolaa
0

#15 Hej rara.

AlltsÄ det Àr ju sjÀlvklart att jag förstÄr att en operation alltid kan ha komplikationer. Det som jag dÀremot mÄste sÀga Àr att det inte alls Àr konstigt att kvinnor med Endometrios gÄng pÄ gÄng fÄr operera sig, eftersom Endometrios inte Àr botlig vilket gör att dessa hÀrdar och sammanvÀxtningar Àr Äterkommande med följd av att de har ett behov av att "brÀnna bort" dessa Àrr som bildats av det inkapslade blodet.

Jag vet inte om jag var otydlig, men jag har testat en hormonbehandling och detta gick inte bra. Jag fick vÀldigt mycket huvudvÀrk, finnar och enorm PMS - vilket förstÄs inte Àr bra varken för mitt vardags- och arbetsliv samt för mitt samliv med min partner. NÀr jag gjorde denna behandling hade jag en p-stav i armen och kanske det skulle fungera annorlunda om jag testade en ny behandling nu nÀr jag har en p-spiral insatt - eftersom behandlingen dÄ kommer ha ett annat hormon. Dock Àr jag inte sÀker pÄ om denna p-spiral verkligen passar mig eftersom jag blöder mera, har generellt mera smÀrtor i buken och vid samlag. SÄ jag övervÀger starkt att ta ut den, tycker liksom inte det Àr vÀrt att gÄ och pÄverkas (mera Àn vanligt) i ett halvÄr innan de 6 mÄnader som det ska ta för kroppen att vÀnja sig. Man vet ju inte om det faktiskt kommer bli sÄ att jag blir mensfri - som jag hade önskat. Hittills har jag blödit sÀkert 2 veckor varje mÄnad, och förut hade jag bara mens i nÄgra dagar per mÄnad.

Innan jag satte in spiralen övervÀgde jag att pÄbörja Yasminelle igen, som jag tog innan jag satte in min p-stav, men med min mammas historik med diverse blodproppar - plus att jag Àr rökare - sÄ sa lÀkaren att jag verkligen inte ska ta dem eftersom det finns en risk för blodproppar.

Sen har Àven min moster, min kusin och min Àldre syster opererat sig för att brÀnna bort dessa hÀrdar, och jag Àr den som faktiskt haft svÄraste problemen nÀr det kommer till menstruationen - sÄ dÀrför tycker jag att det vore bÀst att de faktiskt gör denna TitthÄlsoperation istÀllet för att hÄlla pÄ testa det ena och det andra utan nÄgra vidare resultat. Man mÄste ju vÀga mitt lidande mot riskerna vid en eventuell operation.

Magnetröntgen vore ju dock en bra metod för att se hur det ser ut kring livmodern, det har de inte ens nÀmnt Ät mig, sÄ jag tackar för den informationen - det ska jag framföra pÄ mÄndag nÀr jag har mitt nÀsta lÀkarbesök.

đŸŒș

[rara]
0

Jag förstĂ„r dig mycket vĂ€l, har samma problem och liknande symptom som du. ÖvervĂ€ger ocksĂ„ operation om inget annat hjĂ€lper. Jag var ocksĂ„ tvungen att sluta med p-pillren (Diane) pĂ„ grund av samma orsak som du och nu testar jag som sagt ut en p-spruta som ska tas en gĂ„ng per tre mĂ„nader.  Men tyvĂ€rr har min hud blivit mycket sĂ€mre.

LĂ€ste att Yasminelle precis som Diane ocksĂ„ innehĂ„ller Östrogen och det Ă€r lite det som Ă€r problemet, för som jag skrev stimuleras Endometrios av Östrogen. Endometrios mĂ„ste ha Östrogen för att kunna vĂ€xa och genom att minska eller ta bort Östrogen i kroppen kan endometriosen lugnas ner och bilda sig tillbaka. DĂ€rför Ă€r Ă¶strogen inget att rekommendera för kvinnor med Endometrios utan det bara förvĂ€rrar saken.

DĂ„ Ă€r det nog bĂ€ttre att du gör en TitthĂ„lsoperation Ă€n att pĂ„börja Yasminelle igen. Det Ă€r lite som att vĂ€lja mellan pest och kolera, Jag skulle ocksĂ„ helst av allt gĂ„ tillbaka till Diane för humöret var bĂ€ttre och huden var mycket bĂ€ttre. men som sagt Ă€r det skit för endometriosen. Har ocksĂ„ lĂ€st flera berĂ€ttelser som kvinnor med Endometrios har skrivit dĂ€r dom Ă€r helt sĂ€kra pĂ„ att det Ă€r pĂ„ grund av deras mĂ„ngĂ„riga bruk av östrogenhaltiga P-piller som Ă€r skulden för deras svĂ„ra besvĂ€r och jag har lĂ€st att mĂ„nga lĂ€kare anser det samma. Men det finns förstĂ„s andra sidor av myntet med och det Ă€r att östrogen verkar aktiverande. De hĂ€mmande, "tröttgörande" och  Ă„ngestdĂ€mpande signalsubstanserna som GABA minskas genom östrogen medan aktiverande signalsubstanser som Serotonin, Dopamin och Noradrenalin snarare arbetar förstĂ€rkt. http://www.sexmedpedia.com/artikel/auswirkungen-von-sexualhormonen-auf-die-psyche Nu minns jag inte hur bra din tyska Ă€r, men jag citerar: "Vereinfachend gesagt, wirkt Östrogen durch die Beeinflussung dieser Prozesse im Allgemeinen euphorisierend, lustfördernd, aktivierend. Die Lust an Sex steigt, und da sich die Östrogenmenge mit dem Zyklus verĂ€ndert, ist sie besonders groß, wenn die Östrogenspiegel hoch sind, d.h. Mitte bis Ende der ersten Zyklusphase (der „follikulĂ€ren“ Phase) bis zum Eisprung."

Som sagt Àr det som att vÀlja mellan pest och kolera. Det Àr som att vi vi kvinnor med endomterios inte har ett annat val Àn att vÀlja mellan piller med östrogen som Àr skit för endomtriosen eller sÄ vÀljer vi andra hormonbehandlingar utan östrogen som i sin tur Àr skit för humöret, sexlivet och huden.

Ebolaa
2

#17 Yasminelle innehĂ„ller inte östrogen, utan tvĂ„ andra preparat - lĂ€ste det igĂ„r pĂ„ fass. Jag hade egentligen inga problem med yasminelle - förutom att jag ibland kunde glömma p-pillret och det var dĂ€rför jag satte in en p-stav, och den gav biverkningar i form av enorm acne - mitt ansikte höll pĂ„ explodera av stora bölder i och pĂ„ ryggen - sĂ„ den tog jag ut.  DĂ„ övervĂ€gde lĂ€karen om jag istĂ€llet skulle pĂ„börja yasminelle eller sĂ€tta in en p-spiral, och jag hade gĂ€rna börjat med yasminelle men nĂ€r lĂ€karen frĂ„gade huruvida mina förĂ€ldrar haft blodproppar sĂ„ sa de att kombinationsp-piller inte skulle komma pĂ„ tal pĂ„ grund av min mammas historik med blodproppar. SĂ„ vi satte in p-spiralen och nu övervĂ€ger jag att ta ut den igen pĂ„ grund av allt blödande och extra smĂ€rtor under dessa tre mĂ„nader..

Ja, det Àr jobbigt med endometriosen, men det Àr faktiskt sjukvÄrdens uppgift att verkligen se till att alla klienter med detta tillstÄnd fÄr en behandling som passar dem - och att bli lyssnad pÄ - istÀllet för att förminska dessa kvinnor och tycka att vi bara ska fÄ leva med vÄr SmÀrta. Visst, det finns inga botemedel men vi ska ju för tusiken inte behöva ligga pÄ lÀkare och vÄrden för att fÄ det som vi behöver. De mÄste bli bÀttre pÄ att lista upp alternativen och behandla smÀrtor och sÄ vidare.

đŸŒș

[rara]
1

Nej, Yasminelle innehĂ„ller etinylöstradiol vilket Ă€r ett konstgjort Östrogen. Som jag skrev stimulerar Östrogen Endometrios och dĂ€rför bör inte kvinnor med Endometrios ta Östrogen. Det allra bĂ€sta man kan göra om man har Endometrios Ă€r att se till att man slutar att blöda helt och att minska östrogennivĂ„erna i kroppen sĂ„ mycket som möjligt. Men eftersom Östrogen bidrar till minskad talgproduktion ökar den nĂ€r man slutar ta Östrogen och dĂ„ fĂ„r man mer finnar och sĂ€mre hud och sen beror det ju pĂ„ vilka andra hormoner man tar i stĂ€llet. Dessa pĂ„verkar ocksĂ„ i sin tur pĂ„ talgproduktion genom att minska eller höja den beroende pĂ„ om det har en antiandrogen eller androgen verkan. Det finns sĂ„ mĂ„nga olika hormonbehandlingar dĂ€r ute att man bara mĂ„se finna den som passar en bĂ€st och som Ă€r det bĂ€sta för dom problem man har. Egentligen borde det ju vara sjukvĂ„rdens uppgift att ge rĂ„d om olika behandlingar och möjligheter, men folk inom sjukvĂ„rden har nog inte tillrĂ€ckligt med kunskap sjĂ€lva Ă€n. Tills dess fĂ„r vi vĂ€l sjĂ€lva lĂ€sa pĂ„ om vĂ„r sjukdom och lĂ€ra oss mer om hormoner och hur de pĂ„verkar oss och krĂ€va de undersökningar och behandlingar som vi behöver.

Ribessa
1

Yasminelle innehÄller precis som Rara sÀger, östrogen. :)

Jag skall nu fĂ„r min op. Dock Ă€r det först nu jag som har gett med mig, varit erbjuden den tidigare men jag har sjĂ€lv, precis som vĂ„rden, velat ha det som sista utvĂ€g. Jag har stora bekymmer som tyder pĂ„ sammanvĂ€xtningar, precis sĂ„ som du beskriver, men för mig Ă€r Ă€ven blĂ„san högst pĂ„verkad. Jag har testat ungefĂ€r alla P-piller sorter som finns och lite till, har testar Yaz, Yasmin, Qlaira, Cerazette, Visanne, Provera, Zoely, Orthonett, Esmya, hormonspiral Mirena, p-ring
 You name it. De flesta har jag testat i flera omgĂ„ngar och alla har jag Ă€tit under en lĂ€ngre period (förutom esmya som jag fick sluta med ganska tvĂ€rt). Grejen Ă€r den Ă€r att nĂ„got man dessvĂ€rre fĂ„r försöka smĂ€lta Ă€r att livet med Endometrios Ă€r pest eller kolera. Inget har hjĂ€lpt mig helt, det Ă€r mer eller mindre ont, mer eller mindre blödning, mer finnar eller inte. Ja, sĂ„ Ă€r det dessvĂ€rre - men oavsĂ€tt op eller inte sĂ„ skall inte en med Endometrios gĂ„ obehandlad. Jag har gĂ„tt pĂ„ piller sedan jag var nyblivna 14 pga mina bekymmer och Ă€r 21 idag, och de fĂ„ gĂ„nger jag gjort upphĂ„ll har jag Ă„ngrat mig ganska fort. Jag tror att man Ă€r ovan i början, och sjĂ€lvfallet Ă€r detta hemskt - att man lite fĂ„r finna sig i att det Ă€r lite pest eller kolera - men sĂ„ Ă€r det tyvĂ€rr. Jag blir aldrig Blödningsfri exempelvis, vi vet inte varför. Jag Ă€r nu inne pĂ„ dag 36 med blödning och jag brukar ha ett uppehĂ„ll pĂ„ kanske 2 veckor innan det sĂ€tter igĂ„ng igen - MEN, jag har LITE mindre ont, vilket Ă€r EN grej som Ă€r lite bĂ€ttre, plus att jag vet oavsĂ€tt att min Endometrios iallafall inte försĂ€mras, iallafall inte lika fort, som om jag skulle vara utan hormonbehandling. Saken Ă€r den att man fĂ„r testa sig fram, vad som funkar "bĂ€st" för en. Det fĂ„r man ge lite tid helt enkelt, nĂ€r jag har bytt har jag och sambo alltid gjort oss redo pĂ„ om pms-monstret kommer fram eller inte, men vi bĂ„da vet ju isĂ„fall, varför. och sĂ„ kan det ju vara bara till en början. SĂ„ vi har en strikt policy dĂ€r hemma att om jag testar ny behandling och jag verkar bitig eller allmĂ€nt pms-sig sĂ„ fĂ„r han ge sig direkt och inte diskutera
 Haha! 

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig, och att du hittar nÄgot som kan hjÀlpa dig. Men som sagt sÄ Àr inte op den stora lösningen, utan den lilla lilla i det stora hela. Det viktigaste Àr det som sker varje dag, underhÄllsbehandling i form av SmÀrtstillande osv osv. Sen att försöka hÄlla ut iallafall i 3mÄn innan man byter om det fortfarande kÀnns helgalet.

Kram pÄ dig!

Ebolaa
2

#20 #19 AlltsÄ, jag blir lite besviken pÄ era inlÀgg. Sorry att jag sÀger det, men det Àr precis sÄ jag kÀnner. Grejen Àr den att det kÀnns som att ni för det första "talar ner" mig - som om jag inte förstÄr mig pÄ vad Endometrios handlar om. Jag VET att Endometrios inte gÄr att bota eller att man inte nÄgonsin kommer gÄ helt smÀrtfri eller sÄ vidare. Det Àr inte det jag heller söker efter! DÀremot har jag mÀrkt hur mycket jag faktiskt anpassar mig efter denna sjukdom, som inte Àr klassad som en egentlig sjukdom, och jag börjar inse allt mer och mer hur dÄligt jag har mÄtt under en vÀldigt lÄngt tid. Under större delen av mitt liv faktiskt.

Orsaken till att jag ens startade denna trÄd handlade om att jag behöver ha mer "kött pÄ benen" innan jag möter lÀkare, eftersom de fan inte ens Àr intresserade av att göra sitt bÀsta för att bemöta mig och mina problem. Och JA - jag VET att Endometrios inte Àr erkÀnd som en folksjukdom - precis som jag har sagt sjÀlv flera gÄnger! KÀnns som att ni typ upprepar det jag redan skrivit. Blir trött pÄ att folk typ ska bekrÀfta sin kunskap - jag söker snarare empati och lite stöd i denna del av iFokus. NÄja.

LĂ€kare bör fanimej i alla fall FÖRSÖKA lista upp vad för alternativ som kunde passa MIG - genom att verkligen kolla upp min historik i journaler osv. Som sagt jag fick mens nĂ€r jag var 10 bast och Ă€r 26 idag - jag Ă€r ingen oerfaren eller nĂ„gon som har krĂ€vt vĂ„rd eller liknande, men jag Ă€r trött pĂ„ att man inte blir tagen seriöst nu nĂ€r jag under de senaste tvĂ„ - tre Ă„ren har sökt hjĂ€lp, dock mer aktivt under det senaste Ă„ret. Att jag inte blir tagen seriöst tror jag har med att det faktiskt Ă€r sĂ„ att ALLA kvinnor har mer eller mindre SmĂ€rta eller hormonella rubbningar dĂ„ och dĂ„. Och ja det kan jag faktiskt leva med, men jag vill i alla fall pröva och ha engagerade lĂ€kare som i alla fall lyfter ETT jĂ€dra finger!

Och JA - kunskapen kommer öka sakta men sĂ€kert och jag Ă€r Ă€ven sĂ€ker pĂ„ att Endometrios kommer klassas som en folksjukdom inom en rĂ€tt snar framtid eftersom det faktiskt Ă€r 10-12 procent av alla kvinnor som har Endometrios. DĂ€rav Ă€r jag ocksĂ„ trött pĂ„ att man inte ens frĂ„n sjukvĂ„rdens sida faktiskt listar upp olika sĂ€tt för patienten/klienten att pröva behandlingar, jag ska ju för fan inte behöva KRÄVA vĂ„rd, det tar sĂ„ enormt mycket energi av mig.

Kommer inte svara mer pÄ era kommentarer i denna trÄd, eftersom de bara gör mig mer irriterad. Ta hand om er i alla fall, och jag Àr sÀker pÄ att vi kommer diskutera en massa annat i andra trÄdar!

Ciao!

[rara]
0

Jag Ă€r ledsen om mina inlĂ€gg uppfattades sĂ„, det var sĂ„ lĂ„ngt i frĂ„n min intention som man bara kan komma. Det var verkligen inte min mening att göra dig irriterad utan jag ville bara hjĂ€lpa och min empati har du redan Ă€ven om jag inte skriver det öppet för att jag sjĂ€lv har Endometrios som jag kĂ€mpar med, sĂ„ jag vet mycket vĂ€l hur det Ă€r. Har dessutom spenderat en massa tid med att lĂ€sa och lĂ€ra mig mer om sjukdomen och vad jag lĂ€rt mig delar jag gĂ€rna med mig till andra och jag tĂ€nker att andra ocksĂ„ gĂ€rna fĂ„r dela med sig av sina kunskaper till mig, Man kan ju inte veta i förvĂ€g hur pĂ„lĂ€st en annan Ă€r, ibland Ă€r man mer pĂ„lĂ€st, ibland mindre och skriver man nĂ„got som den andra redan vet Ă€r ju Ă€ndĂ„ ingen skada skedd. Att du tolkar det som att jag skulle vilja tala ner dig överraskar mig. Varför skulle jag vilja göra det? Jag gillar dig frĂ„n andra diskussioner som vi haft sĂ„ varför tror du att jag skulle ha en sĂ„dan intention?

Sen vet jag inte eftersom jag inte kĂ€nner dig tillrĂ€ckligt vĂ€l med vilken instĂ€llning som du gĂ„r med till lĂ€karen.  Men jag har lagt mĂ€rke till att det Ă€r lĂ€karens Ă€lsklingssyssellsĂ€ttning att stĂ€lla diagnoser pĂ„ folk, sĂ„ om jag gĂ„r till lĂ€karen och sĂ€ger att jag tror att jag har det ena eller andra sĂ„ bemöter dom mig med motstĂ„nd och ibland kollar dom allt annat först innan dom kollar om man har det som man tror att man har. DĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att spela den ovetande patienten och bara sĂ€ga vilka symptom som man har. DĂ„ Ă€r chansen bĂ€ttre att han snarare hittar det som man har om du förstĂ„r vad jag menar. Jag skriver inte det hĂ€r för att jag skulle tro nĂ„got om dig och din instĂ€llning, utan bara som ett tips i fall du inte har tĂ€nkt pĂ„ det tidigare, bara i all vĂ€lmening.

Ebolaa
1

#22 Du, det Ă€r ingen fara! Det lovar jag dig, och jag Ă€r en Ă€rlig person sĂ„ jag sĂ€ger det jag kĂ€nner. Jag förstĂ„r att du inte skrev av illvilja, men jag hade uppskattat att bĂ„de du och Ribessa hade utgĂ„tt ifrĂ„n mig och det jag upplevt. Om ni till exempel undrar hur jag framför mina önskemĂ„l eller talar till lĂ€kare sĂ„ Ă€r det bara att frĂ„ga mig hur jag gör det istĂ€llet för att anta att jag inte kan föra min talan. För det Ă€r sĂ„ det kĂ€ndes. 

Jag bor pÄ ett litet lantstÀlle sÄ vÄrt sjukhus kÀnns lite efter pÄ mÄnga punkter, och jag har har tjatat och legat pÄ lÀkare, men de bryr sig inte.

Den senaste lÀkaren jag pratade med, i mÄndags, sa efter undersökningen att det kan vara Adenomyos, eftersom jag hade ont i livmodern nÀr han kÀnde efter. Men efter att ha lÀst om det sÄ lÄter inte mina symotm alls som det, utan mer som djup Endometrios (DIE), med tanke pÄ mina enorma smÀrtor ibland efter samlag samt smÀrtorna vid "tömning".

Det fÄr nog bli magnetröntgen nÀsta, glömde faktiskt att sÀga det till den senaste lÀkaren, trÀffar ju hela tiden nya lÀkare och de tror ju bara en massa saker hela tiden utan att pÄ riktigt undersöka detta.

Jag ska försöka fÄ en egen lÀkare som ska följa mig nu, hade faktiskt en men han var ju helt dum i huvudet lindrigt sagt. Han berÀttade för mig att det faktiskt finns "bevis" för att kvinnor kÀnner smÀrtor och att vi inte lÄtsas - jomen tjena ?!

Ribessa
1

Jag ber om ursĂ€kt att du uppfattade mitt inlĂ€gg pĂ„ det viset, det var inte alls min mening. Jag menar inte alls att lĂ„ta som att jag tror att du inte kan föra din talan, inte alls! 

Hoppas att du kan fÄ hitta en och samma lÀkare som kan ta hand om dig, och lyssnar pÄ dig. Det brukar ju bli sÄ tjorvigt nÀr man ska till flera :(

[rara]
0

Egentligen Àr det ju lÀkarens uppgift att ta reda pÄ vad du har och inte att gissa sig fram och anta en massa saker. Om han inte ser vad du har mÄste han ju skicka dig vidare.

Jag har Adenomyos och uterus myomatosus, men jag fĂ„r inte ont i livmodern nĂ€r gynekologen trycker pĂ„ den. SmĂ€rtor efter samlag har ja ibland, inte alltid, ibland mer och ibland mindre och det kĂ€nns som extrem mensvĂ€rk. Vissa sex-stĂ€llningar klarar jag heller inte av. SmĂ€rtor vid töming hade jag en tid, men det var direkt innan som det krampade till som sendrag i Ă€ndtarmen om man kan förklara smĂ€rtorna sĂ„. Nu har jag inte haft det pĂ„ ett tag och jag hoppas det inte kommer igen. Men hur som helst vet jag inte vilka smĂ€rtor som kommer frĂ„n vad hos mig, Om det det myomen som ger samlagssmĂ€rtorna eller adenomyosen. Har lĂ€st att bĂ„da sjukdomarna kan ge sĂ„na smĂ€rtor. Om det hĂ€r hjĂ€lper dig vet jag inte.

Min Adenomyos kan man heller inte skrapa bort igenom en TitthĂ„lsoperation utan för mig skulle det handla om en partiell Hysterektomi, men det Ă€r det sista som jag vill göra.

Sen tror jag inte alls att du inte kan föra din egen talan, det var bara ett litet tips pĂ„ att det ibland kan vara bra att Ă€ndra pĂ„ sin taktik för att fĂ„ det man vill, Jag har en bekant som var helt sĂ€ker pĂ„ att han hade en hjĂ€rntumör, men nĂ€r han sa det till lĂ€karen menade lĂ€karen att det har han helt sĂ€kert inte och fick i stĂ€llet psykofarmaka utskrivet. Senare visade det sig att han faktiskt hade en hjĂ€rntumör och dĂ„ var det försent. Han överlevde operationen men Ă€r svĂ„rt handikappad i dag. TĂ€nker att om han bara sagt vilken svĂ„r huvudvĂ€rk han hade fĂ„tt hade lĂ€karen kanske tagit honom pĂ„ allvar och gjort de undersökningar som behövdes i stĂ€llet för att stĂ€mpla honom som inbillningsjuk och att operationen hade kunnat ske mycket tidigare. Min bekanta hade ju rĂ€tt och var verkligen svĂ„rt sjuk, sĂ„ det var inte han som gjorde fel hos lĂ€karen utan det var lĂ€karen som gjorde fel. Det handlar alltsĂ„ inte om dig och hur du för din talan utan om hur mĂ„nga lĂ€kare  Ă€r funtade. Det var bara ett tips som du endera redan vet om och dĂ€rför inte har nytta av eller sĂ„ Ă€r det kanske nĂ„got du inte tĂ€nkt pĂ„ som du kan ha nytta av vid framtida lĂ€karbesök.

Annars undrar jag om du inte har en större stad i din nÀrhet med nÄgot sjukhus specialicerade just pÄ kvinnosjukdomar som du kunde kontakta?

Aleya
0

#23 hur har det gĂ„tt? SjĂ€lv har jag ÄNTLIGEN fĂ„tt en enda lĂ€kare. Jag slipper sitta och tjata varje gĂ„ng och jag trivs med henne och hon lyssnar pĂ„ mig. Hon satte in mig pĂ„ Enanton pĂ„ min begĂ€ran(det Ă€r typ den sista behandlingen man kan testa och hĂ„lla tummarna för att det funkar) SĂ„ jag hoppas du fĂ„r en bra lĂ€kare som tar dig pĂ„ allvar.

Medarbetare för Julen